اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
دانشگاه فنی وحرفه‌ای به شبکه «ساخت سریع فناوری‌های راهبردی» پیوست

دانشگاه فنی وحرفه‌ای به شبکه «ساخت سریع فناوری‌های راهبردی» پیوست

  • آذر ۲۱, ۱۴۰۲

به گزارش غیردولتی نیوز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری با حضور شقایق حق‌جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه‌ فناوری راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، صادق صادق‌زاده دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته، عرفان خسرویان، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای و جمعی از معاونان، مدیران، اعضای هیات علمی و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، جهان‌شاهی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای به ارائه گزارش عملکرد پژوهشی یک‌ساله این دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای با ۱۸۱ دانشکده، ۲۰۰ هزار دانشجو و نزدیک به هزار عضو هیئت‌علمی، دانشگاهی در تراز ملی است که با انجام مأموریت‌های مختلف، وارد صنعت و بازار شده است. این دانشگاه با ۹ مرکز نوآوری در کشور، ۱۹ مرکز رشد و ۵۶ کانون شکوفایی فعالیت می‌کند.

فرصت شغلی برای ۹۲۰۰ نفر با کنسرسیوم مهارت‌آموزی و اشتغال

معاون پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به برگزاری اولین کنسرسیوم مهارت‌آموزی و اشتغال در کرمان گفت: در این کنسرسیوم تقاضای شغلی برای بیش از ۹۲۰۰ نیروی انسانی در کرمان ثبت شد. همچنین، فرایند دریافت مجوز احداث مراکز هدایت شغلی و کاریابی در تهران هم انجام شده که می‌خواهیم، پس از تهران در سایر استان‌ها نیز این مراکز را راه‌اندازی کنیم.

دوی امدادی برای توسعه فناوری

در ادامه این مراسم، شقایق حق‌جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری به توسعه فناوری گفت: داستان توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در کشور که در سال‌های اخیر، مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز بوده است، به‌مثابه دوی امدادی است و هیچ‌کس به‌تنهایی قهرمان این بازی نخواهد بود. اگر فرض کنیم قاطبه نظام آموزش عالی کشور، مسئول توسعه و طراحی اکوسیستم علم است، باید این موضوع را نیز در نظر بگیریم که بسیاری از یافته‌های علمی بعد از انتشار مقاله به سمت فراموشی و نیستی پیش می‌روند؛ چرا که بسیاری از دستاوردهای آسمان علم نمی‌تواند روی زمین زندگی اجرایی شود.

برای حل بسیاری از مسائل کشور به جامعه فنی و حرفه‌ای احتیاج داریم

وی در ادامه افزود: در کشور ما بسیاری از فرصت‌ها، بلااستفاده مانده است چرا که برای حل یک مسئله تنها به یک نخبه و متخصص نیاز نیست؛ بلکه به دستان توانمند و سرشار از مهارت جامعه فنی و حرفه‌ای احتیاج است تا راه‌حل‌های طراحی شده توسط نخبگان، اجرایی شوند.

بحران آینده جهان، بحران نیروی انسانی متخصص

وی با تأکید بر پرورش نیروی انسانی خلاق و متخصص گفت: بحران آینده جهان، بحران نیروی انسانی است و کشوری در موضع برتر خواهد بود که نیروی انسانی قدرتمند و مهارت‌محور داشته باشد؛ لذا فعالیتی که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای انجام می‌شود، به نوعی تضمین تامین نیروی انسانی ماهر برای آینده کشور است.

افزایش چهار برابری بودجه پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه ای

خسرویان، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی این دانشگاه گفت: دانشگاه‌ها در شرایط پساکرونا، چالش بزرگی داشتند تا به پیشرفت آموزش و پژوهش کمک کنند چرا که پس از همه‌گیری کرونا به‌شدت با افزایش هزینه روبه‌رو شده و گزارش‌ها حاکی از آن است که در دوران پس از همه‌گیری، برای پژوهش هزینه زیادی نشده بود.

وی ادامه داد: در دوره جدید در دانشگاه فنی و حرفه‌ای، بودجه پژوهشی تا چهار برابر افزایش یافت و امیدواریم سهم پروژه‌های تحقیقاتی نیز افزایش یابد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در پایان خاطرنشان کرد: با اجرای موفق طرح توسعه اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان (تاد) به دنبال این هستیم که در برنامه آمایش دانشگاه، با صنعت و بازار پیوند محکم‌تری داشته باشیم و زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان را فراهم کنیم.

شبکه ملی ساخت سریع فناوری های راهبردی، بستری برای تسهیل کسب و کار فناورانه

در بخش پایانی، توافقنامه همکاری بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و دانشگاه فنی و حرفه‌ای به امضای حق‌جوی جوانمرد و خسرویان رسید.

حق‌جوی جوانمرد درباره این تفاهم‌نامه همکاری گفت: این تفاهم‌نامه به همت و تلاش صادق‌زاده، دبیر ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته به ثمر نشسته و از ثمرات آن توسعه شبکه ملی ساخت سریع فناوری های راهبردی خواهد بود.پ

افزایش سطح مهارت نیروی کار، توسعه بستر کارآفرینی با حمایت از نوآوری و خلاقیت، ایجاد فرصت برای راه‌اندازی صنایع فنی و تخصصی پیشرفته و نوظهور، افزایش فرصت‌های شغلی برای جویندگان کار به‌خصوص فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و کاهش نرخ بیکاری از دیگر اهداف امضای این تفاهم‌نامه بوده است.

گفتنی است، از آنجا که ساخت نمونه اولیه یکی از بخش‌هایی است که اغلب فناوران برای انجام آن دچار چالش اساسی هستند، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به منظور ایجاد زیرساخت حمایت و کمک به تسریع فرآیند ساخت نمونه اولیه محصولات فناورانه، اخیرا اقدام به ایجاد شبکه ملی ساخت سریع فناوری‌های راهبردی کرده که مراکز علاقه‌مند دارای زیرساخت «ساخت و تولید» می‌توانند در این سامانه عضو شوند. مراکز ساخت سریع با دارا بودن زیرساخت‌ها و قابلیت‌هایی، خدمات ساخت سریع را به متقاضیان ارائه می‌دهند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *