اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳

بهره برداری از ۸۱ پروژه عمرانی در ۳۶ دانشگاه تا پایان بهمن ماه

  • بهمن ۱۵, ۱۴۰۲

به گزارش غیردولتی نیوز به نقل از  خبرنگار مهر، علی خطیبی در نشست خبری با بیان این مطلب افزود: از آغاز دهه فجر ۱۴۰۲ تا پایان بهمن ماه پروژه‌های افتتاحی ادامه خواهد داشت. در همین زمینه ۸۱ پروژه عمرانی و با زیربنای ۱۴۷ هزار متر مربع با اعتباری بالغ بر ۱,۶۸۰ میلیارد تومان در ۲۷ استان کشور و ۳۶ دانشگاه افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: پروژه‌های مذکور عمدتاً کاربری‌های آموزشی، پژوهشی، فناوری و خوابگاه متأهلین و خوابگاه مجردی خواهند داشت. این یک نمای کلی از پروژه‌های ایام الله دهه فجر ۱۴۰۲ است که به میمنت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب به بهره برداری خواهد رسید.

معاون مالی، اداری و مدیریت منابع وزارت علوم یادآور شد: در کنار اینها اتفاقاتی مبارک دیگری در همین مدت یک سال و نیم گذشته برای دانشگاهیان رخ داده است که می‌شود به بحث ساخت مسکن برای اعضای هیأت علمی و کارمندان دانشگاه‌ها، پیرو سیاست‌های ابلاغی دولت و مصوبات مجلس شورای اسلامی و نهضت ملی مسکن ما از این فرصت قانونی استفاده کرده ایم و اراضی آزادی که در دانشگاه وجود دارد را برای این موضوع به کار گرفته ایم که بتوانیم برای اعضای هیأت علمی و کارمندان دانشگاه مسکن تهیه کنیم.

وی افزود: همچنین توافقنامه‌ای را با وزارت راه و شهرسازی انجام داده ایم که بر اساس آن تواقنامه ذیل قانون نهضت ملی مسکن ما بتوانیم از اراضی مازاد دانشگاه استفاده کنیم. در ۷۱ دانشگاه چیزی حدود بالغ بر هزار هکتار از اراضی را ما شناسایی کرده ایم و برای طرح نهضت ملی اختصاص داده ایم که از این رقم آن چیزی که در حال حاضر مشخص شده و در فاصله چند روز آینده بحث آماده سازی و تأمین زیر ساخت‌ها انجام خواهد شد و به سمت واگذاری زمین می‌رویم.

خطیبی اظهار داشت: این طرح در ۱۳ دانشگاه و ۳۰۰ هکتار و ۱۴۵۰۰ واحد مسکونی برای دانشگاهیان است.

وی با اشاره به بحث توسعه خوابگاه متأهلین گفت: از همان روزی که دانشگاه در کشور ایران ساخته شد تا سال ۱۴۰۰ که ما ساخت خوابگاه متاهلی را آغاز کردیم، تعداد خوابگاه‌های متاهلی که بهره برداری می‌شد زیر هزار واحد بوده است و از نیمه سال ۱۴۰۰ که دولت سیزدهم مستقر شده تا امروز ما ۳۰۰ خوابگاه متاهلی را ساخته ایم و تحویل زوج‌های دانشجو داده ایم.

معاون مالی، اداری و مدیریت منابع وزارت علوم افزود: این میزان یعنی معادل ۳۰ درصد آن چیزی که تا حالا در کشور موجود بوده، به بهره برداری رسیده است. در همین راستا یک نهضت ساخت خوابگاه متاهلی را در آموزش عالی با حمایت‌های وزیر علوم آغاز کرده ایم. در حال حاضر ۳۲۰۰ خوابگاه متاهلی در مراحل مختلف ساخت قرار دارد که امیدواریم بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۴ این تعداد خوابگاه متاهلی را به دانشجویان متأهل تحویل بدهیم.

وی اضافه کرد: خوابگاه متاهلی در بحث قانون جوانی جمعیت و نگهداشت نخبگان اهمیت زیادی دارد زیرا ما عمدتاً بحث تشکیل خانواده را در مقاطع تحصیلات تکمیلی داریم. بنابراین اگر بتوانیم مشکل مسکن متاهلی را حل کنیم هم در مقوله نگهداشت نخبگان و هم در مسائل جوانی جمعیت و افزایش موالید مؤثر خواهد بود.

خطیبی افزود: از این بابت احتیاج داریم که مجلس شورای اسلامی بیشتر به ما کمک کند و در لایحه بودجه اعتبارات بهتری برای این موضوع دیده بشود.

وی خاطرنشان کرد: دو دستور را به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم. یک مورد این است که ۱۰ درصد اعتبارات اختصاصی خود را و ۱۰ درصد از اعتبارات مربوط به تملک دارایی خود را باید صرف خوابگاه متاهلی بکنند این یک الزام و اجبار است. باید حتماً از بودجه عمومی دولت به ما کمک کنند که بتوانیم این مقوله را به نتیجه برسانیم.

معاون مالی، اداری و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: نکته دیگر اتفاق خوبی که در این روزها افتاد ما پاداش پایان خدمت تمام کارکنان آموزش عالی چه هیأت علمی و چه کارمندان را تسویه کرده ایم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *