اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳
تجربه‌ مهارت‌اندوزی در 5 دانشگاه جهان

تجربه‌ مهارت‌اندوزی در ۵ دانشگاه جهان

  • اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۲

داشتن مدرک دانشگاهی در جامعه امروز که با سرعت به سمت دیجیتالی شدن حرکت می‌کند نمی‌تواند نیاز جامعه را برآورده کند. نخستین فضایی که دانشجویان مجال پیدا می‌کنند تا در کنار افزایش دانش، کسب تجربه کنند، درواقع تجربه کار در دانشگاه، فضای کافی را برای ورود آنها به بازار کار بعد از فارغ‌التحصیلی فراهم می‌کند. یکی از گزینه‌هایی که پیش روی دانشجویان قرار می‌گیرد، دوره‌های آموزش مشارکتی است که شامل مشاغل تمام‌وقت بین ۳ تا ۱۲ ماه، دوره کارآموزی یا سایر دوره‌های یادگیری تجربی مبتنی‌بر خدمات است. هر دانشگاهی در دنیا که اقدام به برگزاری دوره‌های کارآموزی می‌کند.

شاغل شدن ۹۰ درصد فارغ‌التحصیلان نورث در کمتر از یک سال
دانشجویانی که در دانشگاه نورث ایست آمریکا تحصیل می‌کنند، مانند بسیاری از دانشگاه‌های دنیا باید دوره‌های کارآموزی را پشت سر بگذارند تا از این طریق، دوره‌های آمادگی را برای یادگیری مهارت‌های نوشتن و مصاحبه ‌کسب کرده و بتوانند توانمندی کافی را برای حضور در بازار کار کسب کنند. دوره‌های کارآموزی در این دانشگاه تحت عنوان یادگیری تجربی برای دانشجویان برگزار می‌شود که درواقع کلاس‌های آموزشی و دنیای واقعی را با هم ادغام می‌کند.

این دوره‌ها باعث می‌شود دانشجویان با کار حرفه‌ای و پژوهشی خود در دنیای واقعی مشارکت کنند. در این کلاس‌های بازآموزی و دوره‌های تجربی، دانشجویان دانش خود را برای مقابله با چالش‌های موجود در اداره و آزمایشگاه به کار می‌برند. دانشجویانی که به مدت ۶ ماه از زمان خود را صرف استفاده از دانش نظری خود برای حل مشکلات دنیای واقعی می‌کنند، به درک عمیق‌تر و پیچیده‌تر رشته موردنظر و دنیا نیاز دارند. آمارها حکایت از آن دارد که حدود ۹۰ درصد از فارغ‌التحصیلان این دوره‌های تجربی تنها ۹ ماه بعد از فارغ‌التحصیلی به‌طور تمام‌وقت مشغول به کار می‌شوند. حدود ۵۰ درصد از دانشجویان در طول دوره‌های تجربی از سوی کارفرمایان پیشنهاد کار دریافت می‌کنند و ۸۹ درصد از فارغ‌التحصیلان به‌طور تمام وقت در رشته مربوط به حوزه خود مشغول به کار می‌شوند. هر‌ساله بیش از ۱۱۰۰ دانشجو بیش از ۴۱ هزار ساعت خدمات تجربی دریافت می‌کنند. در دوره‌های تجربی دانشگاه نورث ایست، ۷۳ دوره یادگیری خدماتی برگزار می‌شود که ۳۲ عضو هیات‌علمی در آن تحصیل می‌کنند و این دوره‌ها در ۸ دانشکده برگزار می‌شوند. دوره‌های آموزشی خدماتی همچنین به دانشجویان اجازه می‌دهد تا در موضوعات خارج از کلاس با جامعه تعامل داشته باشند.
در برخی از دوره‌های کارآموزی در دانشگاه نورث ایست، دانشجویان باید ۱۴۰ ساعت عملی را طی یک ترم بگذرانند. در ترم‌های بهار و پاییز، کارآموزان معمولا به مدت ۱۴ هفته، هفته‌ای ۱۰ ساعت را می‌گذرانند. اما این دوره‌ها در تابستان از انعطاف بیشتری برخوردار است و دانشجویان به ۱۴۰ ساعت کار عملی نیاز دارند به‌طوری‌که یا مانند دوره‌های بهاره و پاییزه دوره‌ها را طی می‌کنند یا به مدت ۷ هفته، ۲۰ ساعت در هفته این دوره‌ها را پشت سر می‌گذارند. در دوره‌های فشرده، دانشجویان ممکن است طی ۴ هفته، ۳۵ ساعت را در هفته بگذرانند.

۵ مدل دوره MIT برای مهارت‌آموزی دانشجویان
موسسه فناوری ماساچوست جزء آن دسته دانشگاه‌هایی است که علاوه‌بر آموزش نظری دانشجویان، مسئولیت کارآموزی و آموزش‌های عملی آنها و ایجاد آمادگی در آنها برای ورود به اجتماع را برعهده گرفته است. به‌طورکلی، دوره‌های کارآموزی دانشجویان MIT در یک شرکت یا آزمایشگاه تحقیقاتی بین ۳ تا ۱۲ ماه به طول می‌انجامد. بیشتر این دوره‌ها در تابستان برگزار می‌شوند اما در طول سال هم این دوره‌ها برقرار است و دانشجویان در تمام مقاطع تحصیلی امکان استفاده از آن را دارند. هزینه دوره‌های کارآموزی از سوی خیران یا شرکت میزبان برای دوره‌ها یا ترکیبی از این دو پرداخت می‌شود. این دانشگاه دوره‌های کارآموزی مختلفی را برگزار می‌کند و تنها در یکی از دوره‌ها که ابتکارات بین‌المللی علم و فناوری است، بیش از ۹۰۰ دانشجوی کارشناسی و کارشناسی‌ارشد، دوره‌های کارآموزی، آموزشی و پژوهشی را در سراسر دنیا پشت سر گذاشته‌اند. یکی از این دوره‌ها موسوم به Momentum است که از سوی اداره آموزش اقلیت‌ها برای ایجاد آمادگی در دانشجویان سال اول و دوم کارشناسی رشته‌های علوم و مهندسی طراحی شده است.

دانشجویان در گروه‌هایی قرار می‌گیرند و برای آنها چالش‌هایی ایجاد می‌شود تا بتوانند از راهکارهای مهندسی برای حل مشکل استفاده کنند. دانشجویان در انتهای این دوره، ارائه‌های گروهی را برای نمایندگان صنعتی عرضه می‌کنند.  دوره دیگر، دوره کارآموزی صنعتی شامل علوم مواد و صنعتی می‌شود. این دوره کارآموزی فرصتی را پیرامون تحقیق و توسعه تجربی و تولید در صنعت پیش‌روی دانشجویان فارغ‌التحصیل کارشناسی و ارشد قرار می‌دهد. دانشجویان مقطع کارشناسی دو دوره ۱۰ هفته‌ای را در تاسیسات صنعتی، دولتی یا یک سازمان آموزشی پشت سر می‌گذرانند.  دوره دیگری هم در این موسسه آموزشی به نام ۶-A برگزار می‌شود که به دانشجویان اجازه می‌دهد تا در حالی‌که همزمان برای تکمیل پایان‌نامه خود‌ کار می‌کنند، یک پروژه صنعتی برتر را نیز به دنبال آن انجام دهند. ۶-A دوره‌های فشرده آموزشی کارآموزی پیشرفته را ارائه می‌دهد که مکمل آموزش کلاس‌های درس در شرکت‌های منتخب هستند.

دوره کارآموزی دیگری تحت عنوان UPOP (برنامه فرصت‌های تمرینی برای دانشجویان کارشناسی‌ارشد MIT) هم از دیگر دوره‌های این دانشگاه به شمار می‌رود که در سال ۲۰۰۱ افتتاح شده است. این دوره در طول سال تحصیلی برای دانشجویان سال دومی برگزار می‌شود که تمرکز آن روی ایجاد و پرورش مهارت‌های مرتبط با رشته و حیاتی برای فعالیت در بخش‌های صنعتی، پژوهشی و آکادمیک است. از ویژگی‌های این دوره می‌توان به ارائه مشاوره به دانشجویان، کارگاه‌ها و تمرین‌های تعاملی اشاره کرد که از سوی جامعه UPOP رهبری می‌شود. دانشجویان این مرکز مهارت‌هایی را برای کسب یک دوره کارآموزی و تقویت مهارت‌های ارتباطی حل مساله برگزار می‌کند. دوره دیگر این موسسه، «کارآموزی کارآفرینی» است که در دوره‌های تابستانی برگزار می‌شود. شرکت‌ها دانشجویانی را به‌عنوان کارآموز برای گذراندن این دوره‌ها انتخاب و معرفی می‌کنند.  همچنین دوره «ابتکارات بین‌المللی علم و فناوری MISTI) «MIT) نیز مرکز تجربه‌های جهانی MIT است که دوره‌های بین‌المللی همه‌جانبه‌ای را برگزار می‌کند که نوعی مدل یادگیری را برای زندگی در کشورهای دنیا ارائه می‌دهد. این دوره به دانشجویان در ایجاد ارتباطات فرهنگی مختلف کمک می‌کند.

تابستان؛ فصل کارآموزی دانشگاه کمبریج
دانشجویان دانشگاه کمبریج در فصل تابستان دوره‌های کارآموزی و کارورزی را پشت‌سر می‌گذارند که در این دوره‌ها شیوه‌های خلاقانه‌ای را به آنها می‌آموزند. در‌حالی‌که ۶۶ درصد از آنها تابستان خود را به کار گذرانده‌اند، همه آنها در طرح‌های رسمی کارآموزی شرکت نکرده‌اند که از سوی کارفرمایان بزرگ ارائه می‌شود. اما درمجموع بیش از ۳۰ درصد از دانشجویان با گذراندن دوره‌های کارآموزی، فرصت لازم را برای کار در پروژه‌های توسعه بین‌المللی، نوشتن برای مجلات آنلاین، هدایت پروژه‌های تحقیقاتی در گروه‌های دانشگاهی و کار با گروه‌های رسمی پیدا می‌کنند. به‌طورکلی، سالانه بیش از ۵۰۰ دانشجو از تمام مقاطع تحصیلی در دوره‌های کارآموزی تابستانه صنعتی دانشگاه کمبریج شرکت می‌کنند و شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند که از این کارآموزان برای گزینه استخدام بعد از فارغ‌التحصیلی استفاده کنند. بنابراین، این دوره‌ها فرصتی است تا دانشجویان بتوانند در صنعت شغل مناسبی پیدا کرده و مهارت‌های خود را افزایش دهند.

دوره‌های کارآموزی دانشگاه کمبریج شامل دوره‌های ثابتی هستند که معمولا در طول تعطیلات دانشگاهی در هر زمانی پیش از تضمین وضعیت اشتغال پس از فارغ‌التحصیلی برگزار می‌شوند که به‌طورمعمول بین ۴ تا ۱۲ هفته طول می‌کشد. علاوه‌بر دانشجویان دانشگاه کمبریج، برخی دانشجویان هم با تبلیغاتی که در وبسایت دانشگاه منتشر می‌شود، از خارج دانشگاه برای ثبت‌نام در این دوره‌ها ثبت‌نام می‌کنند. یکی از الزاماتی که دانشجویان برای گذراندن دوره‌های کارآموزی باید رعایت کنند این است که پس از اتمام این دوره‌ها باید بتوانند در انگلیس مشغول به کار شوند.  یکی از دوره‌های کارآموزی که در دانشگاه کمبریج برگزار می‌شود، دوره کارآموزی «تجربه پژوهشی SHARE 2023» است که با مشارکت گروه‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی دانشگاه برگزار می‌شود. دوره کارآموزی SHARE یک دوره پژوهشی تابستانه و ۶ هفته است که با هدف بالا بردن افزایش تنوع و فراگیری در علوم اجتماعی در دل دانشگاه و دانشگاه‌های بریتانیا و به‌طور گسترده‌تر برای بهبود دسترسی به تجربه‌های تحقیقاتی اجرایی می‌شود.

این دوره مخصوص دانشجویان انگلیسی و ایرلندی است که در این کشور در دوره کارشناسی تحصیل می‌کنند و در سال اول و سال آخر تحصیلی نیستند و قابلیت این را دارند که در آینده در رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی به‌عنوان پژوهشگر مشغول فعالیت شوند. این دوره کارآموزی پژوهشی ۶ هفته‌ای بین ماه‌های جولای تا آگوست برگزار خواهد شد تا دانشجویان دوره کارشناسی برای مواجهه با پروژه پژوهشی دانشگاهی در دوران کارشناسی‌ارشد آماده شوند. آنها در این دوره در جلسه مهارت‌های آموزشی شرکت کرده و اطلاعات لازم را برای دوره ارشد را دریافت می‌کنند و با پژوهشگران، اعضای هیات‌علمی و دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد ملاقات و مشارکت می‌کنند.  از دیگر دوره‌هایی که در دانشگاه کمبریج برگزار می‌شود، می‌توان به دوره «مرکز تامین مالی جایگزین کمبریج» (CCAF) اشاره کرد که یک موسسه پژوهشی چند رشته‌ای است که در مدرسه تجاری این دانشگاه فعالیت می‌کند. این دوره‌های مالی برای تامین نیاز دانشجویان برای مواجهه با ظهور سریع فناوری‌های مالی در دنیا شکل گرفته‌اند. آنها با شرکت در پروژه‌های مختلف پژوهشی فرصتی را پیدا می‌کنند تا مهارت‌های تجزیه و تحلیلی خود را تقویت کنند و حتی پروژه‌های بزرگ مالی را به سرانجام می‌رسانند تا به مرور مهارت لازم را برای تحلیل‌های مالی و پروژه‌ای را کسب کنند. مشارکت با پلتفرم‌های مالی جایگزین، جمع‌آوری داده، تفسیر و ارائه گرافیکی داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اکسل، طراحی مواد بازاریابی برای آموزش مخاطبان هدف قرار می‌گیرد. علاوه‌بر این، تحقیق پیرامون فینتک در نقاط مختلف جهان و اجرای تجزیه و تحلیل آنها و تحقیق پیرامون روند بازار و چشم‌انداز نظارتی کشورهای مختلف از دیگر اهداف این دوره به شمار می‌رود.

تجربه و تمرین در دوره‌های بین‌المللی دانشگاه چینی
دانشگاه علوم و فناوری چین دوره‌های کارآموزی پژوهشی را برای فارغ‌التحصیلان یا دانشجویان سال سوم یا چهارم مقطع کارشناسی برگزار می‌کند تا فرصت کافی برای مشارکت در پروژه‌های تحقیقاتی برای کسب تجربه در پژوهش‌های مختلف را پیدا کنند. مدت زمان این دوره‌های کارآموزی بین ۳ ماه تا یک سال است. اتباع غیر‌چینی با پاسپورت خارجی؛ افراد بین ۱۸ تا ۵۰ سال؛ افرادی که در سلامت کامل به سر می‌برند و افرادی که فاقد هرگونه جرایمی باشند واجد شرایط شرکت در این دوره‌های کارآموزی خواهند بود. این دانشگاه بورسیه‌هایی را برای برنامه‌های کارآموزی فاقد مدرک و پژوهشی از سال تحصیلی ۲۰۲۲ ارائه می‌دهد. این کمک‌هزینه به‌طور کامل و جزئی به دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در این دانشگاه اعطا می‌شود.

از‌جمله دوره‌های کارآموزی در این دانشگاه می‌توان به دوره‌ای اشاره کرد که در دانشکده پزشکی برای دانشجویان بین‌المللی برگزار می‌شود. این دوره کارآموزی پس از طی ۵ سال دوره‌های تئوری، در یک سال برگزار می‌شود. دانشجویان در طول این دوره کارآموزی با مهارت‌های بالینی و مواجهه با بیمار آشنا می‌شوند. این تجربه‌های بالینی با آموزش‌های تئوری در دوران تحصیل قرابت زیادی دارند. دانشجویان، مهارت‌های بالینی خود را در قالب مهارت‌های بالینی هدفمند دنبال می‌کنند. مهارت‌های عملی پزشکی در دانشجویان معمولا بعد از یک سال کارآموزی برای دانشجویان بین‌المللی به‌طور چشمگیری بهبود می‌یابد که به مهارت‌های پزشکی آنها در آینده کمک می‌کند. دانشجویان بین‌المللی بعد از پایان یک سال آزمونی را برای کسب مدرک این دوره می‌دهند. دوره‌های کارآموزی پژوهشی این دانشگاه در تابستان و با مشارکت دانشگاه‌های استرالیای غربی و «لی های» برگزار می‌شود. دانشجویانی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند، در آزمایشگاه‌ها و تحت نظارت استادان این دانشگاه فعالیت می‌کنند.

تجربه ۳ ترم کارآموزی در دانشگاه سینسیناتی
دانشجویان دانشکده مهندسی و علوم کاربردی؛ دانشکده طراحی، معماری، هنر و برنامه‌ریزی؛ و مدرسه فناوری اطلاعات در دوره‌های کارآموزی دانشگاه سینسیناتی شرکت می‌کنند. این گروه از دانشجویان معمولا پیش از فارغ‌التحصیلی سه تا پنج ترم کارآموزی را سپری می‌کنند. این دوره کارآموزی همچنین برای دانشجویان برخی دیگر از رشته‌ها قابل‌استفاده است. دوره‌های کارآموزی و آموزش‌های مشارکتی این دانشگاه از سال ۱۹۰۶ راه‌اندازی شده و دانشگاه سینسیناتی جزء پنجمین دانشگاه برتر آمریکا از نظر برگزاری دوره‌های کارآموزی قرار دارد. از امور بین‌الملل گرفته تا مطالعات زیست‌محیطی، دوره‌های مختلف کارآموزی در این مرکز ارائه می‌شود. دانشجویان دانشکده‌های هنر و علوم با کارآموزی در ۵۰۰ شرکت بزرگ، در دنیای واقعی کسب تجربه کرده‌اند و تلاش می‌کنند برای ورود به بازار کار رقابتی آماده شوند. این دوره‌ها به‌صورت پاره‌وقت یا تمام‌وقت ارائه می‌شود. برخی دانشجویان این دانشگاه نیز دوره‌های کارآموزی خود را در آزمایشگاه یا بیمارستان سپری می‌کنند.

به‌طورکلی دانشجویان ۸ تا ۱۲ ساعت در هفته درطول یک‌ترم ۱۴ تا ۱۵ هفته‌ای کار می‌کنند تا بتوانند امتیاز لازم برای دریافت مدرک دوره را به‌دست آورند. کارفرمایانی که دانشجویان دوره‌های کارآموزی را نزد آنها سپری می‌کنند، به‌دنبال دانشجویان و فارغ‌التحصیلان باتجربه و مهارت‌دیده‌ای هستند که بتوانند آنها را جذب کنند و از مهارت آنها در پیشبرد کارها و تولیدات شرکت بهره‌مند شوند. در برنامه‌ای که دانشکده Blue Ash دانشگاه سینسیناتی برای کارآموزان این دوره دارد، فرصت‌های شغلی خوبی را پیش‌روی دانشجویان قرار می‌دهد، به‌طوری‌که ارتباط میان دانشجویان و کارفرمایان را در زمینه‌های موردعلاقه آنها فراهم می‌کند تا بلافاصله بعد از اتمام تحصیلات خود بتوانند جذب بازار کار شوند. این دانشکده در قالب برنامه شغل- تحصیل پذیرای دانشجویان خواهد بود که مشمول دریافت کمک‌های مالی این مرکز برای برنامه شغل- تحصیل باشند و بتوانند وارد شغل موردنظر خود شوند.

منبع:فرهیختگان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *