اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
اعلام معیار وزارت علوم برای اخراج اساتید

اعلام معیار وزارت علوم برای اخراج اساتید

  • شهریور ۲۱, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، محمد خلج امیرحسینی امروز در نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی گفت: طی فراخوان اخیر که از ۴ شهریور آغاز شد و تا ۱۸ شهریور ادامه یافت، تعداد ۱۳ هزار و ۱۰۰ نفر نام نویسی کردند.

وی ادامه داد: این تعداد مشابه تعداد فراخوان سال قبل، اما نسبت به فراخوان قبلی خالص‌تر است. زیرا کف معدل و سن در ثبت نام لحاظ شده است.

امیرحسینی گفت: در فراخوان‌های قبلی با هر معدلی می‌شد ثبت نام کرد، دانشگاه‌ها غربالگری می‌کردند و در مواردی که نظارت کافی نبود شخص تا آخرین مرحله پیش می‌رفت و بعد مشاهده می‌کرد یک یا یک و نیم نمره از کف معدل کم دارد و بعد اعلام می‌شد، چون روند ۲ سال طول کشیده فرد را قبول کنید.

وی ادامه داد: این ۱۳ هزار نفر هر کدام ۳ ظرفیت انتخاب کردند که حدود ۳۹ هزار ظرفیت می‌شود، در حال حاضر ۳۵ هزار و ۱۴۵ رشته‌محل انتخاب شده است که در علوم انسانی ۱۱ هزار نفر، فنی و مهندسی نزدیک ۸ هزار نفر و علوم پایه ۷ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند.

رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم ادامه داد: به دانشگاه نامه زدیم و جدول زمان بندی ارسال کرده‌ایم و از دانشگاه‌ها می‌خواهیم بعد از پایان ثبت نام متقاضیان، غربالگری را حداکثر تا ۴ آبان ۱۴۰۲، مصاحبه علمی و تعیین ۳ رقیب برتر و رسیدگی به شکایات مربوطه تا ۲ آذر ۱۴۰۲ و مصاحبه عمومی ۳ رقیب برتر تا ۳۰ آذر ۱۴۰۲ و بارگذاری صورت جلسه اجرایی جذب تا ۳۰ دی ۱۴۰۲ انجام دهند.

وی تاکید کرد: هر دانشگاهی که دیر اقدام کند ممکن است برای فراخوان بعدی حذف شود.

امیرحسینی تصریح کرد: همچنین پرونده‌های مربوط به فراخوان ۹۹ را تا ۳۰ مهر ۱۴۰۲ بیشتر پذیرش نمی‌کنیم.

وی با اشاره به بحث اخراج یا قطع همکاری با شماری از استادان دانشگاه یادآور شد: این بحث دو نکته دارد؛ اسامی که از این استادان در فضای مجازی منتشر می‌شود، بر اساس تعریف‌های دیگری از اخراجی است و از روی اسم‌ها مشخص می‌شود که استادان بازنشسته، حق تدریس، اتمام مأموریت، عدم تمدید قرارداد و لغو همکاری را هم جزو اخراجی حساب کرده‌اند.

امیرحسینی خاطر نشان کرد: این افراد را نمی‌توان اخراجی نامید، به عنوان مثال یک استاد پیمانی که نتوانسته ظرف ۲ تا ۵ سال حداقل نمره علمی را کسب کند، دانشگاه مجاز است به لحاظ قرارداد وی را تمدید نکند در حالی که این رسانه‌ها او را نیز استاد اخراجی می‌نامند.

وی گفت: تنها معیار ما برای اخراجی این است که به فرد وسط دوران کاری خود اعلام کنند دیگر نباید کار کند و همکاری با او لغو شود. این اشخاص نیز به طور خاص موارد ویژه‌ای هستند که بیشتر شامل مباحث اخلاقی و خدای نکرده شرم آور است. مواردی انگشت شمار داریم که رؤسای دانشگاه‌ها اعلام کردند فردی رفتار یا عمل شرم آوری انجام داده است و آن شخص قطعاً باید اخراج شود و معنی واقعی اخراج همین است.

رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم افزود: این وظیفه ما است و باید از هیأت اجرایی آن دانشگاه تشکر کنیم و هیأت مرکزی که آن را تأیید کرده است و اعلام می‌کنیم چنین شخصی نباید در دانشگاه حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که آن رسانه‌هایی که آمار می‌دهند در این ۲ سال با این تعریف‌هایی که از اخراجی دارند استادان زیادی اخراج شده‌اند، باید افراد اخراج شده با همین تعریف‌ها را در ۸ سال دولت قبل نیز احصا کرده و تقسیم بر تعداد سال کنند و تعداد استادان سالانه اخراج دولت قبل و این دولت و همه دولت‌ها را با هم مقایسه کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *