اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
اولین برنامه تحولی جهاد دانشگاهی تدوین می شود

اولین برنامه تحولی جهاد دانشگاهی تدوین می شود

  • مرداد ۱۰, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از   خبرنگار مهر، دکتر حسن مسلمی نائینی صبح امروز در نشست خبری چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی با بیان اینکه مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی را باید احیاگر روش جهادی و اقدامات جهادگونه و مدیریت جهادی در جهاد دانشگاهی دانست، افزود: مقام معظم رهبری همواره از جهاد دانشگاهی تقدیر کرده است. در چنین شرایطی، ما وظیفه داریم که این نهاد انقلابی را راهبری کنیم و فرهنگ جهادی را در جامعه گسترش دهیم.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه ایمان، امید و اعتماد به جوانان جزو نیازهای کشور به حساب می‌آید، گفت: بر همین اساس، شعار «جهاد دانشگاهی الگوی پیشرفت؛ ایمان، امید و اعتماد به جوانان» را به عنوان شعار خود برگزیده است.

وی افزود: جهاد دانشگاهی در اوج تحریم‌ها و دوران دفاع مقدس که یک جنگ تمام عیار علیه انقلاب اسلامی به راه افتاد، توانست دست به اقدامات بزرگی بزند.

مسلمی نائینی افزود: نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی با تلاش و اعتقاد به جوانان توانست به درخواست‌های نظامی پاسخ دهد. پیش از اینکه به عنوان رئیس جهاد دانشگاهی انتخاب شوم، سال‌های ۶۳ تا ۶۹ در جهاد دانشگاهی خدمت می‌کردم. دشمن به واسطه برخورداری از هواپیماهای پیشرفته می‌توانست شهرها، نیروگاه‌های کشور را بمباران کند. یکی از طرح‌هایی که در جهاد دانشگاهی انجام شد، ساخت مین‌های هوایی بود که برخی از هواپیماهای دشمن به دلیل اصابت با این مین‌ها ساقط شدند.

رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: این نهاد انقلابی هرگاه کاری بر زمین مانده باشد به آن کار ورود می‌کند. به طور مثال زمانی در زمینه فرستنده‌های رادیویی دچار مشکل بودیم اما جهاد دانشگاهی خواجه نصیر در این عرصه گام برداشت و شرایط به نحوی شده است که در مسیر تولید فرستنده‌های ۵G فعالیت می‌کند. هنگامی که جهاد دانشگاهی برای تولید فرستنده‌های رادیویی وارد عمل شد به دلیل سوختن ترانزیستورها این نهاد خسارت می دید اما یکی از مسئولان صدا و سیما به جهاد دانشگاهی اعتماد کرد و بودجه لازم را در اختیار جهاد دانشگاهی قرار داد.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی و اطلاع رسانی نیز اقدامات بزرگی انجام داده‌ایم، اظهار کرد: کار بدیع در حوزه فرهنگی و اطلاع رسانی را می‌توان ایجاد خبرگزاری دانشجویان ایران «ایسنا» بر شمرد که اخبار را به صورت مجازی ارائه می‌دهد و به واسطه عملکرد خود، مخاطبان بسیاری دارد. همچنین مرکز افکارسنجی دانشجویان نیز به خوبی می‌تواند اطلاعات را بررسی کرده و شرایط را نزدیک به واقعیت پیش‌بینی کند.

مسلمی نائینی با بیان اینکه تمام اقدامات فرهنگی که در دهه ۶۰ در دانشگاه‌ها صورت می‌گرفت از سوی جهاد دانشگاهی انجام می‌شد، افزود: ما مسابقات قرآنی دانشگاهیان را در دانشگاه‌ها برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی با توجه به نیاز دانشگاه‌های کشور در زمینه احداث موسسات آموزشی نیز گام برداشته است، گفت: ما توانستیم موسسات آموزشی را در کشور تاسیس کنیم که از مقطع کاردانی تا دکتری دانشجویان را پرورش می‌دهند.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: اولین موسسات آموزش عالی غیردولتی که به دانشگاه تبدیل شدند از آنِ جهاد دانشگاهی هستند. دو دانشگاه «علم و فرهنگ» و «علم و هنر» که به ترتیب در شهرهای تهران و یزد قرار دارند جزو دانشگاه‌های جهاد دانشگاهی به حساب می‌آیند. همچنین جهاد دانشگاهی با احداث ۳۷ مرکز علمی کاربردی به آموزش مهارت محور توجه کرده‌ است.

مسلمی نائینی با بیان اینکه ما به مشکلات مربوط به آموزش زبان نیز توجه داریم، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه منابع خارجی آموزش زبان منطبق بر فرهنگ ما نیستند ما محتوای آموزشی منطبق بر فرهنگ خود را تولید کرده‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین آموزش «سرباز ماهر» از دیگر اقدامات جهاد دانشگاهی به حساب می‌آید و بیش از ۱۰۰ هزار نفر سرباز ماهر این دوره را سپری کرده‌اند.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه اولین برنامه تحولی این نهاد انقلابی با کمک متخصصان و اساتید دانشگاه در حال تدوین است، افزود: این برنامه سلیقه‌ای نیست و برای اینکه بتوانیم یک دیدگاه عالمانه داشته باشیم از اساتید دانشگاه‌ها کمک گرفتیم. امیدواریم که با توجه به تغییرات کشور و جهان پیرامون بتوانیم نقاط ضعف خود را برطرف کنیم و نقاط قوت خود را ارتقاء دهیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *