اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

گسترش و تعمیق پیوندهای ایران و مالزی در همکاری‌های علمی

  • مهر ۱۶, ۱۴۰۲

به گزازش غیر دولتی نیوز به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، محمد خالد بن نورالدین وزیر علوم مالزی در مراسم آغاز همکاری‌های مشترک علمی و فناوری بین دانشگاه‌های مالزی و دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با بیان اینکه بهترین کلمه‌ای که ایران را از نگاه من توصیف می‌کند، تاب آوری است، گفت: علیرغم دهه‌ها تحریم یکجانبه و محرومیت‌های بین المللی، ایران از اقتصادی پیشرفته، متنوع و خودپایدار بهره مند است.

وی ادامه داد: حتی با وجود تمام چالشهای بزرگ، ایرانی‌ها مردمی تحصیلکرده و دارای تخصص گسترده صنعتی و علمی بسیار پیشرفته و با فناوری‌های بالا هستند.

وزیر علوم مالزی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه چگونه تاب آوری علمی را پرورش دهیم و چگونه همکاری‌های علمی را در سطح جهانی گسترش دهیم تا بتوانیم چالشهای جهانی را کمرنگ کنیم؟ اظهار کرد: مهمترین چالش پیش روی دنیای امروز از یک سو جنگ در اروپا، گرایش‌های نظامی گری در سودان و آفریقای مرکزی و البته رقابت آمریکا و چین است. از سوی دیگر واقعیت تلخ، وضعیت اضطراری آب و هوای جهانی است.

محمد خالد بن نورالدین با بیان اینکه زمان به سرعت در حال گذر است و از دانشمندان سیستم آموزشی و نوآوران پیشی می‌گیرد، گفت: لازم است در این زمینه عزم خود را جزم کرده و ابزارها، منابع و آزادی ابتکار عمل مورد نیاز دانشمندان را در اختیارشان قرار دهیم.

وی ادامه داد: ما باید متعهد به افزایش بودجه برای تحقیق و توسعه، ایجاد فرصت‌های بیشتر برای همکاری علمی و ایجاد امکانات پیشرفته برای تقویت نوآوری باشیم. ما با انجام این کار کشورهای خود را به کانون علم و فناوری تبدیل خواهیم کرد. هیچ نهادی به تنهایی نمی‌تواند با مشکلات مقابله کند، همکاری و تعامل دیگر یک گزینه محسوب نمی‌شود، بلکه یک الزام است.

وزیر علوم مالزی با بیان اینکه مؤسسات در سطح جهانی باید به قدرت مشارکت استراتژیک با دانشگاه‌های دیگر، مشاغل، جامعه مدنی و دولت‌ها مجهز شوند، گفت: با کاهش منابع و افزایش پیچیدگی‌ها و گستره چالشها، این همکاری همه جانبه جهانی امری ضروری است.

محمد خالد بن نورالدین با بیان اینکه یکی از مهمترین مأموریت‌های من این است که دانشمندان و مبتکران مالزیایی را با همتایان خود در سایر کشورهای مسلمان برای همکاری گردهم بیاورم، اظهار کرد: هدف من این است که شاهد همکاری علمی بیشتر بین دانشمندان مالزیایی و ایرانی باشیم. گسترش و تعمیق پیوندهای ما با ایران و سایر کشورهای مسلمان فقط یک اولویت شخصی یا اولویت وزارتی من نیست، بلکه به عنوان همگرایی در سطح اولویت‌های جهانی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: رابطه با ایران آنقدر ارزش استراتژیک دارد که فراتر از تصمیمات فردی باید انجام شود. به ویژه اینکه ایران یکی از قطب‌های علمی جهان است. نفوذ ایران را نمی‌توان دست کم گرفت، ایران عضو بریکس، سازمان همکاری شانگهای، گروه D۸ و سازمان همکاری اسلامی است. ایران یک قدرت منطقه‌ای بزرگ در خاورمیانه با ذخایر عظیم نفت و گاز است.

وزیر علوم مالزی گفت: ما نمی‌توانیم بدون درک ایران به درک خاورمیانه معاصر امیدوار باشیم و ما مطمئناً نمی‌توانیم بدون چشم انداز علمی ایران به حل چالشهای بزرگ جهانی، که جهان اسلام را تحت تأثیر قرار می‌دهند، امیدوار باشیم و همچنین نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم بدون حضور ایران با موفقیت عمل کنیم.

وی با بیان اینکه «آب» یک بحران جهانی است، گفت: زمان آن فرا رسیده که بهترین نخبگان علمی خود را برای رویارویی با این چالش بسیج کنیم، من می‌خواهم پیشنهاد دهم که دانشگاه اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی در این پروژه علمی بسیار مهم مشارکت داشته باشند. همچنین Education Malaysia Global Services آژانسی تحت نظارت وزارت بنده است که در ژانویه ۲۰۲۴ با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه اصفهان و دانشگاه هنر اصفهان یک اردوی زمستانی مالزی خاورمیانه با موضوع مشکلات جهانی برگزار خواهد کرد. این برنامه رهبران جوان آینده از مالزی و ایران را گردهم می‌آورد تا در مورد مسائل چند وجهی جهانی به عنوان بخشی از مسیر راهبردی خود برای آینده بحث کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *