اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳
کلانتری: نهادینه کردن آداب نقد و گفتگو به عهده نشریات است/ برگزاری بیستمین همایش مدیران مسئول نشریات دانشگاهی + تصاویر

کلانتری: نهادینه کردن آداب نقد و گفتگو به عهده نشریات است/ برگزاری بیستمین همایش مدیران مسئول نشریات دانشگاهی + تصاویر

  • تیر ۲۵, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، سعید جلیلی؛ بیستمین نشست کارشناسان نشریات و نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشگاه‌های تابع وزارت علوم سراسر کشور از ۲۱ تا ۲۵ تیرماه به میزبانی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد.

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در نشست هم اندیشی کارشناسان و مدیران مسئول نشریات معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: نگاشتن به معنای وسیع کلمه مشتمل تایپ کردن نیز می‌شود که اساسا مرحله‌ای از بلوغ فکری است که در این بین بسیاری از متفکران از دیرباز نوشتار را بر گفتار مقدم و صاحب فضل می‌دانستند.

وی بیان کرد: عمده ارجعیت نوشتار بر گفتار به سنگینی تدبر و تاملی است که در پس و پشت نوشتار در قیاس با گفتار وجود دارد باز می‌گردد؛ به این معنا که نوشتار مبتنی بر تعقل، تدبر و تامل است چنانچه در ادبیات دینی ما به کم‌گویی تاکید شده است، اما در نوشتار تاکید برآن است که علم توسط کتابت به قید و بند کشیده شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: غالب دانشجویان در رسانه‌های مختلف از جمله نشریات افرادی هستند که عموما با تعقل، تامل، تدبر و سنجیدگی عمل می‌کنند و اهل مطالعه و کتابخوانی هستند؛ اگرچه بنا به شرایط مختلف گا‌ها این افراد از مسیر اصلی فاصله می‌گیرند، اما در مجموع تفاوت اهالی نشریات با سایر اقشار قابل رویت است. دانشجویانی که در عرصه نشریات فعالیت دارند بیشترین تاثیر مستقیم و غیرمستقیم را بر فضای عمومی دانشگاه دارند که به طبع آن مسئولیت اجتماعی آن‌ها نسبت به سایر افراد بیشتر است.

کلانتری تصریح کرد: نشریات و رسانه‌ها در فضای دانشگاهی می‌توانند هیجانات را جهت‌دهی و مدیریت کرده یا آن‌ها را به صورت غیر معقول تهییج و تکثیر کنند و یا اینکه بتوانند فضای گفتمانی دانشجویی را شکل دهند.

وی افزود: نشریات می‌توانند از فضای دانشگاه تصویرسازی کنند و تجسم فرهنگ دانشگاهی باشند که چنین ظرفیت‌هایی مسئولیت اجتماعی نشریات را دوچندان می‌کند و بسیار بزرگ و مهم جلوه می‌دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: مهم‌ترین مسئولیت نشریات دانشجویی در حال حاضر تقویت و تکثیر امید اجتماعی در میان دانشجویان است که در اینجا امید واهی و غیرواقعی مدنظر نبوده؛ بلکه به معنای مطرح کردن ظرفیت‌ها، استعداد‌ها و کار‌های انجام شده است و منظور ظرفیت‌هایی است که ثمره فعالیت‌های عظیم است. در شرایطی که به صراحت دشمنان از هیچگونه سیاه نمایی دریغ نکرده و فضای تیره و تار و مبهمی از ایران را به تصویر می‌کشد تکثیر امید از وظایف مهم نشریات به شمار می‌رود.

کلانتری در ادامه بیان داشت: دومین مسئولیت مهم نشریات تقویت و تکثیر عقلانیت در فعالیت‌های دانشجویی و جامعه است، اساسا جامعه آرمانی و جامعه فاضله جامعه‌ای است که در آن هیجانات تحت کنترل عقل در مقیاس فردی و اجتماعی است که براین اساس گفتگو و قانون مداری خط مشی اصلی نشریات دانشجویی است.

این مسئول تاکید کرد: عقلانیت به ما می‌آموزد؛ حتی اگر به تحول باور داریم و منتقد وضعیت موجود هستیم مسیر این تحول خشونت و فحاشی نبوده بلکه مسیر آن گفتگو و قانون است.

وی با تاکید براینکه نمایندگان نشریات باید در کنار ما به دنبال ایجاد اتفاقات خوب باشند، گفت: نهادینه کردن آداب نقد و گفتگو به عهده نشریات است که در این حوزه تنها حرف درست زدن مهم نبوده بلکه درست صحبت کردن نیز حائز اهمیت است؛ چنانچه در این بین نقد‌های درست، قابل تامل و حقیقی وجود دارد که به درستی و یا با ادبیاتی درست بیان نشده و از گردانه گفتگو خارج می‌شوند.  شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی گذری عظیم از رسانه‌های سنتی به رسانه‌های جدید است که در لوایح مختلف این حوزه از جمله آیین نامه، فضای رسانه‌ای، لایه اجرایی و نظارتی نیازمند تفکر و تأمل هستیم و دانشجویان باید میانجی‌گری کرده و مجموعه متنوع دانشجویی در این حوزه اظهار نظر کنند تا آیین‌نامه این حوزه تولید یا بازنگری و اصلاح شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: فضای مجازی فرصت بی‌نظیری برای کشور و دانشگاه است که اگر به درستی مدیریت نشود به آسیب‌های جدی از جمله گمنامی منجر خواهد شد که مصداق آن اکانت‌های تقلبی‌ای هستند که توسط افرادی خارج از دانشگاه و چه بسا خارج از کشور مدیریت شده و تصویر نادرستی از دانشگاه را مخابره می‌کنند که این فرایند هزینه‌های بسیاری برای مجموعه دانشگاهی در پی خواهد داشت و این حوزه نیز نیازمند مدیریت و بسته سیاست‌گذاری است.

کلانتری در پایان گفت: باید فضای رسانه‌ای را در دانشگاه حفظ و تقویت کنیم تا با این روش فعالیت ساختار شکن کاهش پیدا کند و در نهایت نشریات دانشجویی به خط مقدم تغییرات دانشگاه تبدیل شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *