اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳

دوین برنامه راهبردی گروه‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

  • دی ۱۹, ۱۴۰۲

به گزارش غیردولتی نیوز به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در دیدار با مدیران گروه های بالینی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان به اعزام تیم امدادی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به محل حادثه در ساعات اولیه اشاره کرد.

به گفته وی سه تیم تخصصی آماده اعزام به محل حادثه بودند که اولین تیم متشکل از متخصص بیهوشی و جراحان عمومی، عروق و اعصاب در ساعات اولیه در محل حادثه حضور یافته و به درمان مجروحان پرداختند؛ بیمارستان‌های دانشگاه نیز برای امدادرسانی در حال آماده باش بودند.

زالی با اشاره به تقدیر وزیر بهداشت از سرعت عمل و همگامی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، از همراهی و فداکاری اساتید دانشگاه در این خصوص تقدیر کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به این که ۵۲ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه را گروه‌های بالینی تشکیل می دهند، بخش زیادی از تمشیت امور درمانی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه را برعهده این گروه دانست و یادآور شد: ۸۰ درصد جذب اعضای هیات علمی دانشگاه نیز مربوط به این گروه است.

وی با اشاره به چالش‌های گروه‌های بالینی، جذب نیروهای جدید، حفظ و نگهداری نیروهای موجود را بسیار مهم برشمرد و به مدیران گروه توصیه کرد ضمن توجه به دغدغه‌ها و چالش‌های نیروهای جوان هیات علمی، مشارکت آنان در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی را مد نظر قرار دهند.

زالی با اشاره به تدوین نقشه راهبردی عمومی دانشگاه بر ضرورت تدوین برنامه راهبردی گروه‌های بالینی برای پنج سال آینده تاکید کرد و افزود: این نقشه راهبردی که حاصل خرد جمعی تمام همکاران گروه خواهد بود، مسیر آینده شما را ترسیم خواهد کرد و باید یک برنامه عملیاتی قابل دسترسی و ارزیابی باشد.

وی ضمن آسیب شناسی گروه‌های بالینی گفت: گاهی اعضای هیات علمی جوان به دلیل درگیری زیاد در حوزه بالین از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی باز می‌مانند بنابراین باید برنامه‌ریزی به نحوی صورت گیرد که در کنار کارهای درمانی بتوانند به شکل متوازن در حوزه‌های دیگر نیز فعالیت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی توسعه برنامه های آموزشی گروه‌های بالینی را از جمله برنامه های راهبری دانشگاه برشمرد و با اشاره به راه اندازی دوره های جدید فلوشیپ خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی باید در این توسعه پیشتاز باشد.

وی با اشاره به به انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه شهیدبهشتی یادآور شد: این مشارکت بر پایه ارتباط و تعامل گروه‌های آموزشی دو دانشگاه صورت می‌گیرد و از اساتید بالینی خواست ضمن آشنایی با ظرفیت‌های همکاری دانشگاه مقابل در این مشارکت همراه شوند زیرا به دستاورهای بسیار خوبی منجر خواهد شد.

زالی با تاکید بر توجه مدیران گروه‌ها به آموزش دوره های undergraduate، توجه به این آموزش را از جمله برنامه های راهبردی معاونت آموزشی برشمرد و افزود: در دانشگاه‌های بزرگ باید به اعتلای این حوزه از آموزش نیز توجه شود زیرا کیفیت آموزش دوره های کارشناسی بسیار مهم است.

وی بین المللی سازی را یک الزام سازمانی عنوان کرد و با اشاره به تجارب خوب گروه‌های مختلف دانشگاه در این زمینه از گروه‌های بالینی خواست برنامه‌های خود در این حوزه را پس از بازنگری مجدد ارایه دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در حوزه درمان خواستار همکاری بیشتر مدیران گروه‌های بالینی با این حوزه شد و به بیان راهکارهایی برای رفع این چالش پرداخت.

وی ابراز امیدواری کرد با حضور دکتر رحمتی به عنوان معاون آموزشی دانشگاه و مشارکت مدیران گروه‌های آموزشی و اعضای هیات علمی شاهد تحولاتی در عرصه آموزش دانشگاه باشیم.

زالی پس از گفت‌وگوی دو جانبه با مدیران گروه‌های بالینی به بیان راهکارها و پیشنهادهایی از جمله جذب نخبگانی، جذب در قالب تبصره ۷، جذب سرباز نخبه، تهیه بسته‌های توانمندسازی، استقبال اساتید از دوره فلوشیب آشنایی با فناوری، استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه مجازی در بحث‌های متاورس و هوش مصنوعی و …، مشارکت بیشتر در حوزه آموزش و درمان و پژوهش به ویژه در گروه توانبخشی پرداخت.

در این نشست دکتر محمد رحمتی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی دانشگاه را به مثابه پیکر واحدی دانست که از سلول‌ها و ارگان‌ها تشکیل شده است و گفت: سلول‌های این پیکر متشکل از دانشجویان و اعضای هیات علمی و ارگان‌های اصلی آن گروه‌های آموزشی هستند. اگر ارگان‌ها با هماهنگی و همکاری یکدیگر عمل کنند قطعا شاهد عملکرد خوب این پیکر و پیشرفت آن خواهیم بود.

رحمتی نقش گروه‌های آموزشی را در پیشبرد اهداف و امور آموزشی، پژوهشی و درمانی دانشگاه بسیار مهم و موثر برشمرد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ضمن استقبال از نظرات اساتید از برگزاری جلسات تخصصی و کارشناسی با تک تک گروه‌های آموزشی خبر داد و از آنان خواست برنامه های استراتژیک خود را که قابل اجرا و عملیاتی هستند در اسرع وقت ارایه دهند.

در ادامه این نشست مدیران گروه‌های بالینی دانشگاه ضمن بیان سخنانی به ارایه نظرات، پیشنهادها، چالشها و برنامه‌های آتی خود پرداختند.

تدوین برنامه چشم انداز پنج ساله توسط چند گروه بالینی، حمایت از راه اندازی دوره های فلوشیپ، فرسودگی و کمبود تجهیزات درمانی و آموزشی، راه اندازی کلینیک ویژه، بازنشستگی اساتید و کمبود اعضای هیات علمی، جذب نیروهای جوان موثر و باانگیزه و توانمند، نظارت بر روند ارتقای اساتید، بازسازی و بروز رسانی تجهیزات آموزشی، استفاده از فناوری های نوین در آموزش پزشکی برخی از موضوعات مطرح شده توسط مدیران گروه‌های بالینی بود.

از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست می توان به ارتقای فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی گروه‌ها، ارتقای خدمات درمانی از نظر کیفی و کمی، تسریع فرایند جذب نیروهای جوان، راه اندازی بخش‌های توانبخشی در دانشگاه، برنامه ریزی دقیق برای جذب فلوشیپ، نگهداشت نیروهای جوان و افزایش انگیزه آنان، ضرورت گسترش فضای فیزیکی بخش مسمومین با توجه به منحصر بودن گروه سم شناسی در منطقه و کشور و توانایی فعالیت در عرصه بین المللی اشاره کرد.

توجه به مسائل آموزشی در واگذاری‌ها، استفاده از ظرفیت اساتید بازنشسته به صورت کوتاه مدت، آمادگی مراکز بهداشتی با گروه‌های بالینی، ارجاع بیماران از طریق پایگاه‌های دیده ور سلامت به مراکز درمانی، همکاری حوزه بهداشت با گروه‌های بالینی در راستای آموزشی و درمانی و پژوهشی از دیگر مباحث طرح شده در این نشست بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *