اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
زیرساخت‌ها و بستر‌های لازم برای اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع را فراهم کنید / اجرای ضرب العجل این طرح مشکل ساز خواهد بود

زیرساخت‌ها و بستر‌های لازم برای اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع را فراهم کنید / اجرای ضرب العجل این طرح مشکل ساز خواهد بود

  • اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۲

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، انجمن اسلامی دانشجویان ۱۳۴۸ در نامه ای به آیت الله رئیسی،رئیس جمهورخواستار فراهم کردن بسترهای مورد نیاز برای اجرای طرح «پزشک خانواده و نظام ارجاع» شدند که متن کامل نامه به شرح زیر است:

احتراماً همانطور که مستحضرید نظام سلامت کشور نیاز به یک تحول ساختاری به صورت جدی دارد که رویکرد و تلاش‌های دولت سیزدهم در تحقق این امر قابل ستایش است. اظهارات متعدد و پافشاری مسئولین ذیربط در بدنه وزارت بهداشت حاکی از آن است که رونمایی و اجرای طرح “پزشک خانواده و نظام ارجاع”، ضرب الاجلی بوده و این شتاب در اقدام نشان میدهد که کارشناسی دقیقی در این زمینه صورت نگرفته است. از طرفی تحلیل‌های کارشناسان و اظهارات متخصصین این حوزه گواهی بر این نکته است. همچنین اجرای آزمایشی طرح مذکور در دو استان فارس و مازندران نویدبخش نبوده و گواه بر آماده نبودن این طرح برای اجرای کشوری به علت ناپختگی و نبود زیرساخت مناسب می‌باشد؛ لذا انجمن اسلامی دانشجویان ۱۳۴۸ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی حسب دغدغه و رسالت همیشگی خود مبنی بر صیانت از حقوق ملت شریف ایران در نظر دارد نکاتی را در این خصوص خدمتتان عرض نماید.

یکی از عوامل منتج به ارتقاء سطح سلامت در کشور، دادن اختیار به دریافت کننده خدمت در انتخاب ارائه دهندگان خدمات سلامت می‌باشد. چنانچه سلب این اختیار باعث تنزل سطح رضایت عمومی و به تبع آن کاهش مشارکت ملی در اجرایی شدن طرح می‌شود؛ لذا می‌بایست مفاد طرح، حاوی این تفویض اختیار به مردم، جهت انتخاب پزشک مورد اعتماد باشد. همچنین گیرندگان خدمت قادر به تغییر پزشک معالج خود در دوره‌های زمانی مشخص و مناسب باشند.

معطوف به بند اول و لزوم انتخاب آزادانه ارائه دهنده خدمت توسط مردم، بدیهی است که باید معیار و ساز و کار شفاف و مناسبی برای بررسی عملکرد پزشکان معالج در طول بازه درمانی وجود داشته باشد که این ساز و کار در قالب امتیاز دهی بر اساس عملکرد درمانگران و مسبب تمایز ایشان از یکدیگر باشد. شایان توجه است که در نظر گرفتن این نکته دو ثمره ارزشمند دارد: اولا ایجاد فضای سالم رقابت در میان درمانگران جهت کسب امتیاز بهتر جهت جلب اعتماد عمومی، که این امر خود مسبب افزایش کیفیت ارائه خدمت میگردد. ثانیاً مردم که بنا بود به اجبار با طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع همراه باشند، اکنون نه تنها با میل خودشان مشارکت می‌کنند بلکه معیار صحیحی برای انتخاب پزشک معالج خود دارند.

طرح دارویار به خوبی نشان داد که اجرای یک طرح در سطح ملی قبل از هرچیز و فارغ از میزان اثربخشی، نیازمند زیرساخت مناسب میباشد. پرواضح است با توجه به موارد مذکور و لزوم جلوگیری از بروکراسی و رفت و آمد‌های فرسایشی بیماران و همراهان ایشان که اتفاقا از نظر روحی آسیب پذیرتر از سایرین هستند و باید در جهت تسهیل روند خدمت به ایشان تلاش نمود؛ به نظر می‌رسد یکی از مهمترین زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح مذکور ارتقاء سطح فناوری اطلاعات سلامت می‌باشد که مهمترین زیر شاخه آن یعنی پرونده الکترونیک سلامت یقینا می‌تواند نقش بسزایی در بهبود نواقص فوق ایفا نماید؛ لذا عاجزانه خواستاریم دولت ابتدا به فکر آماده نمودن زیرساخت‌ها و بستر‌ها باشد تا طرح‌های ضرب الاجلی که ظاهراً قرار است دوای درد مردم باشد.

از آنجایی که مع الاسف سرمایه اجتماعی دولت به طور کلی و به خصوص در قبال سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به طور چشمگیری کاهش یافته و رویکرد رسانه‌ای دولت از ابتدای دوره در اجرایی شدن طرح‌های تحولی و اصلاحگرایانه با اثرگذاری کشوری ضعیف و غیرقابل دفاع بوده؛ از جنابعالی و مسئولین ذیربط عاجزانه درخواست داریم به منظور هرچه موثرتر واقع شدن طرح مذکور از کلی گویی‌ها بپرهیزید، با رسانه آشتی کنید و با فرهنگ سازی و بالا بردن سطح پیش آگاهی عمومی ضامن پیاده‌سازی هرچه بهتر طرح با وجود اقناع و رضایت عموم جامعه باشید.

در پایان باید بگوییم اجرای ناقص اصلاحات اساسی با هدف پر کردن رزومه و بقای برخی صندلی ها، صرف بودجه‌های کلان، افتتاحیه‌های نمایشی برخی مراکز درمانی و اقداماتی از این دست تنها نتیجه‌ای که به همراه دارد بنای سدی محکم از جنس دلسردی و ناامیدی در برابر تغییرات و اصلاحات اساسی در آینده است؛ که مهمترین دلیل آن قربانی شدن طرح‌های کارآمد و اثربخش، مانند نظام ارجاع که بالاتر ذکر شد، به طمع مصالح شخصی و انتخاب زمان نامناسب است.

رونوشت به:
_ دکتر عین اللهی وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی

نامه انجمن اسلامی دانشجویان ۱۳۴۸ خطاب به رییس جمهور در خصوص اجرای ضرب الاجلی طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع

منبع:خبرگزاری دانشجو

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *