اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
جنجال سیاسی برای پوشاندن کم‌کاری‌های علمی

جنجال سیاسی برای پوشاندن کم‌کاری‌های علمی

  • شهریور ۶, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از  خبرنگار مهر، موضوع قطع همکاری دانشگاه صنعتی شریف با «علی شریفی‌زارچی»، استادیار پیمانی دانشکده مهندسی کامپیوتر اولین بار توسط این عضو هیأت علمی در فضای مجازی منتشر شد، وی با انتشار پستی عنوان کرد که «نامه اخراج» خود را از دانشگاه دریافت کرده است.

انتشار این خبر از سوی وی به نحوی صورت گرفت که در وهله اول «اخراج» به دلایل سیاسی را در اذهان متبادر و کم کاری علمی را پنهان کند در حالی که در واقعیت آنچه دلیل قطع همکاری دانشگاه با وی بوده کاملاً فنی و علمی است و رأی به عدم همکاری با وی از سوی جمعی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف در هیأت اجرایی جذب صادر شده است.

ماجرا از این قرار بود که اساساً همکاری «شریفی زارچی» با دانشگاه صنعتی شریف به صورت پیمانی و به مدت ۵ سال بوده است که با اتمام این دوره، فرایند تبدیل وضعیت عضو هیأت علمی در هر دانشگاهی باید با رعایت چهارچوب‌های علمی و ظوابط دانشگاهی طی شود و به تأیید دانشگاه برسد.

همچنین مراتب تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی آزمایشی و رسمی قطعی مستلزم ارائه مستندات علمی از سوی عضو هیأت علمی است.

در همین راستا سعید بهزادی، دبیر هیئت اجرایی جذب اساتید دانشگاه شریف درباره علت عدم همکاری این استاد دانشگاه گفته است: اساتیدی که به‌صورت پیمانی همکاری‌شان با دانشگاه شروع می‌شود تا مدت ۵ سال فرصت دارند که برای تبدیل وضعیت استخدامی خود از پیمانی به رسمی آزمایشی اقدام کنند و پس از این مهلت، عضو هیأت علمی باید درخواست تمدید عضویت پیمانی بدهد که تحت شرایطی قابل پذیرش خواهد بود.

وی افزود: مهلت پنج ساله قرارداد پیمانی دکتر شریفی‌زارچی به‌عنوان استادیار پیمانی دانشگاه، بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به پایان رسید که از ۹ ماه پیش از آن، دانشگاه در فواصل مختلف، سه مرتبه با ارسال نامه‌هایی از وی دعوت کرد که درخواست تمدید عضویت پیمانی خود را به همراه مستندات فعالیت‌های علمی ارائه کند که متأسفانه علی‌رغم این درخواست‌ها و پیگیری‌های شفاهی مکرر، اقدامی از سوی وی صورت نگرفت.

دبیر هیئت اجرایی جذب اساتید دانشگاه شریف ادامه داد: در نهایت هیئت اجرایی جذب دانشگاه متشکل از آقایان دکتر سعید سهراب‌پور، محمدرضا عارف، اعظم ایرجی‌زاد، حمیدرضا ربیعی، آریا الستی، محمود سعادت، محمدجعفر عبدخدایی، محمود بهمن‌آبادی، ابراهیم سوزنچی و بنده به‌عنوان اعضای حقیقی، و آقایان دکتر جلیلی و حجت‌الاسلام طباطبایی به‌عنوان اعضای حقوقی هفته گذشته رأی به پایان همکاری وی دادند. البته پس از انتشار این اسامی، محمدرضا عارف اعلام کرد نظرش در این رأی گیری منفی بوده است.

اخراج مطرح نیست؛ عدم تمدید قرارداد درست است

دکتر محمد خلج امیر حسینی، دبیر هیأت جذب وزارت علوم نیز با اشاره به این موضوع در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: به طور کلی اطلاق کلمه اخراج شاید خیلی درست نباشد ما بحث عدم تمدید قرارداد به ویژه برای اساتید پیمانی را در قانون داریم نه اخراج.

وی ادامه داد: دانشگاه وضعیت اساتید پیمانی را سالانه رصد می‌کند و این اساتید باید ظرف ۵ سال شرایط علمی را کسب کرده باشند تا بتوانند رسمی شوند اگر شرایط لازم را کسب نکرده باشند قرارداد آنها تمدید نمی‌شود. حال این عدم تمدید قرارداد به غلط اخراج عنوان می‌شود.

رئیس مرکز جذب وزارت علوم افزود: اما همه این مراحل هم قطعاً باید به اطلاع هیأت مرکزی جذب وزارت علوم رسیده و تأیید شود، همچنین قانون به این افراد اجازه داده است از مجاری قانونی اعتراض کنند تا رسیدگی شود. اگر احیاناً دانشگاه اشتباهی کرده باشد این موضوع در هیأت مرکزی جذب قابل بررسی است اگر دلایل دانشگاه کافی و قانع کننده باشد نظر دانشگاه را تأیید می‌کند و در غیر این صورت فرد به حالت عادی بازگشته و به وی فرصت جدیدی داده می‌شود.

خلج امیر حسینی ادامه داد: همه این موارد قانونی است و در مورد عدم قرارداد با برخی از اساتید نیز حالت‌های مختلف ممکن است روی دهد، به طور کلی برخی مواقع فرد امتیازات علمی را کسب نکرده و یا وظایف آموزشی خود را به درستی انجام نداده است، به عنوان مثال در کلاس‌ها کم حضور پیدا کرده یا غیبت داشته است و تقاضای تمدید قرارداد خود را ارائه نداده باشد.

خلج امیر حسینی یادآور شد: وقتی همکاری فردی بعد از ۵ سال به اتمام می‌رسد باید تقاضای تمدید قرارداد ارائه کند، و اگر طی ۵ سال گذشته فرد تبدیل وضعیت نشده باشد معنی آن این است که فرد مشکل علمی داشته که نتوانسته تبدیل وضعیت شود. باید مورد به مورد وضعیت افراد بررسی شود. کسی که بعد از ۵ سال هنوز پیمانی باشد نشان می‌دهد که نتوانسته توانمندی کامل خود را به اثبات برساند که رسمی آزمایشی شود و تشخیص آن با هیأت اجرایی جذب دانشگاه است.

رئیس مرکز جذب وزارت علوم گفت: اخیراً اتفاق جدیدی در این حوزه رخ نداده است که مثلاً تعداد افراد زیاد شده باشد که بخواهیم حساس شویم، شاهد افزایش آمار دراین خصوص به طور معنادار نبودیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *