اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
کارنمای عملکرد یک‌ساله وزارت علوم تدوین شد

کارنمای عملکرد یک‌ساله وزارت علوم تدوین شد

  • تیر ۱۴, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از، به نقل از وزارت علوم، روح الله سهرابی با اشاره به این موضوع که در بین دولت‌های گذشته، تنها وزیر علوم دولت نهم، در انتهای ۴ سال فعالیت خود، گزارشی جامع از اقدامات انجام شده در وزارت عتف ارائه کرده است، گفت: تهیه گزارش به صورت سالانه و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی و سایر ذینفعان و در نهایت جمع آوری آن‌ها در پایان ۴ سال، می‌تواند یک اقدام و حرکت بسیار موثر و مبتکرانه از طرف وزارت عتف تلقی شود.

وی افزود: مهم‌ترین هدف از رصد برنامه‌های وزیر علوم، بررسی میزان تحقق برنامه‌های ارائه شده می‌باشد و بعد از آن اهداف دیگری از جمله بازبینی پیشرفت امور و مرور نتایج، انعکاس مناسب و روزآمد اقدامات، انتشار گزارش کارنمای سالانه برای اطلاع رسانی به مجلس شورای اسلامی و سایر ذینفعان، روزآمد کردن و ایجاد درک راهبردی اقدامات، حفظ پویایی، برنامه ریزی و مدیریت راهبردی برای بهبود امور، استخراج راهبرد‌های آینده وزارت عتف براساس برنامه‌ها و اقدامات و زمینه سازی برای انتشار گزارش کارنمای چهار ساله فعالیت‌ها مد نظر است.

سهرابی اظهار داشت: با بررسی تعهدات مجمل، تفصیلی و شفاهی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ۳۷ عنوان کلان برنامه تحول آفرین تنظیم و استخراج شده است؛ لذا گزارش مذکور نیز مبتنی بر همان سیاق تنظیم شده است.

وی با تاکید بر رویکرد تحلیلی – کمی اتخاد شده در تهیه گزارش و تحلیل اقدامات هریک از حوزه‌های ستادی به صورت توصیفی، گفت: نیاز است در گزارش‌های آتی با بهره مندی از گزارش‌های پیشین و تاریخچه موجود، به جنبه‌های کیفی اقدامات انجام شده، میزان اثربخشی و پیشرفت آن‌ها نیز توجه شود.

مشاور وزیر علوم گفت: از ۳۷ عنوان کلان برنامه پیشنهادی فقط در دو مورد اقدامی در سال اول گزارش نشده و در اکثر موارد اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: در تهیه گزارش سال اول رصد برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر علوم، جمع آوری و گردآوری گزارشات اتخاد شده از حوزه‌ها است و بر این اساس برای کلان برنامه شماره ۲۳ با عنوان “دستیابی به مرجعیت علمی و برنامه‌ریزی جهت افزایش سرانه دانشمند، تولید علم، پروانه ساخت (راز نوشته) در ابعاد ملی و فراملی و ایجاد توأمان نظام ارجاع دهی و استنادات علمی و فناوری کشور و توسعه نشریات نمایه شده در پایگاه‌های بین المللی” بیشترین اقدامات توسط معاونت‌ها و مراکز وابسته صورت گرفته است.

مشاور وزیر علوم در برنامه‌ریزی و امور راهبردی به این موضوع اشاره کرد که ۹ مورد از کلان برنامه‌ها از جمله کلان برنامه شماره ۳۴ با عنوان “تامین امکانات رفاهی ویژه دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه‌ها و گسترش و تسهیل در تخصیص امکانات رفاهی به دانشجویان متاهل. ” و کلان برنامه شماره ۱۳ با عنوان “تعیین ماموریت‌ها و کارکرد‌های فرهنگی و اجتماعی برای جامعه دانشگاهی با مشارکت اعضای هیئت علمی و دانشجویان و اتصال آن به نظام ارزیابی، اعتبارسنجی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و اعضای هیات علمی. ” تنها توسط یک حوزه پوشش دهی داشته اند که نیاز است در سال‌های آتی به این ۹ برنامه توجه بیشتری شود.

سهرابی در گزارش خود به کلان برنامه شماره ۵ با عنوان “طراحی و استقرار نظام ملی پایش و مدیریت آمار و اطلاعات علمی، پژوهشی و فناوری کشور و پیاده سازی نظام تضمین کیفیت و رتبه بندی دانشگاه‌ها و الزام کلیه دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی و دیگر بازیگران نظام علم و فناوری کشور به ثبت مستمر آمار و اطلاعات خود در آن. ” اشاره کرد که توسط تعداد حوزه بیشتری یعنی ۸ حوزه مورد پوشش دهی قرار گرفته است.

وی افزود: این گزارش زمینه بسیار مناسبی برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد کرده است تا متوجه شویم کدام برنامه‌ها مورد غفلت قرار گرفته اند، نیاز به انجام اقدامات بیشتر و توجه ویژه در کدام کلان برنامه‌ها وجود دارد و در سال‌های آینده نسبت به آن‌ها با برنامه ریزی دقیق‌تر و جامع‌تر عمل کنیم.

وی ضمن تشکر از معاونت‌ها و سایر مراکز وابسته نسبت به همکاری در ارسال گزارش عملکرد و اقدامات، با بیان این موضوع که یکی از اهداف بسیار مهم رصد اقدامات انجام شده، همسویی و در چارچوب قرار گرفتن این اقدامات با برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر است و با اشاره به اهمیت بالای گزارش‌های کارنمای سالانه در انعکاس اقدامات انجام شده توسط وزارت عتف، از معاونین و مشاوران خواست تا در ارائه گزارش‌های آتی، نهایت اهتمام و دقت را در بیان هرچه کامل‌تر و تمام‌تر اقدامات خود داشته باشند و صحت داده‌های گزارش شده و به روز بودن آن‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *