اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

پژوهشگران تمام‌وقت دانشگاه‌ها از بین دانشجویان دکتری انتخاب می‌شوند

  • مهر ۱۰, ۱۴۰۱

تا پایان سال ۱۴۰۱ حداقل ۲۵ درصد دانشجویان دکتری روزانه دولتی در قالب پژوهشگران تمام وقت در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی پوشش داده می‌شوند.این ماده قانونی تکلیفی است که هیات وزیران در آیین‌نامه اجرایی “قانون جهش تولید دانش‎‌بنیان” برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعریف کرده است. قانونی که به دنبال ارتقای وجاهت دانشی و تخصصی جوانان و سرآمدان علمی کشور و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن‌ها در پاسخ‌گویی به نیاز‌ها و تحقق خوداتکایی کشور است. این قانون با تلاش‌ها و پیگیری‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاری دولت و مجلس به تصویب رسید.

بر همین اساس هیات وزیران برای تسریع در اجرایی شدن این قانون؛ وظایف و تکالیف هر یک از دستگاه‌های دولتی مرتبط با زیست بوم فناوری و نوآوری را مشخص کرده است که شاخصه اصلی همه این آیین‌نامه‌ها؛ به‌کارگیری توانمندی‌های دانشی و تخصصی کشور و تسهیل روند توسعه کسب و کار‌های فناورانه و علمی در کشور است.

بر همین اساس هم یکی از مواد این آیین‌نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را موظف کرده است نسبت به تدوین دستورالعمل تامین مالی برای به‌کارگیری دانشجویان دکتری روزانه دولتی با هدف کاربردی‌سازی پژوهش‌ها اقدام کند.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، این کار باید در راستای فعالیت‌های دانش‌بنیان ظرف مدت ۲ ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه انجام شود. به گونه‌ای که تا پایان سال ۱۴۰۱، ۲۵ درصد دانشجویان دکتری به‌عنوان پژوهشگران تمام‌وقت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی فعالیت کنند.

همچنین وزارتخانه موظف است در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام به تدوین سند نظام ملی نوآوری در حوزه آموزش عالی کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *