اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳

دانشگاه آزاد اسلامی آماده همکاری‌ مشترک با دانشگاه‌های مالزی است

  • مهر ۱۶, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم آغاز همکاری های مشترک علمی و فناوری بین دانشگاه‌های مالزی و دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه با افتخار میزبان شما در واحد اصفهان، یکی از واحدهای پیشرو شبکه دانشگاه آزاد اسلامی هستیم، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی است که پس از انقلاب اسلامی به همت رهبران این انقلاب و مردم خوب این سرزمین در سراسر کشور و حتی در بیرون این سرزمین برپا شد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی شبکه ای علمی و فرهنگی است که با فعالیت در عرصه آموزش عمومی و عالی در ۴۰۰ شهر ایران با یک میلیون و ۲۶۰ هزار دانشجو در همه حوزه های دانشی، ۲۰ هزار عضو هیات علمی، ۳۴ هزار مدرس، ۱۵۰ هزار دانش آموز در بیش از ۸۰۰ مدرسه فعالیت می کند و ۴۰ درصد آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران را در خود جای داده است.

طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر تأثیرگذاری ملی و پاسخ گویی محلی در افق جهانی نیز با برون دادهای علمی حضور دارد، اظهار کرد: این دانشگاه، سالانه بیش از ۱۱ هزار مقاله علمی را منتشر می کند و دارای جایگاه در میان ۲۰ مؤسسه برتر جهانی در حوزه نانو فناوری و دارای رتبه های زیر ۱۰۰ جهانی در ۵ حوزه مهندسی در نظام رتبه بندی شانگهای است. همچنین این دانشگاه میزبان ۳۰ هزار دانشجوی غیرایرانی است که سهم جدی در کشور در پذیرش دانشجو غیرایرانی دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در عرصه سلامت تربیت بیش از ۴۰ درصد از پرستاران و ۱۰ درصد از پزشکان کشور به عهده دانشگاه آزاد اسلامی است، افزود: این تعداد از پرستار و پزشک در دوران کرونا تأثیر جدی در مقابله با کرونا در کشور داشتند. امروز در موضوع پیوند کلیه بیمارستان فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی قطب برتر کشور است.

وی با بیان اینکه با آغاز هزاره سوم تاریخ رقابت علمی، جنگ سرد هسته ای ـ فضایی غرب و شرق دوباره در جغرافیایی جدید در حال شکل گیری است، گفت: اما این بار این جنگ برپایه علوم اطلاعات، سایبر و داده در نرم افزار، سخت افزار، علوم دارویی، زیست فناوری و امنیت غذایی است. بدیهی است که اگر در این نقطه عطف تاریخ علم و فناوری جا بمانیم، جبران این عقب ماندگی به سادگی ممکن نخواهد بود.

طهرانچی ادامه داد: در جغرافیای جدید که غرب نگاه رقابت را جایگزین همکاری کرده است و در جذب نیروهای کارآمد تحصیلکرده خصوصاً در علم و مهندسی از یکدیگر سبقت می گیرند، لازم است همگرایی نوینی را پایه گذاری کنیم. در این شکل گیری جغرافیایی جدید ما باید با همتی مضاعف نسبت به گذشته با روش های جدید فراتر از مناسبات معمول به همکاری های بین دانشگاهی وسیع تری روی آوریم.

وی تأکید کرد: دانشگاه امروز، علاوه بر علم و فرهنگ، فناوری را نیز در درون خود جای داده است، و به موازات آن در جامعه پردازی، نوآوری به ابعاد اقتصادی و اجتماعی افزوده شده است. این فضای جدید آموزش، پژوهش و کاربست فناوری که بتواند آثارش را به عنوان نوآوری و یا به عبارتی تجاری سازی دانش، نمایان سازد، بنیان ها و ساختارهای جدید را در دانشگاه امروز طلب می کند که باید با مفاهیم مرتبط با زیست بوم و فرهنگ ملتها انطباق داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: گذار از دوگانه علم و فرهنگ به سه گانه علم، فرهنگ و فناوری، از یک طرف و آموزش متأثر از هوش مصنوعی و آموزشهای مجازی و حضور کنشگران جدید غیردانشگاهی در مرجعیت علمی از سوی دیگر فضایی جدید خلق کرده که دانشگاه باید به صیانت از خودش بیاندیشد. صیانتی که مبتنی بر حرکت تحولی قابل دستیابی است، نه ایستایی بر سنت های گذشته.

طهرانچی با بیان اینکه لازم است تحولات اجتماعی فناورانه را درک کنیم و به آن پاسخ به هنگام بدهیم، اظهار کرد: در غیراینصورت دانشگاه ها به سان موزه های علم درخواهند آمد. آنچه در تحولات اجتماعی فناورانه خصوصاً در پسا کرونا شکل گرفته، می تواند – اگر دانشگاه های ما و شما به رسالت خود عمل نکنند – عبور از ملیت، هویت، خانواده و دین را برای جوانان ما به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی همان قدر که می تواند در پیشرانی بشر نقش ایفا کند، می تواند قوه تفکر را از جوانان ما بگیرد و برده داری نوینی را از سوی کشورهای پیشرو در علم و فناوری پیش روی ملتهای ما قرار دهد.

طهرانچی با بیان اینکه شعار دنیای پیشگام در علم و فناوری خطاب به جامعه جهانی در این است که غذای جسم و روح شما در دستان ماست، گفت: انحصار در انتشارات علمی جهانی مبتنی بر بنگاه های با اهداف خاص، شرکت های فراملیتی انحصاری خاص در فناوری اطلاعات و امنیت غذایی مقدمه این نظم نوین جهانی است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اگر در دو سده گذشته با پیشتازی در علم و با وجود تهی دستی در بنیان های اخلاقی و معنوی سبک زندگی غربی را بر ملتها حاکم کرده اند و اقتصاد امنیت، سیاست و اقتصاد ملت ها را در اختیار گرفته اند، هرگاه اراده کرده اند در منطقه ما جنگی به راه انداخته اند و انرژی منطقه را به غارت برده اند، ولی امروز با پیشتازی در فناوری، اختیار علم و فرهنگ را می خواهند در دستان خود درآورند.

وی افزود: نگاه آنان از مشارکت جمعی ملتها در خلق دانش به تقسیم ملتها به تولید کننده و مصرف کننده علم و فناوری است و دانشگاه های ما را با القای مجموعه استانداردهای جهانی و نظامات یکپارچه ارزیابی علم، دانشمندان و دانشگاه ها که توسط آنها به صورت مؤسسات در اختیار و محدود تنظیم گری می شود، به مجموعه تولید کننده اطلاعات و یک بازیگر ثانویه در دنیای علم مبدل کنند.

طهرانچی با تأکید بر اینکه تنها برون رفت از این قواعد، اتخاذ رفتار مستقل و ایجاد ارتباطات دوجانبه و یا چند جانبه بین دانشگاهی همراه با تدوین نظام های نوین ارزیابی در ارتباطات دانشگاهی است، گفت: اگر نظام های خلق شده غرب را ملاک شناسایی یکدیگر قرار دهیم، همان بلایی که حاکمیت دلار در اقتصاد جهانی به همراه آورده است، بر علم آینده مستولی خواهد شد. ما در دانشگاه آزاد اسلامی با برنامه تحولی مبتنی بر پنج چرخش تحولی و سه محور راهبردی به دنبال ایجاد فرصت های جدید پیش روی جوانان آینده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: چرخش تحول‌آفرین اول عبور از آموزش حافظه‌محور به یادگیری تعالی‌بخش، عمیق، کاربردی، فایده‌محور، بسترساز اشتغال دانش بنیان و افزاینده اقبال اجتماعی در کنار ارتقای شاخص کارآمادگی و مهارت های موردنیاز به ویژه تعاملات، حل مسئله، کار گروهی و کارآفرینی است.

وی با اشاره به چرخش تحول‌آفرین دوم گفت: این چرخش گذار از عرضه‌محوری مقاله‌گرا و غیرهدفمند در پژوهش و تولید دانش و فناوری به تقاضامحوری و پاسخگویی اثربخش به نیازهای علمی- تربیتی محلی و ملی متأثر از چالش های آمایش‌محور و تحولات سریع اجتماعی- فناورانه است.

طهرانچی ادامه داد: در سومین محور تحول، گذار از ناکارآمدی فرهنگی و تربیتی به اجتماعی تربیتی، فرهنگی و هویتی ارزش‌مدار، درون‌زا، پویا، اثربخش و مقوم وحدت ملی، انسجام‌بخش فرهنگی و اجتماعی و امیدآفرین با تکیه بر نقش اقطاب اثرگذار مانند معلم، استاد، مدیریت، خانواده، محیط های رفاقتی و جامعه مدنظر است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در مرحله بعد، گذار از اقتصاد شهریه‌محور و مبتنی بر ارزش افزوده املاک به پایداری اقتصادی مبتنی بر درآمدزایی از جریان یادگیری تحول‌آفرین و پژوهش و نوآوری کارآمد همراه با تعالی سازمانی و نگاه از مدیریت جزیره‌ای به مدیریت شبکه‌ای داده مبنا یکپارچه با استفاده حداکثری از سامانه‌سپاری را دنبال می کنیم.

وی افزود: و در آخرین مواجهه گذار از رشد کمی، فیزیکی و غیرهدفمند واحدهای دانشگاهی زیرمجموعه به توسعه کیفی همراه با بازمعماری واحدها مبتنی بر توجه به بعد مجازی در چارچوب یکپارچه سایبری- فیزیکی دانشگاه، تحول دیجیتال و مأموریت‌گرایی زمینه‌محور در قالب واحدهای حل مسئله، مرجعیت‌ساز، پیشران تعالی و پیشرفت و کادرساز در سطوح محلی و ملی می اندیشیم.

طهرانچی با بیان اینکه با تحقق این تحولات در سه محور راهبردی دانشگاه پرورشگر قوه عاقله و متفکره، دانشگاه سرآمد و پاسخگو و دانشگاه کارآمد و پایدار بسته های مأموریتی را برای کارآمدسازی تحصیل مدنظر قرار داده‌ایم، گفت: ما به سهم خود اعلام آمادگی می کنیم که در این خلق روابط جدید ایفای نقش کنیم و امیدوارم این دیدار مقدمه گسترش همکاری های فی مابین باشد.

در پایان این مراسم تفاهم نامه های همکاری به امضای طرفین ایرانی و مالزی رسید

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *