اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
رحیم‌پور ازغدی: شهید چمران معتقد به ساخت انسان مجاهد بود نه مبارز + فیلم

رحیم‌پور ازغدی: شهید چمران معتقد به ساخت انسان مجاهد بود نه مبارز + فیلم

  • خرداد ۳۰, ۱۴۰۲

به گزارش غیردولتی نیوز به نقل از خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو ،روز سه شنبه ۳۰ خردادماه، مراسم گرامیداشت روز بسیج اساتید و سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران، در سالن «نهم دی» سازمان مرکزی دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار شد. در این مراسم حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با موضوع «استاد تراز انقلاب اسلامی، قلمرو فرهنگی دانشگا‌ها و مواجهه اجتماعی» سخنرانی کرد.

شهید چمران ارزش اصلی را ایمان به خدا تلقی می‌کرد
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شهید چمران دلیل شکست انقلاب‌های دیگر جهان را عدم اعتقاد به غیب و معنویت می‌دانست. شهید چمران ارزش اصلی را ایمان به خدا و ارزش‌های انسانی تلقی می‌کرد.

وی در ادامه توضیح داد: در دیدگاه شهید چمران، هیچ چیز جای توحید و اخلاص را نمی‌گیرد. تنها آدم مؤمن و مخلص می‌تواند پیروزی و شکست را مساوی بداند و بعد از پیروزی همان تواضع، فداکاری و خدمت به خلق را داشته باشد. باید انسان مجاهد ساخت، انسان مجاهد خودش مبارز می‌شود.

رحیم‌پور ازغدی گفت: اولین شکست اسرائیل از طرف نیرو‌هایی بود که گفتند؛ «فقط برای خدا می‌جنگیم» افرادی که باور داشتند نه قومی هستند، نه هوادار چپ و غیره. امام خمینی (ره) فرمود همۀ ما مأمور به تکلیف و وظیفه‌ایم نه مأمور به نتیجه، و اتفاقا تنها فردی که به نتیجه رسید امام بود. امثال سید حسن نصرالله و شهید چمران به شیعه شخصیت دادند. اگر تمام دانشگاه‌ها را به ما بدهند، اما شخصیت چمرانی نداشته باشیم نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

شهید مصطفی چمران در یادداشتی با عنوان «خدا بود و دیگر هیچ نبود» درباره این مسئله گفتند: «تجربه، درس بزرگ و تلخی به من داد که اسلحه و کشتار و انقلاب و حتی شهادت به خودی خود نباید مورد احترام و تقدیس قرار گیرد، بلکه آن چه مهم است، انسانیت و فداکاری در راه آرمان انسان‌ها، غلبه بر خود خواهی و غرور و مصالح پست مادی و ایمان به ارزش های الهی است.

مقاومت فلسطینی برای ما به صورت بت در آمده بود و بی چون و چرا آن را می پذیرفتیم و می پرستیدیم و راهش را، کارش را و توجیهاتش را قبول می کردیم. اما دریافتیم که بیش از هر چیز، انسانیت و ارزش های انسانی و خدایی ارزش دارد و هیچ چیز نمی تواند جای آن را بگیرد. باید انسان ساخت، باید هدف را بر اساس سلسله ارزش‌ها معین نمود و معیار سنجش را فقط و فقط بر مبنای انسانیت و ارزش های خدایی قرار داد.»

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *