اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۳

آمادگی موسسه پژوهش آموزش عالی در تهیه سند هوش مصنوعی آموزش عالی

  • اسفند ۶, ۱۴۰۲

به گزارش غیردولتی نیوز به نقل از موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، دکتر علی باقر طاهری نیا در سومین همایش بین‌المللی‌شدن آموزش عالی که در دانشکده روان‌شناسی و علوم‌تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد اظهار داشت: موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی آمادگی دارد متولی تهیه سند تخصصی کاربرد هوش مصنوعی در توسعه آموزش عالی باشد.

رییس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در سخنرانی خود با عنوان «آموزش عالی در عصر هوش مصنوعی» اثرات هوش مصنوعی بر آموزش عالی را در چهار محور بررسی کرد.

وی گفت: این چهار محور شامل «هوش مصنوعی، دانشگاه و کارکرد آن»، «هوش مصنوعی، برنامه آموزشی و مولفه‌های آن»، «هوش مصنوعی، چالش‌ها و فرصت‌ها» و «هوش مصنوعی و آموزش‌عالی آینده» است.

طاهری نیا چالش‌های آموزش‌عالی در مواجهه با هوش مصنوعی را در چهار دسته کلی برشمرد و گفت: چالش‌ها در حوزه «آموزش، مهارت، کیفیت»، «تعامل، بحران هویت، امنیت، سو استفاده»، «چالش های اخلاقی، حریم خصوصی و کنترل شفافیت» و «چالش‌های اقتصادی» قابل دسته بندی هستند.

وی در ادامه پارادایم‌های آموزش‌عالی آینده در بستر هوش مصنوعی را در چهارمحور: آموزش‌عالی شخصی‌شده، مهارت‌های موردنیاز آموزش‌عالی آینده، چندنهادی، مادام العمر بررسی کرد.

رییس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی همچنین چهار مهارت «شخصی، اجتماعی، دیجیتال و اکولوژیکی» را لازمه آموزش‌عالی آینده در بستر هوش مصنوعی دانست.

وی ضمن بر شمردن اثرات هوش مصنوعی بر ابعاد مختلف آموزش‌عالی، از اساتید و صاحب نظران جهت مشارکت در تدوین سند تخصصی کاربرد هوش مصنوعی در توسعه آموزش‌عالی که در موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در دست ‌تهیه است، دعوت کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *