اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳

افزایش آموزشهای فلسفی برای ارتقای قدرت تحلیل دانشجویان

  • آذر ۲۸, ۱۴۰۲

به گزارش غیردولتی نیوز به نقل از  خبرنگار مهر، محمد مقیمی امروز در آیین افتتاح «مؤسسه حکمت‌پژوهی علوم» و «ستاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی» دانشگاه تهران گفت: چالش هایی در رابطه با آموزش عالی مطرح می شود و این چالش ها شامل موارد متعددی از جمله: عدم عمق تحلیل و فرانگری در رشته های مختلف و همچنین بحث های مربوط به موضوعات اخلاقی در نظام آموزشی است.

وی افزود: اینها موضوعاتی اند که روز به روز در فضای آموزش عالی افزایش پیدا می‌کنند برای اینکه ما بتوانیم به این فضا سرو سامان بدهیم باید از مباحث حکمت و فلسفه کمک بگیریم، اساتیدی که در این بخش در دانشگاه تهران در کنار ما وجود دارند جزء سر آمدان فضای علمی و دانشگاهی کشور به شمار می آیند.

رییس دانشگاه تهران گفت: هدف ما در آموزش عالی این است که رویکردمان را مبتنی بر تبیین گرایی سازمان دهی کنیم. این بر اساس عارضه هایی که دامن گیر نظام آموزش عالی شده تعیین شده و ما باید با توجه به بستر هایی که در نظام فکری است بهره بگیریم و رشته های مختلف را از این حالت فقری که گرفتار آن شده اند نجات بدهیم.

مقیمی افزود: موسسه حکمت پژوهی علوم تلاش می‌کند مباحث فلسفی و حکمی در تمام رشته های مختلف از جمله رشته های: علوم پایه مهندسی و رشته های علوم اجتماعی و رفتاری در حوزه علوم انسانی را توسعه و گسترش بدهد.

رییس دانشگاه تهران ادامه داد: این مجموعه برای اساتید و دانشجویانی افتتاح شده است که در علم و مسائل حکمی و فلسفی دغدغه مند هستند، ما تلاش می کنیم از این طریق بتوانیم بحث های مربوط به قدرت تحلیلی دانشجویان را افزایش بدهیم.

وی تصریح کرد: اتفاقاتی که سال گذشته در دانشگاه ها اتفاق افتاد به ما این درس را داد که فضای آموزشی دانشگاهی نیازمند این است که شاگرد پروری را تقویت کند بنابراین باید آموزش ها و نگرش های فلسفی ایجاد کنیم تا به قدرت تحلیل دانشجو بیافزاییم.

مقیمی خاطر نشان کرد: این موسسه از نظر بار تخصصی آموزش را قوی تر می‌کند، ما نیاز داریم افرادی تحلیلی، فرا نگر و با رویکردی منطقی در رشته خودشان پرورش دهیم. همچنین تلاش هایی خواهیم کرد که دانشجویانمان جامعه نگر باشند.

وی افزود: همچنین یک شورای راهبردی تشکیل داده ایم. این شورا هر ماه یک نشست و هم اندیشی در خصوص اینکه رویکردمان در رشته های مختلف چگونه باید باشد، برگزار می کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *