اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳
تسهیل مشارکت تشکل‌ها در برنامه‌ریزی کشور

تسهیل مشارکت تشکل‌ها در برنامه‌ریزی کشور

  • اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۲

سازمان برنامه‌وبودجه از سازمان‌های تاثیر‌گذار عرصه سیاستگذاری و اجرایی کشور است که در دیدار اخیر رهبر انقلاب با دانشجویان مورد انتقاد سخنران این مراسم قرار گرفت. ۲۹ فروردین ماه سال جاری رهبر انقلاب در بیانات خود به تحرکات جدید در داخل سازمان برنامه اشاره کردند و گفتند: «به نظر من این‌جور رسید که اگر ما همین پیشنهادهای شما را به سازمان برنامه [و بودجه] محول کنیم تا رسیدگی کنند، این کار خوبی است.» بعد از این بیانات و به عبارت دقیق‌تر ۴ اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که سازمان برنامه‌و‌بودجه با انتشار بیانیه‌ای، از تغییر خط‌مشی این سازمان و برقراری تعامل حداکثری با جامعه نخبگانی خبر داده بود.

در بخشی از این بیانیه این‌طور آمده است: «این سازمان بیش از پیش خود را مقید می‌داند در مسیر رشد و بالندگی میهن عزیز اسلامی و در تحقق منویات معظم‌له با برگزاری جلسات نخبگانی با جوانان و دانشجویان گرامی از نقطه‌نظرات نقادانه ایشان در طراحی و اجرای برنامه‌های تحولی به‌ویژه در تدوین برنامه هفتم توسعه کشور بهره جوید. سازمان برنامه بر این باور است که هم‌اندیشی و هم‌افزایی با جامعه نخبگانی به‌ویژه دانشجویان عزیز بر غنای برنامه‌های تحولی دولت به‌ویژه برنامه‌های مهار پایدار تورم و تقویت رشد اقتصادی خواهد افزود. این سازمان در اجرای فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی و دستور ریاست محترم جمهور در حکم انتصاب رئیس سازمان مبنی‌بر استفاده از ظرفیت جوانان نخبه انقلابی آغوش خود را به روی دانشجویان عزیز می‌گشاید و از برگزاری نشست‌های نخبگانی با دانشجویان گرامی استقبال می‌کند.» بیانیه‌ای که حالا به مرحله اجرایی رسیده و پنجشنبه هفتم اردیبهشت ماه رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و جمعی از معاونان و مدیران این سازمان با برگزاری جلسه‌ای پای حرف‌ها و مطالبات نمایندگان تشکل‌های دانشجویی نشستند. در ادامه چکیده‌ای از سخنان و نکات مطرح‌شده در این جلسه را از زبان ۳ فعال دانشجویی حاضر در این نشست می‌خوانید.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان:
عزم سازمان برنامه برای همکاری با تشکل‌ها جدی است
امیرمحمد کولانی، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درباره جلسه تشکل‌های دانشجویی با سازمان برنامه‌وبودجه بیان کرد: «جلسه پیرو مسائلی که در دیدار رهبری مطرح شده بود و ایشان به سازمان برنامه ارجاع داده بودند، برگزار شد. این برنامه در کوتاه‌ترین زمان ممکن هماهنگ شد که از این حیث بسیار جای تشکر دارد. البته جلسه با حضور نمایندگان دانشجویی که درمقابل رهبری سخنرانی کرده بودند، تشکیل شد. به علاوه اینکه اکثر مدیران و معاونان سازمان برنامه و با مدیریت دکتر منظور، رئیس سازمان برنامه در جلسه حضور داشتند.»

 کولانی با تاکید بر ناآشنا بودن مسئولان با برگزاری جلسات دانشجویی در ادامه گفت: «به این دلیل جلسه با کندی پیش ‌رفت و با آرامش و بدون هیچ دستور جلسه‌ای و هیچ‌گونه برنامه خاصی این جلسه آغاز شد. ما انتظار دیگری داشتیم و انتظار می‌رفت که دستور جلسه‌ای نیز برای این جلسه وجود داشته باشد. در کل جلسه قابل قبولی بود به این دلیل که به بیانات رهبری گوش کرده بودند و با دعوت تشکل‌ها به چالش‌ها و دغدغه‌های تشکل‌های دانشجویی نیز گوش دادند. تمام معاونان و مدیران این سازمان بسیار باحوصله به صحبت‌ها گوش کردند و به سوالات پاسخ می‌دادند.»  او درخصوص مدل برگزاری جلسه عنوان کرد:

«مدل برگزاری شبیه جلسات دانشجویی نبود. البته قصد داشتند که به‌صورت مفصل به تمام سوالات و ابهامات رسیدگی کنند و به همین دلیل جلسه آن‌طور که ما انتظار داریم پیش نرفت و مسائل مهم نیز مطرح نشد و صرفا دو یا سه بار بحث مسائل ارزی و دلار و عدم وابستگی اقتصاد کشور به دلار مطرح شد.»
کولانی درخصوص مباحث مطرح‌شده در جلسه و نحوه برگزاری جلسات بعدی توضیح داد: «بحث دیگر نیز درخصوص ردیف بودجه مسئولیت اجتماعی در سازمان‌های مختلف مطرح شد که مورد بحث ما نبود. توافقاتی صورت گرفت؛ اول اینکه دبیرخانه‌ای داشته باشیم. دوم اینکه جلسات ادامه‌دار باشد و سومین مورد این است که در ادامه کمیته‌های مختلفی در حوزه مسکن، خودرو و نظام تعلیم و تربیت تشکیل داده شود تا به‌صورت تخصصی جلو برویم تا اگر طرح و برنامه خاصی دارند، ارائه دهند.»  دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در پایان درباره تاثیر این جلسات در صورت تداوم افزود: «به نظر می‌رسد که این سازمان عظم جدی دارد تا با تشکل‌های دانشجویی کار مشترکی را پیش بگیرد و مهم‌تر اینکه به نظرات کارشناسی جریان‌های مختلف دانشجویی بها دهد. درست است که این سازمان با برنامه‌ها و جلسات دانشجویی ناآشناست و جلسه بانظمی نبود اما حضور تمام مدیران و معاونان و شخص دکتر منظور و صبر و حوصله آنها نشان از عزم مجموعه برای ارتباط با جریانات دانشجویی دارد و امیدواریم که در عمل نیز شاهد این عزم جدی باشیم.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:
جلسات دانشجویان با سازمان برنامه هفتگی ادامه خواهد داشت
معین رضیئی، دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور درباره اولین جلسه سازمان برنامه‌وبودجه به تشکل‌های دانشجویی در سال ۱۴۰۲ توضیح داد: «جلسه با این منظور که شکل و ساز و کار بحث و اداره جلسات مشخص نشده است به این قوام نرسیده که ما به لحاظ ایجابی مباحثی را مطرح کنیم. البته دو موضوع از سمت نمایندگان تشکل‌ها در این جلسه مطرح شد. اولین موضوع بحث مشارکت‌های اجتماعی در کارهای جهادی و… مطرح شد. بحث دیگر درباره حذف دلار از مبادلات بود. به این شکل بود که دانشجویان طرح بحثی می‌کردند و بیشتر تلاش بر این بود که معاونان سازمان برنامه پاسخ می‌دادند و وارد بحث می‌شدند.»

 رضیئی درخصوص جلسات آینده گفت:

«به این دلیل که ما به راهکار ایجابی در این جلسه نرسیدیم و جلسه چالش‌های اینچنینی داشت و مورد نقد نمایندگان تشکل‌ها قرار گرفت؛ قرار بر این شد که از هفته‌های آتی جلسات مستمرا به‌صورت هفتگی ادامه پیدا کند. موضوع جلسه قبل از برگزاری مشخص شود تا قبل از شروع جلسه بحث گفت‌وگوی کارشناسی در سطح معاون مدیرکل صورت بگیرد و یک دبیر برای جلسه از بین نمایندگان تشکل‌های دانشجویی انتخاب شود و ذیل این فضا جلسات به صورت جدی‌تری پیگیری شود.»  او با اشاره به اینکه قطعا درصورت استمرار این جلسات تاثیر‌گذار خواهد بود، افزود: «جلسه اول عملا خروجی نداشت و بیشتر شبیه به آزمون و خطا بود که چگونه جلسات را برگزار کنند. اتفاقی‌که در حال رخ دادن است در یک دهه اخیر فضای جنبش دانشجویی بی‌نظیر بوده است و انصافا اگرچه جلسه اول به خروجی ایده‌آلی نرسید اما حضور و گفت‌وگو و صحبت‌های انجام‌شده برای جلسات آینده نشان از اراده قوی دکتر منظور برای برگزاری جلسات و نتیجه‌بخش بودن آن دارد.»  رضیئی در پایان درباره جمع‌بندی این جلسه گفت: «جمع‌بندی بر این است که موضوع جلسه از قبل مشخص شود و ذیل آن بحث کارشناسی صورت بگیرد و حاضران در جلسه گسترده‌تر شود و تنها مربوط به دبیران تشکل‌ها نشود و به‌صورت تخصصی مباحث صورت گیرد و به راهکارهای ایجابی برسیم.»

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی:
برای تحقق مردمی‌سازی از ظرفیت برنامه هفتم توسعه استفاده می‌کنیم
محسن نراقی، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی، درباره نشست اخیر تشکل‌ها با رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: «در این دیدار به بحث مسکن، ساز و کارهایی برای مردمی‌سازی در عرصه‌های مختلف چه در اقتصاد و چه موارد دیگری که مورد تایید رهبری بود، اشاره کردیم. البته اصل حرف ما در دیدار با رهبری مردمی‌سازی بود که به آسیب‌شناسی آن پرداخته بودیم. ما در دو ساحت این موضوع را مطرح کردیم. اولین ساحت اینکه عرصه‌های سیاستگذاری کشور، عرصه‌ای نیست که بتوان در آن نقش‌آفرینی مردم را داشته باشیم. بنابراین به همین دلیل پیشنهاد اولیه ما این بود که در حال حاضر که موسم تدوین سند برنامه هفتم توسعه است، ما با کمک سازمان برنامه و بودجه پیشنهادهایی را ارائه کنیم که در این پیشنهادات بتوانیم دستگاه‌ها و دولت‌ها را مکلف کنیم تا اقداماتی در راستای تحقق مردمی‌سازی انجام دهند.»  نراقی با تاکید بر اینکه مسئولان ما عمدتا به کارخانه‌های بزرگ و کارهای دولتی علاقه دارند، بیان کرد: «به همین دلیل از ظرفیت مردم به شیوه درست استفاده نمی‌کنند و بعضا سازوکارهایی را نیز برای این موضوع ندارند.

پیشنهاد ما این بود که سیاست‌ها را به صورتی در برنامه هفتم تدوین کنند که مسئولان موظف باشند برای تحقق کارها از ظرفیت مردم استفاده کنند و این پیشنهاد را دادیم که قبل از اینکه وارد مصادیق مانند مسکن و مباحث دیگر شویم، پیرامون مباحث سیاستی بحث کنیم. همین‌طور قرار است کمکی به سازمان برنامه بدهیم که سیاستگذاری در برنامه هفتم صورت بگیرد که تمامی دولت‌ها موظف شوند از ظرفیت مردم استفاده کنند.»  دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی درخصوص جلسات آینده تصریح کرد:

«پیشنهاد دادیم که وارد مصادیق شویم و پیرامون مسائل مختلف مانند مسکن، تسهیلات برای نقش‌آفرینی مردم در اقتصاد، مردمی کردن اقتصاد، کمک در بحث محرومیت‌زدایی و مباحث اینچنینی تشکل‌ها پیشنهادهای خود را بدهند. امیدواریم که به سازوکار درستی در این موارد برسیم.»  او با تاکید بر اینکه درصورت ادامه‌دار بودن جلسات، قطعا تاثیرگذار خواهد بود، افزود: «به‌واسطه اثرگذاری‌ که سازمان برنامه و بودجه از لحاظ جایگاه دارد قطعا می‌تواند در این سازوکار سیاستی و عملیاتی کردن سیاست که با نظارت سازمان برنامه و بودجه صورت می‌گیرد، اثرگذاری جدی داشته باشد و بتواند کاری را رقم بزند که پیشنهاد کارشناسی‌شده تشکل‌ها را در بخش‌های مختلف دولت محقق کرده و به آن بپردازند. بحث این است که در جلسات آینده پیرامون مباحث سیاستی که در رابطه با مردمی‌سازی می‌توان آن را انجام داد، گفت‌وگو صورت بگیرد و پس از آن مصداق و مسکن و اقتصاد و مردمی شدن اقتصاد و اصلاح ساختار بودجه و استفاده از ظرفیت مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها برای تحقق محرومیت‌زدایی مواردی است که می‌توان در جلسات آینده به آن اشاره کرد.»

منبع:فرهیختگان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *