اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۳
امشب آخرین مهلت ثبت نام دانشجویان دکتری برای تدریس در دانشگاه آزاد

امشب آخرین مهلت ثبت نام دانشجویان دکتری برای تدریس در دانشگاه آزاد

  • تیر ۱۰, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از  خبرگزاری دانشجو، متقاضیانی که هنوز پروفایل خود را تکمیل نکرده اند و واحدهای دانشگاهی پیشنهادی محل تدریس را انتخاب نکرده اند، می توانند با مراجعه به سایت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان به آدرس http://bpj.iau.ir و با ورود به سامانه دستیاری آموزشی از قسمت ثبت اطلاعات، نقایص پرونده خود را کامل کرده و ویرایش لازم را انجام دهند.

لازم به ذکر است طرح دستیاری آموزشی مختص دانشجویان مقطع ی دانشگاه آزاد اسلامی بوده و فارغ‌التحصیلان ی نمی‌توانند در این طرح ثبت نام کنند.

پیش بینی پذیرش ۱۵۰۰۰ دانشجوی ی دوره ویژه مدرسی

فربد رزازی معاون دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی ر گفت‌گویی با ایسنا، با پیش بینی پذیرش ۱۵۰۰۰ دانشجوی ی دوره ویژه مدرسی، گفت: دوره ویژه مدرسی، ۲ قسمت اصلی در قالب دوره‌های «کارورزی» و «توانمندسازی» دارد.

وی درباره جزئیات پذیرش دانشجویان ی دوره ویژه مدرسی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، برگزاری دوره ویژه مدرسی در سال جاری و در درازمدت پیش‌بینی کرده‌ایم. تقویت اساتید آینده، هدف از برگزاری این دوره است و دانشجویانی که در دوره ی پذیرفته می‌شوند علاوه بر اینکه به دنبال صاحب‌نظر شدن در یک رشته تخصصی هستند؛ نگاهی به حضور در دانشگاه در کسوت استادی دارند.

معاون دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه متاسفانه دوره‌های ویژه مدرسی به صورت سیستماتیک برای دانشجویان مقطع ی برگزار نمی‌شود، اظهار داشت: در چنین شرایطی، اغلب کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند به صورت تجربی در این فضا رشد می‌کنند. این طور باید گفت که پیش از اینکه آمادگی‌لازم برای دانشجویان ی انجام شود وارد فرایند تدریس می‌شوند.

رزازی با بیان اینکه دوره ویژه مدرسی در واقع یک جایزه تحصیلی “Scholarship” است، اظهار کرد: پذیرفته‌شدگان در این دوره علاوه بر پذیرش به عنوان دانشجو برای تدریس در یک واحد دانشگاه آزاد انتخاب می‌شوند. دوره ویژه مدرسی، ۲ قسمت اصلی در قالب دوره‌های «کارورزی» و «توانمندسازی» دارد. دوره کارورزی، دوره تدریس به مقاطع تحصیلی پایین‌تر است و در دوره توانمندسازی، دانشجویان علاوه بر اینکه می‌بایست دوران تحصیلی خود را به پایان برسانند در حوزه‌های تربیتی، امور مرتبط با تدریس و موضوعاتی که با مقام استادی ارتباط دارند مهارت‌های کافی به آنها آموزش داده می‌شود. این مهارت‌ها شامل ۴۰ ساعت آموزش فشرده است و علاوه بر این دانشجویان ی می‌بایست ۲۴ واحد درسی را طی ۳ یا ۴ ترم تدریس کنند. پس از پشت سرگذاشتن این مراحل، گواهی ویژه مدرسی را دریافت می‌کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ما از دیدگاه مدیریت کلان امیدوار هستیم که این برنامه، ابزاری برای تامین نیروی انسانی نظام آموزش عالی کشور باشد و در درازمدت نیز نقش جدی در تربیت استادان به عهده داشته باشد. دانشجویان در این دوره علاوه بر اینکه تجربه و فرصت تدریس را پیدا می‌کنند؛ از فرصت یادگیری عمیق هم برخوردار می‌شوند. یادگیری عمیق، نیازمند آموزش به دیگران است؛ منظور این است که آموزش به دیگران به عمیق شدن دانش تخصصی کمک می‌کند.

رزازی گفت: دانشجویان مقطع ی به صورت غیرمنظم و غیربرنامه‌ریزی شده در سایر دانشگاه‌ها مشغول به تدریس می‌شوند و حق‌التدریس دریافت می‌کنند. این روش، آفت‌هایی برای دانشگاه به ارمغان می‌آورد، چرا که استاد حق‌التدریس تعلق و ارتباط سازمانی لازم با واحد دانشگاهی محصل تدریس را ندارد و به همین دلیل کیفیت آموزشی دچار خدشه می‌شود. در حالی که دانشجویانی که در مقطع ی دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل هستند ارتباط سازمانی و تعلق خاطر لازم را دارند.

وی در ادامه تاکید کرد: حق التدریس دانشجویان به صورت معافیت بخشی از شهریه لحاظ می‌شود.

رزازی درباره امتیازهای دوره ویژه مدرسی دانشگاه آزاد گفت: مزایای متعددی برای دانشجویان این مقطع درنظر گرفته شده است؛ به طور مثال، این گروه از دانشجویان در اولویت جذب قرار می‌گیرند و اگر توسط یکی از واحدهای دانشگاه‌ آزاد در فرایند جذب پذیرفته شوند، با پایه ۲ ، تدریس در دانشگاه‌ را آغاز می‌کنند. همچنین امکان تدریس در مقطع کارشناسی‌ارشد و مشاوره پایان‌نامه برای این گروه از دانشجویان فراهم است.

معاون دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشجویان ی ویژه مدرسی در دوران کارورزی می‌توانند فقط برای مقاطع کاردانی و کارشناسی تدریس کنند، اظهار کرد: این گروه از دانشجویان پس از اینکه توانایی‌های خود را اثبات کردند، می‌توانند برای دانشجویان کارشناسی ارشد نیز مثمر ثمر واقع شوند.

وی با بیان اینکه برگزاری این دوره را برای ۱۵ هزار دانشجوی مقطع ی برنامه‌ریزی کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: بر این اساس، ۱۵ هزار نفر می‌توانند از این جایزه تحصیلی استفاده کنند. البته پذیرش این تعداد به نیاز واحدهای دانشگاهی بستگی دارد. ما به دانشگاه‌ها پیشنهاد می‌دهیم که با چه شرایطی می‌توانند از مزایای تدریس استفاده کنند. بر این باور هستیم، ظرفیت پذیرش این تعداد در واحدهای دانشگاه آزاد وجود دارد اما با توجه به موضوع آمایش سرزمینی باید گفت که میزان نیاز در برخی از رشته‌ها و واحدهای دانشگاهی بیشتر و در برخی کمتر است.

رزازی در پایان با بیان اینکه علاقه­‌مندان برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام می­توانند به سایت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس bpj.iau.ir مراحعه کنند، خاطرنشان کرد: درنظر گرفتن شرایط شاید موجب تغییر تعداد پذیرفته‌شدگان شود. تصور می‌کنم با جابجایی دانشجویان بین واحدهای دانشگاهی می‌توانیم از حداکثر این ظرفیت استفاده کنیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *