اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
رشته‌های آینده پژوهانه در ساختار جشنواره فارابی بازتعریف شود

رشته‌های آینده پژوهانه در ساختار جشنواره فارابی بازتعریف شود

  • تیر ۱۲, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از ستاد چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی، غلامرضا گودرزی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق، درباره تاثیرگذاری و ایجاد تحول بنیادین در علوم انسانی و تولید علم توسط جشنواره فارابی گفت: این جشنواره در ایجاد تحول در حوزه علوم انسانی بی‌تاثیر نیست.

وی ادامه داد: اگر اطلاع رسانی خوبی صورت بگیرد و اساتید، دانشجویان و محققان از برگزاری این جشنواره مطلع شوند و نحوه داوری و ارزیابی آثار و چگونگی ارزش‌گذاری آن‌ها شفاف و روشن شود، می‌تواند به یک تحول در این حوزه منجر شود و به رشد و ارتقای دانش کمک کند، اما به اعتقاد من انتظار زیادی است که تمام تحول در علوم انسانی را مربوط به جشنواره فارابی بدانیم بلکه دانشگاه‌ها و سایر مراکز هم باید تاثیرگذارباشند.

این استاد دانشگاه در واکنش به این سوال که فرآیند داوری آثار در جشنواره فارابی را چطور ارزیابی می‌کند؟ گفت: علاقه‌مندی داوطلبان به این جشنواره در گرو علمی و حرفه‌ای بودن آن است. من به عنوان کسی که در این جشنواره حضور داشتم، نگاه علمی و تخصصی در این جشنواره لحاظ می‌شود، اما به نظر می‌رسد باید جزییات بیشتری در اختیار عموم داوطلبان و اساتید و دانشجویان قرار بگیرد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا دستاورد‌های علمی فارابی می‌تواند به نیاز‌های عینی کشور پاسخ دهد تاکید کرد: اگر شاخص‌ها در جشنواره مشخص شوند، می‌توانند حوزه‌های مرتبط با علم را پوشش دهند. گاهی ما در مرز دانش هستیم و در این صورت از نظریه‌های در مرز دانش حمایت می‌کنیم، اما درباره بخشی از نیاز‌ها که ناظر به میدان و صحنه اجرا است، هنوز فاصله داریم و در این راستا باید نیاز‌ها را در جشنواره پیاده‌سازی کنیم.

گودرزی در ادامه درباره اینکه فارابی در دوره جدید چه اقداماتی را می‌تواند انجام دهد که در گذشته کمتر دیده شده است گفت: سه اقدام در این بخش قابل اجراست. نخست گستره شبکه همکاران است که می‌توانند از اساتید دانشگاهی به عنوان داور و ناظر استفاده کنند و این جشنواره را با استفاده از اساتید گسترش دهند. در این شرایط طبیعتا جشنواره طیف بیشتری را دربر می‌گیرد و شامل حضور یک گروه خاص در این جشواره نمی‌شود.

وی اضافه کرد: اقدام دوم اطلاع‌رسانی به اساتید، دانشجویان و پژوهشگران است مبنی بر اینکه چه اهداف و مشوق‌هایی در جشنواره وجود دارد. در این صورت مشارکت هم افزایش می‌یابد. اقدام سوم برآیند انتخاب است که اگر مناسب‌تر انجام شود و زمان‌بندی و اجرای دقیق آن در کمیته‌ها مورد بحث قرار گیرد به اهداف جشنواره فارابی خواهیم رسید.

گودرزی با اشاره به ضرورت هویت‌سازی برای جشنواره فارابی گفت: به اعتقاد من جشنواره فارابی نیازمند دستیابی به یک هویت ممتاز است. فارابی باید هویتی مانند جوایز اسکار یا نوبل داشته باشد که دستیابی به این جوایز جزوی از رزومه هر شخص باشد و افرادی بهترین آثار خود را برای داوری به این جشنواره ارسال کنند و یک جایزه مهم را به دست آورند.

این استاد حوزه مدیریت درباره چگونگی حمایت‌های مادی و معنوی جشنواره از برگزیدگان برای تکمیل پروژه‌های علمی آنان گفت: ارائه جوایز نفیس از طریق جشنواره فارابی می‌تواند به جشنواره و داوطلبان کمک کند. جشنواره باید به نحوی برنامه‌ریزی کند که پژوهش‌ها ناظر بر حل مسائل باشد و پژوهشی در خلاء انجام نگیرد. اگر ما در مرز دانش هستیم، این مسئله اجتناب ناپذیر است، اما باید محیط اجرا را پژوهش محور کنیم تا منجر به تاثیرگذاری مشوق‌ها بر همه گروه‌ها شود.

وی جایگاه جشنواره فارابی را خوب و قابل قبول ارزیابی کرد و گفت که این جشنواره باید نسبت به موارد مشابه ارتقا پ‌یدا کند.

گودرزی همچنین درباره اینکه چگونه می‌توان فارابی را با قدمت ۱۴ دوره برگزاری در متن و ساختار دانشگاه‌های جهان معرفی کرد؟ یادآور شد: برای رسیدن به ماهیت بین‌المللی باید کار بیشتری صورت بگیرد. هر چقدر اقدامات شفاف‌تر باشد و دامنه تاثیرگذاری ذی‌نفعان در داوری را گسترش دهد و حوزه‌های علوم انسانی را در بر گیرد، به ماهیت بین المللی می‌رسد. باید رشته‌های آینده پژوهانه در ساختار جشنواره بازتعریف شود. با توجه به تغییراتی که دنیای امروزی داشته، جشنواره فارابی هم در خیلی از حوزه‌ها با نگاه به آینده باید این حوزه‌ها را بازتعریف کند. از سوی دیگر فارابی نیازمند اقدامات رسانه‌ای قوی است، چون خیلی از پژوهشگران این جشنواره را به خوبی نمی‌شناسند.

گفتنی است، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی با رویکرد علوم انسانی و اسلامی نوزدهم تیر ۱۴۰۲ با معرفی برترین آثار این حوزه و با حضور مسئولان عالی رتبه کشور در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار خواهد شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *