اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
37 رشته علوم‌انسانی با همکاری اساتید بازنگری شدند

۳۷ رشته علوم‌انسانی با همکاری اساتید بازنگری شدند

  • مرداد ۱۰, ۱۴۰۲

 به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از فرهیختگان، تشکیل معاونت علوم انسانی و هنر را می‌توان یکی از وجوه تمایز دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید عنوان کرد. مجموعه‌ای که از سال ۹۷ با شعار محوری «حکمی‌سازی، روزآمدسازی و بومی‌سازی» علوم انسانی پیشبرد اهداف و برنامه‌های دانشگاه در این حوزه را دنبال می‌کند. زمستان گذشته محمدهادی همایون جایگزین عبدالحسین خسروپناه نخستین معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه شد. او عضو هیات‌علمی و استاد تمام فرهنگ و ارتباطات است و با حکم رهبر انقلاب به‌عنوان عضو هیات امنای دانشگاه امام صادق(ع)، عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی کشور و عضو هیات امنای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات شناخته می‌شود. همایون پیش‌تر رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است. در فضای دانشگاهی هم تصدی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق(ع) و ریاست دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات را تجربه کرده است.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه در گفت‌وگو با «فرهیختگان» فضای حاکم بر علوم انسانی را مورد نقد و بررسی قرار داد. بخش دیگری از گفت‌وگو هم به ماموریت‌ها و فعالیت‌های جدید معاونت اختصاص داشته که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

*زمانه طرح موضوع علوم‌انسانی اسلامی تا سال ۱۳۸۸ حتی از طرف حضرت آقا فراهم هم نشده بود، یعنی در بحبوحه ماجراهای فتنه ۸۸ حضرت آقا موضوع علوم‌انسانی را به‌صورت جدی مطرح کردند، گرچه از قبل هم این موضوع به‌صورت پراکنده مطرح شده و مورد توجه بسیاری از بزرگان از ابتدای انقلاب اسلامی بود.

*اگر روند به‌صورت طبیعی پیش می‌رفت علم امام‌باقر و علم صادق که در زمان امام‌رضا گسترش پیدا می‌کرد و استمرار می‌یافت ولی به‌هرحال اولین اتفاقی که خیلی جدی بود و مساله اصلی و اساسی ما هم هست، مبدا علوم‌انسانی است.

*مبدا علوم‌انسانی اسلامی نیست و مسموم است، یعنی این علم از ریشه خودش جدا شده و اساسا اگر عمیق‌تر به آن بنگریم، علوم‌انسانی را نمی‌توان بدون نگاه اسلامی توسعه داد و علمی از آن درنمی‌آید. بدون زیربناهای عقایدی و اسلامی اساسا نمی‌توان توقع داشت که علوم‌انسانی از کار درآید، چون موضوع درباره انسان است و موضوع انسان به‌شدت به نگاه دینی از لحاظ علمی گره خورده است.

*اینکه من عرض کردم علوم‌انسانی را فقط به‌صورت اسلامی می‌فهمم، پاسخ به همین صحبت‌های شماست. دست روی نکته مهمی یعنی «نظریه» گذاشتید، چون هم می‌تواند نخبگان را سیراب کند و هم به سر سفره مردم برسد. ما از یک اتصال صحبت کردیم و گفتیم که باید از آن بالا شروع شود و پاسخگوی نخبگان هم باشد…ادامه گفتگو

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *