اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
از سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد دلاری در حوزه زیست فناوری تا اثر ۴ تریلیون دلاری در سال

از سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد دلاری در حوزه زیست فناوری تا اثر ۴ تریلیون دلاری در سال

  • مرداد ۹, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از  خبرگزاری دانشجو، نشست خبری محمدحسین متالهی اردکانی؛ دبیر ستاد توسعه زیستی و پزشکی دقیق امروز در معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری برگرار شد.

متالهی اردکانی ضمن تشریح برنامه‌های ستاد توسعه زیستی گفت: رشته زیست فناوری در کشور ما همچون درخت کهن است. ما به بیش از ۱۷ کشور صادرات داریم و رتبه ۴ آسیا در تولید داروهای بیوتکنولوژی داریم.

وی با اشاره به اینکه زیست فناوری یک تکنولوژی نوظهور نیست، گفت: ستاد زیست علاوه بر رسالت کلان پیرو قانون شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، یک نگاه کلان به این حوزه دارد که منحصر به بخش خاصی از زنجیره تبدیل علم به ثروت نیست. ما اهتمام ویژه ای به توسعه فناوری راهبردی داریم. اکنون ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه زیست فناوری و پزشکی دقیق فعالیت می‌کنند.

دبیر ستاد توسعه زیستی و پزشکی از عنوان انقلاب زیستی نام برد و گفت: با استناد به گزارش‌های بین‌المللی موسسه مکنزی از ۲۰۳۰ تا ۲۰۴۰، انقلاب زیستی به صورت سالانه اثر ۴ تریلیون دلاری خواهد داشت که این موضوع علاوه بر کشورهای پیشرو در کشورهای همسایه نیز مشهود است.

متالهی اردکانی گفت: کشور ما، ظرفیت‌های انسانی منحصر به فردی در زمینه بیوتکنولوژی دارد که می‌تواند با همت ویژه و فاصله زمانی کوتاهی کشور را به مسابقه فناورانه‌ای فراخواند.

وی با اشاره به سرما‌یه‌گذاری های این حوزه از فناوری افزود: سرمایه گذاری در این حوزه زست فناوری چشمگیر است. در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، ۳۰ میلیارد دلار در این حوزه  سرمایه گذاری شده است‌. ما ظرفیت های انسانی منحصر به فرد داریم که میتوانیم با دنیا همگام شویم.

دبیر ستاد توسعه زیستی و پزشکی دقیق با اشاره به همکاری این ستاد با بنیاد علم ایران و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناروان گفت: از پروژه‌های دانشگاهی، رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها  در ۶ محور ایمنی درمانی و درمان سرطان، ژن‌درمانی، داروهای مبتنی بر نوکلئیک اسید و میکروبیوم، توسعه و طراحی سویه‌های صنعتی و بایومولکول‌ها، اصلاح نژاد مولکولی حمایت می‌کنیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *