اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
بهره‌گیری از پیوست‌های فرهنگی و تربیتی در اجرای دوره‌های آموزشی

بهره‌گیری از پیوست‌های فرهنگی و تربیتی در اجرای دوره‌های آموزشی

  • تیر ۷, ۱۴۰۲

به گزارشغیر دولتی نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، به نقل از جهاددانشگاهی، حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، امروز چهارشنبه ۷ تیرماه در پنجاهمین گردهمایی معاونان آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی در اصفهان با اشاره به تعابیر و بیانات ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد جهاددانشگاهی، بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور به مجموعه ساختارهایی نیاز داشت تا آرمان‌ها و اهداف موردنظر ملت بزرگ ایران را پیگیری کند و محقق سازد.

وی گفت: یکی از این اهداف، توسعه و پیشرفت سریع و مسأله محور علم و فناوری داخلی و تقویت خودکفایی در تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان با پیوست فرهنگ اسلامی ایرانی و در بستر مدیریت جهادیِ مولود انقلاب بود.

رئیس جهاددانشگاهی بابیان اینکه این هدف متعالی در بطن خود، نیروهای عظیم جوان و تحصیلکرده دانشگاهی متکی به سلاح ایمان و باور توانایی ملی را پروراند، افزود: جهاددانشگاهی از تأثیرگذارترین مراکزی است که پا در این عرصه گذاشت.

وی با اشاره به اینکه گمان اولیه در خصوص کارکردهای این نهاد انقلابی و ضرورت تشکیل آن با کارنامه درخشان اش در دوران دفاع مقدس و پس‌ازآن تقویت شد، تصریح کرد: تا به امروز باوجود تأسیس و توسعه مجموعه‌های فعال دولتی در زمینه فناوری‌های حیاتی و کاربردی، ویژگی‌های ممتاز جهاد دانشگاهی در موضوع رصد و تشخیص نیازمندی‌های کشور و طرح‌ریزی و اجرای طرح‌ها به مدد قدرت مدیریت جهادی موجب شده مسئولان عالی‌رتبه نظام، متخصصان و عموم ملت شریف ایران، امیدوارانه به رهاوردهای جهاددانشگاهی در حوزه‌های فرهنگ، تحقیقات و فناوری، آموزش و کارآفرینی اعتماد داشته باشند.

مسلمی نائینی به تدوین برنامه تحول جهاددانشگاهی اشاره و تاکید کرد: بدیهی است باگذشت زمان و برحسب تغییرات محیطی و داخلی، مأموریت سازمان‌ها دچار تغییر و تحول می‌شود و اگر سازمان‌ها خود را با این تحولات و الزامات محیطی منطبق نکنند، از تأثیرگذاری آنها کاسته شده و جایگاه خود را از دست خواهند داد.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی نیز اگر به‌عنوان یکی از ستون‌های نظام علمی، ‌ فناوری، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی کشور بخواهد در گام دوم انقلاب اسلامی و بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب که در طول دهه‌های گذشته داشته‌اند، موفق عمل کند، بایستی با تغییر شرایط و الزامات علمی و فناوری در دنیا و کشور همراه شده و تلاش کند با بهره‌گیری از یک برنامه تحول مناسب و یکپارچه نقش و جایگاه خویش را مورد بازبینی قرار دهد.

رئیس جهاددانشگاهی با تاکید بر کاربرد هوش مصنوعی در برنامه‌های آموزشی جهاددانشگاهی، گفت: یکی از روش‌های مهم کاربرد هوش مصنوعی در آموزش، از مهدکودک تا دانشگاه، در به‌کارگیری سطوح پیشرفته‌ای از یادگیری شخصی‌سازی‌شده است. برخی از آنها در حال حاضر با رشد تعداد برنامه‌ها، بازی‌ها و نرم‌افزارهای یادگیری انطباقی عملی شده‌اند. این سیستم‌ها به نیازهای دانش‌آموز پاسخ می‌دهند، بر موضوعاتی خاص تاکید می‌کنند، مباحثی که یادگیرنده بر آنها تسلط پیدا نکرده است را تکرار می‌کنند و به یادگیرنده کمک می‌کنند با سرعت خودش جلو برود.

وی همچنین بر بهره‌گیری از پیوست‌های فرهنگی و تربیتی در طراحی و اجرای دوره‌های مختلف آموزشی کوتاه‌مدت و مقطع‌دار تاکید کرد و گفت: توجه به مسائل و نیازهای تخصصی حال و آینده در سطوح ملی، منطقه‌ای و محلی در طراحی و ایجاد رشته‌ها و دوره‌های آموزشی مقطع‌دار (خصوصاً در سطوح تحصیلات تکمیلی) و کوتاه‌مدت؛ همکاری آموزشی – پژوهشی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی معتبر داخل و خارج برای تبادل استاد و دانشجو؛ ترویج الگوهای موفق و شاخص فردی، گروهی و عملکردی جهادی در محیط‌های آموزشی؛ تفکیک دفاتر تخصصی حوزه علوم انسانی و هنر به دلیل تمرکز بیشتر بر موضوعات هنری و استفاده از این ظرفیت مهم باید از رویکردهای جهاددانشگاهی باشد.

مسلمی نائینی، ساماندهی مرکزی آموزشی (دانشگاه‌ها، مؤسسات، مراکز علمی و کاربرد و …) جهاددانشگاهی؛ بهره‌گیری نظام‌مند از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حوزه‌های تخصصی فعالیت جهاددانشگاهی (فرهنگی، تجاری‌سازی و پژوهش و فناوری) در تقویت و توسعه دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و مقطع‌دار درون‌سازمانی و برون‌سازمانی؛ توسعه همکاری مؤثر با دستگاه‌ها و مراکز آموزشی، فرهنگی در سطوح استانی و ملی؛ متناسب‌سازی ساختارهای واحدهای جهاد با اهداف و برنامه‌های توسعه بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای؛ ارتقای کیفی برنامه‌های آموزشی مهارتی و تخصصی در تمامی ابعاد (اهداف، محتوا، برنامه درسی، نحوه‌ی اجرا و …) را از دیگر رویکردهای مورد تاکید در جهاددانشگاهی برشمرد.

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به معرفت‌افزایی و ارتقای شایستگی‌ها و توانمندی‌های مدیران، مدرسان و اعضای هیأت علمی با تاکید بر پرورش انسان‌های متقی، خودباور، خلاق و کارآفرین، افزود: ارتقای توانمندی کارآفرینانه دانش‌آموختگان دانشگاهی، حمایت از توسعه‌ کمی و کیفی برنامه‌های آموزش مهارتی در مناطق کمتر برخوردار و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه آموزش‌های جهاد از رویکردهای دیگر جهاددانشگاهی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

وی خواستار ارتباط بیشتر مسئولان جهاددانشگاهی با بدنه این نهاد شد و گفت: تکریم و گفتگو با سرمایه انسانی به‌عنوان موتور حرکت جهاد است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *