اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
همایش اصلاح قوانین انتخاباتی و نظام انتخاباتی مجلس در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود

همایش اصلاح قوانین انتخاباتی و نظام انتخاباتی مجلس در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود

  • اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۲

علیرضا منگلی‌نسب، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، در مورد برگزاری همایش در مسیر مردم سالاری دینی گفت: مسئله اصلاح نظام انتخاباتی مجلس شورای اسلامی از اولین دوره برگزاری دچار مشکلاتی بوده است. به مرور این مشکلات در دوره‌های بعدی بیشتر بروز می‌کند. لیکن تا مجلس پنجم اقدام خاصی برای اصلاح صورت نمی‌گیرد. شاید مهم‌ترین اقدام جهت اصلاح این مشکلات را مجلس پنجم انجام داده است اما این اقدام به دلایل متقن شورای نگهبان نهایی نمی‌شود.

وی افزود: مجلس‌ها و دولت‌های بعدی هم به این ترتیب همان پیشنهاد را با تغییر جزئی ارائه کرده‌اند و شورای نگهبان هم همان با دلایل متقن، با آن مخالفت کرده است. پس از مجلس پنجم تا الان این مشکل اصلاح نشده و نظام انتخاباتی مجلس شورای اسلامی ۲۵ سال در صف اصلاح است. نکته حائز اهمیت هم این است که مجلس‌ها و دولت‌های مختلف از جناح ها و احزاب مختلف روی کار آمده‌اند اما پیشنهادات آنها برای اصلاح نظام انتخاباتی فقط یک نوع بوده است و پیشنهادات متنوعی نداشتند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: از آنجایی که این مسئله بعد از ۲۵ سال و از نگاه جناح‌های مختلف یک میزان و یک راهکار دارد ما این مسئله را دنبال کردیم و در انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی به صورت مسئله محور به این موضوع پرداختیم. بعد از گذشت نزدیک به دو سال و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با مراکز پژوهشی و کارشناسان و اعضای هیئت علمی سعی بر این داشتیم که راهکارهای موجود را بررسی کنیم. در ادامه این فرایند، ما نیت داریم یک همایش جامع در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار کنیم.

منگلی نسب گفت: همایش اصلاح قوانین انتخاباتی و نظام انتخاباتی مجلس شورای اسلامی با عنوان «در مسیر مردم سالاری» در ۶ بخش و در سه روز (۱۸،۱۹،۲۰ اردیبهشت) در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار خواهد شد. روز اول و بخش اول این همایش جلسه هم‌اندیشی کارشناسان حوزه نظام انتخاباتی و نمایندگان مجلس است که در مورد اصلاح نظام انتخاباتی مجلس شورای اسلامی به گفتگو می‌نشینند.

وی ادامه داد: در این بخش محمد حسن آصفری نائب، رئیس دوم کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها، علی علیزاده دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ و محمد باقری بنابی نماینده مردم بناب از مجلس شورای اسلامی تشریف دارند و دکتر بیژن عباسی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، سید مزتضی موسوی نژاد دبیر کمیته قضایی کمیسیون حقوقی و قضائی مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدرضا شمسا پژوهشگر مرکز پژوهش های مجلس و خانم فاطمه سادات میر احمدی پژوهشگر حقوق عمومی از کارشناسان حوزه نظام انتخاباتی حضور دارند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: روز دوم همایش از بخش های علمی بیشتری تشکیل شده است که اولین بخش جلسه کارشناسی با موضوع انواع نظام انتخاباتی با حضور دکتر مسلم آقایی طوق مدرس دانشگاه، مؤلف و مترجم کتاب نظام های انتخاباتی برگزار خواهد شد و سپس جلسه کارشناسی با موضوع نظام انتخاباتی برآمده از سیاست‌های کلی انتخابات با حضور دکتر علی احمدی رییس کمیسیون مشترک دفتر مقام معظم رهبری و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار می شود. بعد از آن ما میزبان سخنگوی شواری نگهبان دکتر هادی طحان نظیف خواهیم بود با حضور وی به بررسی مغایرت‌های طرح‌ها و لوایح گذشته با قانون اساسی که در باب نظام انتخاباتی به شورای نگهبان ارائه شده بودن می پردازیم و همچنین مسائل شورای نگهبان به عنوان یکی از نهاد‌های اجرا کننده قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را برسی می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بنده باید در همین بستر بابت پذیرش دعوت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی از دکتر طحان نظیف تشکر کنم‌. ما برای برگزاری این همایش از افراد متعددی دعوت کرده‌ایم مثل آقای جوکار رئیس کمیسون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس اما برخورد مناسبی نداشتند؛ کما اینکه قبلاً هم از ایشان دعوت کرده بودیم برای دفعات متعدد اما وی هر بار دعوت ما را نپذیرفت. هم چنین ما از رئیس مجلس و وزیر کشور دعوت کردیم. اما این بزرگواران هم نپذیرفتند که حضور پیدا کنند.

منگلی نسب گفت: در پنجمین بخش از همایش و آخرین بخش روز دوم هم میزگرد علمی با محورهای بررسی نظام فعلی انتخابات مجلس شورای اسلامی و برسی راهکارهای موجود اصلاح نظام انتخاباتی با حضور آقای محمد رضا صباغیان عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، دکتر جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و آقای سید مرتضی موسوی نژاد پژوهشگر حقوق عمومی می‌پردازیم. سومین روز و در ششمین بخش از همایش ان‌شاءالله با حضور دکتر محسن اسلامی مدیر کل دفتر امور سیاسی وزارت کشور به بررسی اقدامات وزارت کشور در مورد اصلاح نظام انتخاباتی و اقدامات وزارت کشور در مورد اصلاح قوانین انتخاباتی میپردازیم.

وی یادآور شد: این همایش همراه با اعطای گواهی از معونت پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار خواهد شود و به افرادی که چهار بخش از شش بخش این همایش حضور داشته باشند تقدیم می‌شود. ما از همه علاقه مندان به حوزه حقوق عمومی و علاقه مندان به این موضوع دعوت می‌کنیم که در این همایش حضور پیدا کنند.

منبع:خبرگزاری دانشجو

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *