اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
نبرد ربات‌ها در واحد علوم‌و‌تحقیقات

نبرد ربات‌ها در واحد علوم‌و‌تحقیقات

  • اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲

مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران امروز به میزبانی واحد علوم‌وتحقیقات آغاز می‌شود و برگزاری این رویداد تا جمعه ۸ اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت. البته تیم‌های شرکت‌کننده از دوشنبه چهارم اردیبهشت برای آمادگی با محیط مسابقات در سالن حاضر شده‌اند و به‌صورت دوستانه با یکدیگر مسابقه می‌دهند. دانشگاه آزاد امسال از تیم‌های رباتیک کشورمان در کنار تیم‌هایی از ۶ کشور دنیا است.  نشست خبری مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران هم روز گذشته با حضور حامد حسن‌پور رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد، داوود ثمری دبیر اجرایی هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران، مرتضی موسی‌خانی رئیس هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران و خبرنگاران در خبرگزاری آنا برگزار شد. حامد حسن‌پور، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد گفت: «این باشگاه با هدف شناسایی، جذب، پرورش، هدایت، حمایت و اعتلای تخصصی مهارتی استعدادهای جوان دانشجویی و دانش‌آموزی از سال ۷۷ تاسیس و متولی برگزاری رویدادها و مسابقات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شد.»

 مسابقات امسال در ۲۳ لیگ برگزار می‌شود
حسن‌پور با بیان اینکه هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران به همت ستاد مرکزی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، کمیته ملی ربوکاپ آزاد ایران و دانشگاه آزاد واحد علوم‌وتحقیقات در تاریخ ۶ لغایت ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در ۲۳ لیگ برگزار می‌شود، افزود: «ایجاد شادابی و نشاط علمی، توان‌افزایی مهارتی و تخصصی علمی، جریان‌سازی علمی از‌جمله محورهایی است که باشگاه متولی آن است و همه این موارد در مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران دیده شده است.» رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اظهار کرد: «ربوکاپ یکی از جامع‌ترین برنامه‌های باشگاه است که به‌دلیل سابقه طولانی و شبکه متخصصانی که دارد در میان بهره‌برداران یک رویداد شناخته شده است.» حسن‌پور خاطرنشان کرد: «مسابقات ربوکاپ برای دانشجویان، دانش‌آموزان و علاقه‌مندان به حوزه هوش‌مصنوعی رباتیک و برنامه‌نویسی فرصتی را فراهم می‌کند که دانش تئوری خود را به منصه ظهور برسانند. ربوکاپ یک مانور است که توان حل مساله دانشجویان و دانش‌آموزان را تقویت می‌کند.»

 کارکرد ربات تلفیقی از علوم کنارهم است
داوود ثمری، معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد واحد علوم‌وتحقیقات درباره برگزاری این رویداد فناورانه گفت: «امسال هفدهمین دوره مسابقات ربوکاپ به همت دانشگاه آزاد برگزار می‌شود. در همه دوره‌ها دانشگاه آزاد مجری و برگزار‌کننده آن بوده است و خوشبختانه توانسته در این حوزه بدرخشد و به‌عنوان برند مطرح شود.» وی به استقبال مخاطبان از مسابقه ربوکاپ اشاره کرد و افزود: «این رویداد که بزرگ‌ترین رویداد فناورانه کشور محسوب می‌شود با استقبال زیاد مخاطبان روبه‌رو است. با توجه به اینکه سال گذشته بعد از دو سال از پاندمی کرونا این رویداد را برگزار کردیم، مخاطب قابل قبولی داشتیم و امسال با توسعه سه برابری رو‌به‌رو هستیم. واحد علوم‌وتحقیقات که سال گذشته یک تیم داشت امسال با مشارکت ۵ تیم در مسابقات شرکت خواهد کرد.» معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد واحد علوم‌وتحقیقات آشنا کردن دانشجویان و درگیر کردن آنها در مباحث تئوری و علمی با یکدیگر را از اهداف برگزاری مسابقات ربوکاپ دانست و افزود: «کارکرد ربات تلفیقی از این علوم کنارهم است و در این نمایشگاه می‌بینیم که دانشجویان چطور تحقیقات خود را به‌صورت عملی پیاده‌سازی می‌کنند.»

 رقابت ۱۵۰۰ دانشجو و دانش‌آموز در‌قالب ۲۳۰ تیم
دبیر اجرایی هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران با تاکید بر اینکه برگزاری رویدادهای فناورانه در جلوگیری از خروج نخبگان تاثیرگذار است، گفت: «مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران اتفاق خوبی است که در اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور رخ می‌دهد و در‌واقع یکی از راه‌هایی که می‌تواند مانع خروج نخبگان از کشور شود برگزاری چنین رویداد‌هایی است که آنها را دلگرم می‌کند. در این رویداد ۱۵۰۰ دانشجو و دانش‌آموز در ‌قالب بیش از ۲۳۰ تیم باهم رقابت خواهند کرد.» معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد واحد علوم‌وتحقیقات ادامه داد: «امروز بزرگ‌ترین اکوسیستم استارتاپی در واحد علوم‌وتحقیقات مستقر است که با حضور ۱۲۲ شرکت دانش‌بنیان و هسته فناور فعالیت می‌کند. از میان این شرکت‌ها ۲۰ شرکت در حوزه ربات و هوش‌مصنوعی فعالیت می‌کنند.»

 هدف ربوکاپ توسعه دانش هوش‌مصنوعی است
مرتضی موسی‌خانی، رئیس هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران در ادامه این نشست درخصوص اهداف برگزاری این مسابقات گفت: «این مسابقات با هدف توسعه دانش هوش‌مصنوعی و رباتیک و ساخت ربات‌های در حرکت برگزار می‌شود.» رئیس هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف هوش‌مصنوعی، برنامه‌نویسی بازی‌سازی و… را نتیجه برگزاری مسابقات ربوکاپ عنوان کرد و افزود: «دانشجویان شرکت‌کننده در مسابقات ربوکاپ به‌عنوان نیرو‌های متخصص در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به فعالیت هستند.» وی با بیان اینکه هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران در دو بخش دانش‌آموزان و بزرگسالان برگزار می‌شود، گفت: «در بخش بزرگسالان ۵ لیگ ربات انسان‌نما، ربات پرنده، کاوشگر مریخ‌نورد، خودروی خودران و ربات‌های صنعتی حضور دارند.» موسی‌خانی به تشریح کارکرد لیگ ربات‌های صنعتی پرداخت و افزود: «لیگ ربات‌های صنعتی در‌واقع مدل کوچک‌شده ربات‌های صنعتی است. در صنعت برای حرکت و جابه‌جایی قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرد که خوشبختانه پلتفرم آن توسط دانشگاه آزاد قزوین و دیگر دانشگاه‌های کشور با قیمتی بسیار پایین‌تر از سایر نمونه‌های خارجی در داخل کشور ساخته شده است که امیدواریم صنایع ما در مقیاس بزرگ‌تر از این محصول استفاده کنند.» وی تاکید کرد: «دانش رباتیک امروزه در ساخت و رفع مشکلات صنعتی کارکرد ویژه‌ای دارد. به‌عنوان مثال شرکتی داشتیم که رباتش متوقف شده بود، اما توسط متخصصان ایرانی مجددا راه‌اندازی شد و ۱۲۰ کارگر آن به‌کار بازگشتند.» رئیس هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران اظهار کرد: «خروجی مسابقات ربوکاپ در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان مختلف امروز توانسته است محصولات کاربردی مانند ربات‌های زیرآب (منفی ۱۰۰ متر)، ربات‌های آتش‌نشان و ربات‌های پرنده تولید کند که خوشبختانه ما توانسته‌ایم در ترویج این دانش بسیار خوب ایفای نقش کنیم.»

 ۲۸ محصول تولیدی دانش‌آموزان نمایش داده می‌شود
موسی‌خانی درخصوص بخش دانش‌آموزی هفدهمین دوره مسابقات ربوکاپ ایران گفت: «در این دوره سه سالن دانش‌آموزی داریم. یک سالن به شبیه‌سازی دو‌بعدی اختصاص داده شده است. بخش استارتر به ابتکار ایران و به‌دلیل استقبال هوش و استعداد دانش‌آموزان ایرانی در قسمت شبیه‌سازی دوبعدی فوتبال راه‌اندازی شده است که مختص دانش‌آموزان علاقه‌مند به این حوزه است. همچنین در بخش دموی دانش‌آموزی حدود ۲۸ محصول به نمایش گذاشته می‌شود.» به گفته وی بخش ربات‌های فوتبالی در دو قسمت سنگین‌وزن و آزاد، ربات‌های امدادگر و… از دیگر بخش‌های قسمت دانش‌آموزی هفدهمین دوره ربوکاپ آزاد است که در راستای فرمایش مقام‌معظم‌رهبری یک نشاط علمی بی‌نظیری را در میان دانش‌آموزان و مدارس ایجاد می‌کند‌. رئیس هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران همچنین از حضور گروه‌هایی از کشور‌های مصر، روسیه، آلمان، افغانستان، برزیل و چین در این دوره خبر داد.

 

منبع:فرهیختگان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *