اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
تشریح مهم‌ترین مصوبات حوزه آموزش عالی در برنامه هفتم توسعه

تشریح مهم‌ترین مصوبات حوزه آموزش عالی در برنامه هفتم توسعه

  • آذر ۱۴, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از خبرنگار مهر،  احمد نادری با تاکید بر اینکه بهبود رتبه تولید علم و فناوری و نوآوری جزو اصلی ترین شاخص‌های این برنامه است، بیان کرد: کاهش رتبه ایران در جهان از نظر کمیت تولید علم به استناد پایگاه‌های معتبر بین‌المللی و همچنین از لحاظ تعداد اختراع ثبت شده خارجی از جمله مواردی است که این بهبود را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه همچنین افزایش سهم محصولات با فناوری متوسط به بالا از تولید ناخالص داخلی و افزایش فروش کالاها و خدمات دانش بنیان از تولید ناخالص داخلی را از دیگر مواردی برشمرد که در برنامه هفتم توسعه برای بهبود رتبه تولید علم و فناوری و نوآوری در کشور مدنظر قرار گرفته است.

وی محور مهم دیگر برنامه هفتم توسعه برای آموزش عالی را نگاه ویژه این برنامه به کاربردی‌سازی علم جهت رفع نیازهای کشور دانست و افزود: تصویب آئین نامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی متناسب با هریک از زیرنظام های آموزش عالی بر اساس رویکرد برنامه محوری از جمله مأموریت گرایی و مسأله محوری، شاگردپروری و استادمحوری یکی از مسائل مورد توجه در برنامه است.

نادری ادامه داد: افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در نظام آموزش عالی و گنجاندن دروس عملی و مهارتی در کنار دروس نظری، افزایش سهم پایان نامه و رساله‌های تقاضا محور از کل در گروه علوم انسانی و جهت‌دهی منابع و اعتبارات به سمت رشته‌های اولویت‌دار و مورد نیاز کشور از دیگر مواردی است که در برنامه هفتم توسعه به آن پرداخته شده است.

وی به تقویت بازگشت و نگهداشت نخبگان به عنوان یکی دیگر از محورهای مهم در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و افزود: توجه ویژه به علوم انسانی و علوم پایه از دیگر ویژگی‌های ممتاز این برنامه است. همچنین افزایش سهم شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان حوزه صنایع خلاق، صنایع فرهنگی و علوم انسانی و اجتماعی به نسبت کل شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر موارد متمایز برنامه است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران یکی از محورهای مهم برنامه هفتم توسعه در موضوع آموزش عالی را تاکید برنامه بر ساماندهی رشته‌های دانشگاهی بر اساس نیاز کشور و آمایش آموزش عالی دانست و افزود: که تحقق اهداف آمایش آموزش عالی، تنظیم ارتباط تحصیل و اشتغال، ارتقای پاسخگویی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهش و فناوری به نیازهای بازار کار و تقاضای اجتماعی، افزایش جذابیت تحصیل در رشته‌های دارای اولویت کشور، حذف رشته‌های غیرضرور و تأمین مالی تحصیلات عالی مسائلی است که مورد توجه برنامه قرار گرفته است.

نادی با تاکید بر اینکه موارد مربوط به آموزش عالی در برنامه هفتم توسعه بیشتر از این موارد است، تصریح کرد: اعطای هزینه کمک تحصیلی به دانشجویان مستعد و ممتاز دانشگاه‌ها در رشته‌های مورد نیاز کشور، پذیرش هزینه قابل قبول مالیاتی برای کار خیر در حوزه آموزش، اصلاح تأمین مالی پژوهش‌های دانشگاهی به سمت تحقیقات مورد نیاز اولویتدار و هدفمند از جمله موارد دیگری است که در برنامه هفتم توسعه ذیل موضوع آموزش عالی به آن توجه ویژه شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *