اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳

قنبریان: در دنیا بدون اقامه عدل، حرف زدن از معنویت پوچ است / اگر اقتصاد را مردمی نکنیم، جمهوریت سیاسی رخت برمی‌بندد

  • مرداد ۱۶, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از  خبرگزاری دانشجو، حجت‌الاسلام‌ قنبریان در دوره معرفتی تشکیلاتی اسلام ناب که در محل آبعلی برگزار می شود، با اشاره به این نکته که عدالت یک هدف وسطی است برای رسیدن به خدای متعال، گفت: در دنیا بدون اقامه عدل حرف زدن از معنویت پوچ است.

وی با مطرح کردن این سوال که ریشه بی‌عدالتی‌ها کجاست؟ و چرا جامعه دچار بی‌عدالتی می‌شود؟ گفت: یک عده که البته بیشتر مارکسیست بودند مشکل را از اسلام می‌دانند، یک عده از مذهبی‌ها هم مسئله را تقلیل می‌دهند و میگویند چون ما به اسلام عمل نمی‌کنیم اینگونه شده است. اصلی‌ترین مشکل را شهید بهشتی اینگونه مطرح می‌کند: بدون درست کردن یک نظام صالح اقتصادی نمی‌توانیم به عدالت برسیم.

قنبریان در ادامه گفت: ما باید در یک تدریجی نظام اقتصادی موجود را به نظام اقتصادی اسلام برسانیم. بدون یک اقتصاد به‌هنجار محال است جمهوریت سیاسی داشته باشیم. اگر اقتصاد را مردمی نکنیم، جمهوریت سیاسی رخت برمی‌بندد! کسی که استقلال مالی و امنیت شغلی ندارد، چگونه می‌تواند در مورد مسائل کلان کشور اظهار نظر بکند؟!

وی با توضیح مسائل موجود در مقوله عدالت گفت: دعوای ما اینجا اقتصاد خرد و کلان نیست، اینها ذیل یک مکتب هستند که یک فیلسوف باب آن را باز کرده و جنسش از جنس محاسبه تورم و اینها نیست.

تیتربشه///قنبریان: در دنیا بدون اقامه عدل حرف زدن از معنویت پوچ است/ اگر اقتصاد را مردمی نکنیم، جمهوریت سیاسی رخت برمی‌بندد

قنبریان با اشاره به سه مفهوم مهم در ادبیات امام آنها را به این صورت تشریح کرد: اول روابط طبیعی و تکوینی(ساختار حاکم اقتصادی) یعنی یک سیستم اقتصادی است که در بیرون موجود است، مثلا بانک خصوصی و روابط کارگر و کارفرما. دوم روابط بایدی(نظام اقتصادی اسلام) یعنی روابط بایدی، آنچه می‌خواهیم بشود، بایسته های نظام اقتصادی اسلام و سوم مسائل فقهی(نهاد فقهی) یعنی مسائلی مانند مضاربه و اجاره که در مسائل فقهی مطرح می‌شوند.

قنبریان با مخاطب قرار دادن دانشجویان حاضر در جلسه گفت: گلایه‌ای که از شما دانشجویان دارم این است که شما فرصت گفتگو با رهبری را دارید، ما طلبه‌ها چنین فرصتی نداریم. آن ۱۰ دقیقه‌ای که به شما تعلق می‌گیرد سهم همه ۸۰ میلیون مردم است. من از شما انتظار دارم حرفی که سال قبل زدید و پاسخ گرفتید را باز هم تکرار نکنید. مثلا چرا در مورد خصوصی‌سازی سال ها از فساد در خصوصی‌سازی گلایه می‌کنید و از بند ب تعاونی مطالبه نمی‌کنید؟ اگر تعاونی را قبول ندارید حداقل جایگزینی دیگر مشخص کنید‌.

قنبریان در پایان گفت: برای تحول و اصلاح باید دو خاکریز را فتح کنید. اول خاکریز کارشناسی و برنامه داشتن، نمی‌توانید غر بزنید باید بنشینیم و براساس واقعیت‌ها برنامه و  طرح داد مانند دولت سایه و اندیشکده‌ها. دوم، یک طرح خوبی تعریف می‌شود اما در اجرا به تعارض منافع برمی‌خورد. جنبش دانشجویی در اینجا باید از نیروی نهضتی خود استفاده کند و در برابر تعارض منافع بایستد. وظیفه اصلی جنبش دانشجویی در وهله اول صیانت و محافظت از مفاهیم بنیادین انقلاب اسلامی است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *