اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
انعقاد ۲۰۰ تفاهم نامه مشترک با دانشگاه های عراقی

انعقاد ۲۰۰ تفاهم نامه مشترک با دانشگاه های عراقی

  • آبان ۳۰, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از خبرنگار مهر، دکتر وحید حدادی اصل با اشاره به توسعه همکاری علمی با کشور عراق افزود: مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، برنامه هفته علم ایران را در خیلی از کشورها خواهد داشت.

وی ادامه داد: در هفته علم ایران برنامه ما این است یک تعداد از رؤسای دانشگاه‌های یک کشور به ایران اعزام شده و یک تعداد از رؤسای دانشگاه‌های ما نیز به آن کشور بروند، مزیتی که این برنامه دارد این است که هر رئیس دانشگاه می‌تواند در آن واحد با بیش از ۳۰ رئیس دانشگاه صحبت کند در همین راستا و با اجرای این برنامه در اجلاس مشترک رؤسای دانشگاه‌های ایران و عراق در مشهد مقدس بالغ بر ۲۰۰ تفاهم‌نامه منعقد شد.

وی ادامه داد: این تفاهم نامه‌ها بر اساس مباحثی مانند ارتباط دانشگاهی و رفع معضلات دو کشور بود در حال حاضر کشور ما و عراق در مشکل آب و ریزگردها مسائل مشترکی دارند، بنابراین باید دانشمندان کشور ما و دانشگاه‌های عراقی در نشست‌هایی که برگزار می‌کنند این مشکلات را حل کنند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل افزود: ما با برخی از کشورها مباحث فی‌مابین خاصی نداریم، ولی با کشور عراق داریم، در مشکل آب و ریزگردها شریک هستیم. در حال حاضر کشور عراق جایگاه بسیار خوبی برای فعالیت‌های حوزه‌های نفتی و پتروشیمی به‌ویژه پتروشیمی دارد.

وی افزود: اولین بحثی که به عنوان یک کلید با کشورهای دیگر کار می‌کنیم، پارک‌های علم و فناوری هستند، این پارک‌های علم و فناوری برای عراق و کشورهای عربی تا کنون جا نیفتاده بود و رؤسای دانشگاه‌های عراقی از این پارک‌های علم و فناوری بازدید کرده و بازخوردهای بسیار خوبی داشتند که در این زمینه دستاوردهای بسیار خوبی داشته ایم.

حدادی اصل افزود: اکنون بعد از نشست مشترک رؤسای ایران و عراق در مشهد مقدس برنامه ما این است که شش ماه دیگر رؤسای دانشگاه‌های ما به عراق اعزام شوند، بنابراین دانشگاه‌هایی به کشور عراق برای حضور در اجلاس مشترک رؤسای دانشگاه‌های عراق و ایران اعزام می‌شوند که توانسته باشند تفاهم‌نامه خود را به قرارداد تبدیل کنند، والا تفاهم‌نامه خالی به درد نمی‌خورد.

وی ادامه داد: از طرف عراقی نیز درخواست کرده ایم که اگر به معضلی برخورد کردند اعلام کنند تا ما حل کنیم، آنها حدود ۳۰ دانشگاه با خود آوردند ما نیز حدود ۳۰ دانشگاه را آوردیم ولی دانشگاه‌های ما خیلی بیشتر از این تعداد است بنابراین در دور دوم دانشگاه‌هایی را اعزام می‌کنیم که حرف و مباحث جدیدی داشته باشند این یک حرکت خوب بود تا پای دانشگاه‌ها به ایران باز شود.

حدادی اصل افزود: در یکی دو ماه آینده رؤسای دو کشور بزرگ که یکی کشور همسایه و دیگری از کشورهای خیلی بزرگ دنیا است نیز با همین سیستم وارد ایران خواهند شد.

وی با اشاره به تفاهم نامه با عراق تاکید کرد: تفاهم نامه‌ای که با کشور عراق منعقد کرده ایم فی‌نفسه به درد نمی‌خورد باید آن را تبدیل به قرارداد کنیم. در این شش ماه دانشگاه‌ها پیگیر بودند، دستاوردهای خوبی داشتند، آخر شش ماه نیز یک ارزیابی از دانشگاه‌های خود خواهیم داشت تا مشخص شود کدام یک از دانشگاه‌ها توانستند تفاهم نامه‌های خود را به قرارداد تبدیل کنند تا آنها را به عراق اعزام کنیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *