اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
ناسای کره ای در راه است؟

ناسای کره ای در راه است؟

  • اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۲

فناوری‌های فضایی جزء فناوری‌هایی است که به‌واسطه جذابیت‌هایی که دارند موردتوجه بسیاری از کشورهای دنیا قرار گرفته‌اند اما تاکنون تعداد معدودی از آنها توانسته‌اند در این حوزه به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنند. به‌عبارتی توسعه فضایی می‌تواند به معادلات اقتصادی جهان رنگ‌وبوی دیگری ببخشد. کره‌ جنوبی که یکی از سرآمدان جهان در عرصه‌های مختلف فناوری به‌شمار می‌رود، به‌تازگی به فناوری‌های فضایی هم علاقه‌مند شده و رئیس‌جمهور این کشور  در سخنرانی خود در نشست مشترکی که با کنگره آمریکا داشته به بخشی از برنامه‌ریزی‌های خود برای آینده فضایی کره جنوبی اشاره کرده که قرار است طی همکاری با آمریکا، فعالیت‌های خود را در حوزه فناوری‌های فضایی توسعه دهد. این درحالی است که سئول تلاش می‌کند قدرت فضایی خود را در میان گروه معدودی از کشورها گسترش دهد که به‌دنبال توسعه و راه‌اندازی وسایل فضایی خود هستند.

  طرحی برای تبادل ۲۰۲۳ دانشجو 
دولت کره جنوبی به ریاست یون سوک یول که قصد دارد فعالیت این کشور را در حوزه فناوری‌های فضایی گسترش دهد، پیش از افزایش چشمگیر بودجه پژوهشی در این زمینه از تحقیقات مشترک با دانشگاه‌های کره جنوبی خبر داده است. او در سخنرانی خود اشاره کرده است: «با هم فصل موفقیت‌آمیز دیگری را آغاز خواهیم کرد و مرزهای تازه را در فضا و فضای مجازی کشف خواهیم کرد.» او درخلال سفرش به آمریکا برنامه جدید این کشور را با عنوان «طرح ابتکاری KorUS در تبادل آموزشی برای جوانان در رشته‌های STEM» مطرح کرد و بر همکاری‌های هرچه بیشتر میان کره جنوبی و آمریکا تاکید کرد. تامین بودجه این طرح مشترک تبادل آموزشی که قرار است بین کره و آمریکا اجرایی شود حدود ۶۰ میلیون دلار تعیین شده است. در این طرح تبادل دانشجو مشخص شده که حدود ۲۰۲۳ دانشجو از هر کشور به‌عنوان نمادی از سال ۲۰۲۳؛ تا سال ۲۰۲۷ بین دو کشور تبادل شوند تا بتوان از این طریق این طرح را طبق نیاز هر دو کشور توسعه بیشتری داد. در برنامه تبادل دانشجو قرار است دانشجویان کارشناسی‌ارشد در رشته‌های طراحی نیمه‌رساناها، فناوری کوآنتومی و فناوری هوافضا فرصت پیدا کنند که در تبادل بین دانشگاه‌های دو کشور حضور داشته باشند. کره جنوبی و آمریکا قرار است به‌طور مشترک در این طرح ۱۵ میلیون دلار برای راه‌اندازی «طرح فولبرایت» تبادل محققان حوزه‌های STEM هزینه کنند که از مجموع ۲۰۰ دانشجوی شرکت‌کننده در پژوهش فناوری‌های برتر حمایت می‌کند. این طرح به ۱۰۰ دانشجوی کره‌ای اجازه خواهد داد مدرک کارشناسی و دکتری خود را در آمریکا به اتمام برسانند و انتظار می‌رود بزرگ‌ترین طرح فولبرایت دولت آمریکا در بخش فناوری پیشرفته باشد. در عوض ۱۰۰ پژوهشگر در رشته‌های پیشرفته از آمریکا برای پیشبرد پژوهش‌ها در دانشگاه‌های کره‌ای مورد حمایت قرار خواهند گرفت. درحالی‌که تمرکز ویژه روی فناوری‌های مرتبط با حوزه فضا نیست، انتظار می‌رود این حوزه‌ها هم از این همکاری‌ها بهره‌مند شوند.

 در سودای فرود فضاپیما روی سطح ماه
به گزارش universityworldnews، کره جنوبی به‌طور فعالانه همکاری‌های جهانی خود را به‌منظور تقویت تحقیق و توسعه فناوری‌های فضایی در‌پیش‌گرفته است. رئیس‌جمهور این کشور به‌همراه وزرای علوم و ICT در دیداری که با معاون سازمان ناسا داشته‌اند، توافقنامه مشترکی را با همکاری در حوزه اکتشافات و علوم فضایی امضا کرده‌اند. وزیر علوم و ICT کره جنوبی همچنین درباره همکاری مشترک با دیگر کشورهای دنیا شامل فرانسه، ایتالیا و استرالیا به بحث پرداخته و یادداشت تفاهم‌هایی برای همکاری با لوکزامبورگ و امارات متحده عربی امضا کرده‌اند.
تلاش‌های داخلی دولت کره جنوبی روی تقویت پژوهش شامل سرمایه‌گذاری در آموزش عالی متمرکز شده است. به‌عنوان مثال دانشگاه کیونگ هی در توسعه فناوری برای اندازه‌گیری میدان‌های مغناطیسی ماه به واسطه ابزارهای مختلفی که روی اولین ماه‌نورد «دانوری» در آگوست سال گذشته پرتاب شد، همکاری کرده است. موشک فضایی «نوری» کره جنوبی که در ژوئن ۲۰۲۲ پس از تلاش ناموفق در اکتبر ۲۰۲۱ پرتاب شد، با موفقیت چهار ماهواره مکعبی کوچک را پرتاب کرد که به‌طور مشترک توسط دانشگاه چوسان، دانشگاه ملی سئول، دانشگاه یونسی و موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره ساخته شده بودند. این کشور قرار است فضاپیمایی را در سال ۲۰۳۲ روی کره ماه فرود آورد و به این واسطه موادمعدنی خاصی را روی سطح ماه منتقل کند. پس از آن هم طبق برنامه، کره جنوبی درنظر دارد تا سال ۲۰۴۵ روی سیاره مریخ فرود بیاید. در این میان وزارت آموزش عالی کره جنوبی خود را آماده می‌کند تا طرحی را مورد اجرا قرار دهد. این وزارتخانه درنظر دارد تعداد فارغ‌التحصیلان و محققان متخصص را در فناوری هوافضا و فناوری‌های هایتک تا پایان نیمه‌سال جاری افزایش دهد.

 پیش به‌سوی ناسای کره‌ای
ماه مارس بود که دولت کره جنوبی اعلام کرد که قصد دارد افزایش ۲۰ درصدی را در بودجه برنامه‌های فضایی خود در سال جاری اعمال کند. چنانچه این افزایش بودجه رقم بخورد، بودجه فعلی سالانه این کشور برای پیشبرد برنامه‌ها و طرح‌های فضایی به ۶۵۵ میلیون دلار می‌رسد. رئیس‌جمهور کره جنوبی در نوامبر سال گذشته اعلام کرد که به‌دنبال این است بودجه فضایی این کشور را در پنج سال آینده به دوبرابر افزایش دهد و قرار شد این افزایش بودجه را به سمت‌وسویی پیش ببرد که بودجه فضایی کره تا سال ۲۰۴۵ به قریب به ۷۵ میلیارد دلار برسد. بخش اعظمی از این بودجه قرار است در آینده صرف توسعه ماهواره‌های غیرنظامی و سیستم‌های ناوبری، پرتاب موشک و حوزه دفاع فضایی شود،  علاوه بر این R&D شامل مشارکت پژوهشی با دانشگاه‌ها نیز بخش اعظمی از این بودجه‌ها را به‌خود اختصاص می‌دهد. وزیر علوم و ICT چند روز پیش اعلام کردند که قانون ویژه درمورد راه‌اندازی سازمان هوافضای کره جنوبی به‌منظور راه‌اندازی نسخه کره‌ای ناسا، به تصویب کابینه رسیده و برای تصویب به مجلس ارائه خواهد شد. برنامه فعلی این است که آژانس جدید فضایی -که قرار است به‌عنوان آژانس فضایی کره فعالیت کند- به‌عنوان یک آژانس اداری جداگانه زیر نظر این وزارتخانه تا دسامبر سال جاری افتتاح خواهد شد.
طبق قانون پیشنهادی، عملیات آژانس فضایی جدید شامل آموزش استعدادهای جدید و تحقیق و توسعه فناوری‌های فضایی است که می‌تواند منجر به سرمایه‌گذاری بیشتر در برنامه‌های دانشگاهی یا مراکز پژوهشی مرتبط شود. رئیس فدراسیون انجمن‌های علوم و فناوری کره جنوبی معتقد است که کشور به مشارکت تمام محققان و پژوهشگران، از صنایع گرفته تا موسسات دولتی و دانشگاه‌ها نیاز دارند تا بتوانند سازمان هوافضای کره‌ای مانند ناسا را راه‌اندازی کنند. موفقیت نوآورانه مستلزم پژوهش‌های لازم است، بنابراین دولت این کشور باید گزینشی عمل و سرمایه‌گذاری‌های خود را روی تقویت فناوری در حوزه‌های فناوری برتر متمرکز کند.
ایالت گیونگ ‌سانگ جنوبی به‌عنوان منطقه‌ای از کره انتخاب شده که قرار است آژانس فضایی در آن افتتاح و راه‌اندازی شود و دولت این کشور به‌دنبال آماده‌سازی مقدمات این کار است و فعالیت خود را با همکاری دانشگاه‌ها شامل دانشگاه ملی گیونگ سانگ و دانشگاه کیونگ نام آغاز کرده است. خبرها حکایت از آن دارد که این همکاری‌ها قرار است به توسعه سیستم میکروماهواره‌ای موسوم به JINJUSat-2 و نیز افزایش مناطقی بینجامد که قرار است آموزش دانشجویان فارغ‌التحصیل برای تبدیل شدن به محققان آینده در آنجا انجام شود. سایر موسسات آموزشی کره جنوبی هم آمادگی خود را به مشارکت در این طرح اعلام کرده‌اند و حتی کارشناسان متذکر شده‌اند که در این آژانس جدید تنها قرار نیست پژوهش‌های نظری انجام شود و بخش دیگری از آن به فعالیت‌های علمی و عملیاتی اختصاص پیدا خواهد کرد. یکی از استادان مهندسی هوافضا در موسسه پیشرفته علوم و فناوری کره جنوبی عنوان کرده که دولت این کشور باید به‌خاطر داشته باشد صنعت هوافضا، صنعت سنگینی است.

 رشد سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه
برنامه پنجم جامع علم و فناوری (۲۰۲۷- ۲۰۲۳) که در دسامبر سال گذشته منتشر شد، شامل استراتژی‌های قوی‌تر تحقیق و توسعه می‌شوند که به‌عنوان یکی از سه هدف اصلی برنامه حمایتی بلندمدت از محققان، تخصیص بودجه بین دولتی برای سرمایه‌گذاری روی تحقیق و توسعه؛ پرورش نیروی کار کلیدی برای امر پژوهش و پرورش دانشگاه‌ها به‌عنوان مراکز پژوهشی عمل می‌کند. در این میان وزیر علوم و فناوری کره جنوبی تاکید کرده است که این وزارتخانه ۳۷۵ میلیون دلار اضافی را به دو مرکز پژوهشی و ۱۵۰ میلیون دلار را به پنج مرکز پژوهشی طی پنج سال آینده برای پروژه‌های جدید مرتبط با فضا اختصاص خواهد داد. از دیگر ابداعات مالی می‌توان به صنعت هوافضا به‌عنوان یکی از حوزه‌های فناوری پیشرفته اشاره کرد که یکی از اولویت‌های این حوزه برای تامین بودجه به‌شمار می‌رود. طرح سراسری دانشگاه‌های وزارت آموزش عالی و طرح مدارس تحصیلات تکمیلی همگرایی فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، بودجه مدارس منتخب فارغ‌التحصیلی در حوزه ICT را تامین می‌کنند در پژوهش‌های حوزه همگرایی فناوری مانند هوافضا، متاورس، حمل‌ونقل هوشمند و… فعالیت دارند. وزارت آموزش عالی کره جنوبی همچنین تا اواخر نیمه امسال طرحی را برای افزایش جذب استعدادها در حوزه فناوری هوافضا و سایر حوزه‌های فناوری برتر آماده می‌کند.
  بودجه ۸٫۵ میلیارد دلاری فضایی کره جنوبی
به گزارش bloomberg، اگر بخواهیم بودجه‌های فضایی را که کشورهای برتر جهان به حوزه هوافضا اختصاص داده‌اند، بررسی کنیم، آمریکا با ۵۵ میلیارد دلار بالاترین بودجه فضایی را بین سایر کشورها از آن خود کرده است. پس از آن هم چین با ۱۰ میلیارد دلار دومین کشور با بالاترین بودجه است. ژاپن هم با چهارمیلیارد دلار سومین کشور در این حوزه است و پس از آن فرانسه و روسیه هم با چهارمیلیارد دلار در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. طبق گزارش‌های رسیده، کره جنوبی درنظر دارد بیش از یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای ساخت موشک اختصاص دهد تا به ماه دسترسی پیدا کند. با توجه به صنعت کوچک داخلی، دولت کره جنوبی خواستار جهش در رهبری فضاپیماها در دنیاست.
این کشور ابتدا روی بازار ماهواره‌ها در مدار پایینی زمین تمرکز می‌کند که سهم بزرگ‌تری از کل صنعت فضایی را به‌خود اختصاص داده است. برآوردها سرمایه‌گذاری روی این بخش از صنعت فضایی را تا سال ۲۰۴۰ حدود یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار عنوان کرده است.
به گزارش asiapacific، رشد صنعت هوافضای کره جنوبی از سال ۲۰۱۳ آغاز شده و توانست تا پایان سال ۲۰۲۲ به هشت‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برسد. کره جنوبی علاوه‌بر اینکه با توسعه صنعت فضایی به‌دنبال ارتقای امنیت بیشتر دربرابر کره شمالی است، از صنعت فضایی به‌عنوان موتور جدیدی برای توسعه اقتصاد ملی نیز استفاده می‌کند، به‌طوری‌که این برنامه‌ها به تقویت همکاری‌های دولتی و خصوصی و حمایت از پروژه‌های بین‌المللی بین شرکت‌های فضایی خصوصی و ناسا برای توسعه صنعت هوافضای کره جنوبی کمک می‌کند. کل بازار هوافضای جهان در سال ۲۰۲۰ به ۴۴۶ میلیارد دلار رسید که از آن میان، ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار آن سهم کره جنوبی بوده است. به‌رغم افزایش اندازه بازار هوافضای جهان به ۴۶۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱، سهم کره جنوبی همچنان ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار باقی مانده بود اما با تحول سرمایه‌گذاری‌هایی که از سال گذشته در این صنعت آغاز شده، کل رقم بازار هوافضای کره جنوبی در سال ۲۰۲۲ به هشت‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یافت.
کره جنوبی درنظر دارد از توسعه صنعت هوافضای خود در صنایع مختلفی چون صنایع دفاعی و نیز ایجاد اشتغال بهتر برای نسل‌های آینده استفاده کند.

 

منبع:فرهیختگان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *