اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
ارتقاء دیپلماسی علمی کشور از کانال جذب دانشجویان بین المللی می‌گذرد

ارتقاء دیپلماسی علمی کشور از کانال جذب دانشجویان بین المللی می‌گذرد

  • شهریور ۶, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از  خبرگزاری دانشجو، جلسه هم اندیشی برگزاری دومین نمایشگاه جاذبه‌های تحصیل در ایران با حضور هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان به میزبانی دانشگاه خوارزمی تهران برگزار شد.

داداش پور در این جلسه ضمن خیر مقدم به میهمانان و تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته دولت و روز کارمند گفت: خوش آمد میگویم به همه کسانی که قصد دارند تلاش کنند تا کشور ایران به یکی از مراکز ثقل جذب دانشجویان بین‌المللی در سطح جهان تبدیل شود.

وی ادامه داد: موضوع بسیار مهمی که وجود دارد این است که چگونه می‌توانیم جاذبه‌های تحصیل در ایران را افزایش دهیم تا دانشجویان بین‌المللی بیشتری در دانشگاه‌های کشور ایران مشغول به تحصیل شوند به همین منظور باید هم افزایی صورت گیرد تا به نتایج مطلوب دست یابیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: در سطح جهانی جمعیت دانشجویی بسیاری زیادی در حال جاجایی هستند با توجه به تغییرات ایجاد شده در جغرافیای علم، تغییرات زیادی نیز در جابجایی دانشجو‌ها در سطح کشور‌ها رخ داده است.

معاون وزیر علوم افزود: اگر به تاریخ هزاره سوم توجه داشته باشید خواهید دید که ده کشور مسلط در جابجایی دانشجویان و برتر در جغرافیای علم، کشور‌های آمریکایی و اروپایی و پس از آن استرالیایی هستند، اما اکنون این شرایط تغییر پیدا کرده است به طوری که کشور‌های چین، روسیه و ترکیه از قاره آسیا نیز به این چرخه وارده شده‌اند به همین منظور ما نیز که تا ۱۰ سال پیش جایگاه جذب را برای خود محال می‌دانستیم اکنون برای جذب بیشتر دانشجویان بین الملل امیدوارتر شده‌ایم.

داداش پور تصریح کرد: برآورد‌ها نشان می‌دهد در ۸ سال آینده بیش از ۱۰ میلیون نفر از جمعیت دانشجویی در حال جابجایی خواهند بود بنابراین ما باید خودمان را برای این عرصه آماده کنیم. با توجه به این موضوع نوع نگاه ما در سازمان امور دانشجویان تغییر یافت به طوری که ظرفیت‌های لازم برای ایجاد این فضا در کشور را بررسی کردیم و متوجه شدیم این ظرفیت‌ها در کشور ایران وجود دارد، اما موانعی سبب می‌شود که از این هدف باز بمانیم.

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری اظهار کرد: زمانی که کشور‌های دیگر را مورد بررسی قرار دادیم نیز متوجه شدیم که کشور‌ها در جذب دانشجویان بین المللی و تنوع بخشی در این جذب از ۱۸۱ کشور جهان دانشجوی بین المللی تنوع زیادی دارند و جامعه هدفشانهمه دنیا است. اما سهم کشور ایران در این تنوع بخشی زیاد نیست به طوری که وقتی به آمار نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که ما تنها از چند کشور توانسته‌ایم دانشجوی بین الملل را جذب کنیم.

رئیس سازمان اموردانشجویان موضوع جذب دانشجویان بین المللی مسئله مهمی در دیپلماسی علمی کشور است؛ تصریح کرد: بهترین کانال و راه ارتباطی برای مسلط شدن به بازار یک کشور و شناخت از آن کشور، دانشجویان بین المللی هستند. زمانی که قصد دارید به دیپلماسی علمی نیز دست یابید باید از این طریق به عرصه وارد شوید، زیرا عموما پژوهشگرانی که از یک کشور فارغ التحصیل می‌شوند به آن کشور رغبت بیشتری دارند از نظر اقتصادی نیز اینگونه است، زیرا تا زمانی که شما شناخت کافی از یک کشور نداشته باشید نمی‌توانید بازار آن را به دست آورید و دانشجویان بین المللی این نقش را ایفا می‌کنند.

داداش‌پور با اشاره به اینکه همه کشور‌های پیشرفته برای ارتقاء دیپلماسی علمی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی خود از جذب دانشجویان بین‌المللی استفاده کرده‌اند؛ اظهار کرد: بدون تردید مناسبات آینده میان کشور‌ها نیز بدون جذب دانشجویان بین المللی امکان پذیر نخواهد بود، زیرا این دانشجویان اگر پس از فارغ التحصیلی به حوزه اقتصاد و بازار ورود یابند، مناسبات بازاری کشور خود را با کشوری که در آن تحصیل کرده‌اند تقویت می‌کنند. همچنین آن دانشجویان اگر در سیستم اداری و سیاسی قرار گیرد این مناسبات را در آن حوزه دنبال خواهند کرد.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاه به اینکه جایگاه جذب دانشجویان بین المللی برای همه ما باید مهم باشد؛ افزود: ما باید زمینه‌ای را ایجاد کنیم تا شرایط جذب دانشجویان بین‌المللی در کشور ایران تسهیل یابد تا بتوانیم به هدف خود دست یابیم.

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری اظهار کرد: زمانی که در سازمان امور دانشجویان توفیق خدمت رسانی یافتیم برنامه‌ای را با عنوان دیپلماسی دانشجویی با هدف حذف موانع و تسهیل گری برای جذب دانشجویان بین المللی و تشویق دانشگاه‌ها برای حرکت در این مسیر طراحی کردیم. البته رفع این موانع به دلیل چند وجهی بودن و تعدد دستگاه‌های درگیر در این حوزه به راحتی امکان‌پذیر نیست، اما اگر تمام دستگاه‌ها نوع نگاه خود را تغییر دهند فضای جذب حداکثری دانشجویان بین المللی در کشور ایجاد می‌شود و این سبب ارتقاء جایگاه کشور در مجامع بین‌المللی خواهد بود.

رئیس سازمان امور دانشجویان پس از تدوین سند دیپلماسی دانشجویی جشنواره‌های متعددی تعریف شد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به جشنواره جایزه ملی ثریا، جایزه جذب دانشجویان بین المللی و نیز معرفی کنشگران برتر در حوزه دانشجویان بین المللی اشاره کنیم.

داداش پور اظهار کرد: سال گذشته به برگزاری نمایشگاه جاذبه‌های تحصیل در کنار جشنواره جایزه جذب دانشجویان بین المللی در دانشگاه تربیت مدرس پرداختیم پس از آن به این نتیجه رسیدیم که باید این نمایشگاه را در قالب بزرگتری برگزار کنیم و آن را از جشنواره جذب دانشجویان بین المللی جدا کنیم به همین منظور قصد داریم نمایشگاه جاذبه‌های تحصیل در ایران را با حضور مراکز و موسسات جذب دانشجویان بین المللی، مراکز همکاری‌های علمی و بین المللی و تمام افرادی که خارج از دانشگاه در حوزه جذب دانشجویان بین المللی حرکت می‌کنند، برگزار کنیم.

وی افزود: این دومین نمایشگاه جاذبه‌های تحصیل در ایران است که با حضور همه کنشگران جذب دانشجوی بین المللی کشور از ۲۳ لغایت ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در محل مصلای بزرگ تهران برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: این نمایشگاه در پنج بخش پیش‌بینی شده است که شامل بخش توانمندی‌های دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی وابسته به وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه فنی و حرفه ای، دانشگاه جامع علمی و کاربردی و دانشگاه پیام نور و تمام موسساتی است که مجوز جذب دانشجویان بین المللی را دارند.

وی ادامه داد: بخش اول مربوط به مراکز آموزش زبان فارسی، بخش دوم مربوط به موسسات خصوصی جذب دانشجویان بین‌المللی و موسسات اعزام کشور‌های هدف، بخش سوم به کنشگرانی اختصاص دارد که علاقمند به جذب دانشجویان بین المللی به ایران هستند، بخش چهارم مربوط به دستاورد‌های علمی و فناوری خواهد بود.

رئیس سازمان امور دانشجویان در پایان خاطر نشان کرد: در کنار این نمایشگاه دو جشنواره ۱- جشنواره فرهنگ ملل به منظور فهم بهتر فرهنگ ملل مختلف و نمایش این تنوع فرهنگی و ۲- جشنواره هنری نیز برگزار خواهد شد.

گفتنی است؛ در این جلسه حسن بیگی رئیس دانشگاه خوارزمی، محمد جواد سلمانپور معاون امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان، جعفر رازقی مدیر کل امور دانشجویان بین الملل سازمان امور دانشجویان نیز حضور داشتند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *