اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
تمهیدات پیشگیری از انقراض رشته های تخصصی دندانپزشکی

تمهیدات پیشگیری از انقراض رشته های تخصصی دندانپزشکی

  • مرداد ۱۱, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از  وزارت بهداشت؛ دکتر ابوالفضل باقری فرد در چهل و دومین نشست شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی با بیان این مطلب که شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی، بالاترین مرجع تصمیم گیری برای حل مشکلات و رفع چالش های این حوزه است، گفت: یکی از بحران های اصلی، میزان اعضای هیئت علمی حوزه دندانپزشکی است، در واقع از ۲۱ هزار عضو هیئت علمی وزارت بهداشت، فقط ۲ هزار نفر در بخش دندانپزشکی حضور دارند.

وی افزود: باید انگیزه های لازم برای حفظ و ماندگاری اعضای هیئت علمی حوزه دندانپزشکی ارائه و قوانین مربوط مورد بازنگری قرار گیرد.

باقری فرد با اشاره به این مطلب که اساتید، رکن اصلی آموزش هستند، افزود: بسیاری از دانشجویان پذیرفته شده در رشته دندانپزشکی از نخبگان هستند در نتیجه با توجه به اینکه بحث اعضای هیئت علمی دندان پزشکی فوریت دارد، باید راهکارهای انگیزشی برای ماندگاری اعضای هیئت علمی ارائه شود.

وی با بیان این نکته که میل و رغبت برای ورود به رشته های تخصصی رو به افول است، افزود: تجهیزات مورد نیاز دانشکده های دندان پزشکی نیاز به نوسازی دارد که با هماهنگی معاونت توسعه باید ردیف اختصاصی منابع برای ساماندهی تجهیزات حوزه دندان پزشکی ستاره دار شود.

باقری فرد با تاکید بر توسعه استفاده از تکنولوژی های نوین آموزشی و یونیت های مجازی برای بخش دندان پزشکی، عنوان کرد: سالیانه حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای شروع تربیت هر دانشجوی رشته دندان پزشکی هزینه می شود.

وی با اشاره به این مطلب که جذب دانشجویان دندانپزشکی باید در راستای توسعه خدمات پیشگیرانه باشد، گفت: میزان پذیرش دانشجویان دندانپزشکی در سال جاری طبق روند سال قبل است و ظرفیت بیشتر نخواهد شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: برخی رشته های دندان پزشکی از جمله پاتولوژی و بیماری های دهان و دندان رو به انقراض هست که احیای رشته ها نیازمند انجام راهکارهای انگیزشی همانند تسهیل شرایط ورود به آزمون، توجه به مسائل رفاهی و اصلاح نظام پرداخت است.

وی یادآور شد: سیاستگذاری در حوزه آموزش و پژوهش دندانپزشکی بر عهده شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی است و باید تمهیدات لازم برای آموزش نیروهای حد واسط انجام شود؛ وجود این نیروها برای ارائه خدمات دندانپزشکی در سطوح پایین تر ضروری است.

چهل و دومین نشست شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی با حضور روسا و نمایندگان دانشکده های دندانپزشکی سراسر کشور برگزار شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *