اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳
نخبگان جهان اسلام، رکن اصلی تمدن نوین اسلامی هستند/ ضرورت افزایش همکاری‌های مشترک نخبگان ایران و عراق

نخبگان جهان اسلام، رکن اصلی تمدن نوین اسلامی هستند/ ضرورت افزایش همکاری‌های مشترک نخبگان ایران و عراق

  • تیر ۵, ۱۴۰۲

به گزارش غیردولتی نیوز به نقل از  خبرگزاری دانشجو، نشست جمعی از دانشجویان و نخبگان کشور عراق با ناصر باقری‌مقدم قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان، معاونان و مدیران بنیاد با هدف آشنایی با دستاورد‌های انقلاب اسلامی و بیانات رهبر معظم انقلاب درباره حمایت از نخبگان جهان اسلام و همچنین بهره‌مندی از تجربیات بنیاد در راستای شناسایی، هدایت و حمایت از استعدادهای‌برتر و نخبگان برگزار شد.

ناصر باقری مقدم؛ قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در این نشست، گفت: قرابت و نزدیکی زیادی میان دو ملت ایران و عراق وجود دارد که مهمان‌نوازی عراقی‌ها از زائران اربعین حسینی علیه‌السلام یکی از بهترین مصادیق آن است.

وی با اشاره به ضرورت و اهمیت جهاد علمی، افزود: رهبر معظم انقلاب همواره در ایجاد تمدن نوین اسلامی تاکید کردند که این تمدن بر دو پایه سخت‌افزار و نرم‌افزار استوار است. در این نگاه، نخبگان مهمترین رکن تمدن نوین اسلامی هستند.

باقری مقدم ادامه داد: طبق فرمایش رهبری، علاوه بر محققان ایرانی، همکاری با نخبگان جهان اسلام نیز در دستورکار بنیاد ملی نخبگان قرار دارد که در این بین همکاری با نخبگان کشور عراق از اهمیت زیادی برخوردار است.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: این بنیاد به دلیل اهمیت و نقش نخبگان در توسعه کشور، در عالی‌ترین سطح تشکیل شده است. رئیس این بنیاد، رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور، رئیس اجرایی آن است.

وی اظهار داشت: این بنیاد برنامه‌های خود را در دو بخش کلی «دانش‌آموزی و دانشجویی» و «نخبگان و سرآمدان علم، فرهنگ، صنعت، فناوری و غیره» طراحی کرده است و برای هر گروه برنامه‌های جداگانه‌ای دارد. در گام اول، شناسایی و بعد از آن زمینه‌سازی برای توانمندسازی این افراد در قالب حضور در دوره‌های مختلف آموزشی، مهارتی و حتی حضور در پروژه‌های واقعی در دستورکار قرار دارد و در قدم بعد این بنیاد تلاش می‌کند که نخبگان توانمندشده در چرخه حل مسائل واقعی کشور وارد شوند.

باقری مقدم با بیان اینکه تمام پیشرفت‌های حاصل‌شده در ایران نتیجه حضور نخبگان است، تصریح کرد: در تمام استان‌ها، دفاتر نخبگان وجود دارد که این بنیاد‌ها در قالب همکاری با استانداران و مسئولان استانی و همچنین صاحبان صنایع، مسائل را شناسایی و بعد آن‌ها را برای حل، به نخبگان ارجاع می‌دهند تا نخبگان در فرایند گروهی به حل چالش‌ها بپردازند؛ در این مدل تاکنون ۵۰۰ هسته حل مسئله تشکیل شده است که در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، سلامت، مدیریت و حکمرانی و البته فرهنگ فعال هستند. در مدل بعد بنیاد ملی نخبگان، اتاق‌های فکر را با حضور شاخص‌ترین نخبگان تشکیل می‌دهد که ارائه مشورت به مسئولان کشور در حوزه‌های مختلف مهمترین وظیفه این اتاق‌های فکر است. در این بخش نیز تاکنون بیش از ۱۰۰ اتاق فکر تشکیل شده است.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: در این بین برخی از نخبگان، علاقه‌مند به ایجاد شرکت‌های فناورانه، صنعتی و نوآورانه هستند تا بتوانند از این طریق مسائل مختلف کشور را و همچنین نیاز‌های موجود را برطرف کنند. در این حوزه نیز بنیاد ملی نخبگان تسهیلات ویژه‌ای را به افراد اعطا می‌کند. برخی نخبگان نیز که علاقه‌مند به پژوهش و تحقیق هستند، می‌توانند با استفاده از تسهیلات اعطایی بنیاد ملی نخبگان در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور به عنوان عضو هیئت علمی مشغول فعالیت شود.

باقری مقدم تأکید کرد: بنیاد ملی نخبگان آمادگی دارد تجربیات خود را با نخبگان کشور عراق به اشتراک بگذارد و بر اساس تجربیات مشترک اقدامات و فعالیت‌ها و برنامه‌های مشترکی را طراحی و اجرا کند.

وی اضافه کرد: تمدن اسلام در حالی به دوران طلایی خود رسید که از نفت و معدن خبری نبود بلکه این نخبگان بودند که توانستند تمدن اسلام را به قله برسانند. در واقع، نخبگان مهمترین و ارزشمندترین معدن جهان اسلام هستند که می‌توان با استفاده از توان آنان توسعه و استقلال را برای کشور‌های اسلامی به ارمغان آورند. به عنوان نمونه، شهید سلیمانی و ابومهدی‌المهندس از نخبگان نظامی جهان اسلام بودند.

باقری مقدم با بیان اینکه دیپلماسی نخبگانی یعنی اینکه نخبگان بتوانند روی تصمیم‌گیری مسئولان سیاسی اثرگذار باشند، گفت: به عنوان نمونه اگر مسلمان ایرانی و عراقی در یک فعالیت مشترک راه‌حل مشترک برای حل بحران آب ارائه دهند، مسئولان نیز خود را موظف به عملیاتی کردن آن راه‌حل خواهند دانست.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب همواره تأکید دارند نخبگان باید علاوه بر حل مسائل کشور خود، مسائل جهان اسلام را نیز حل کنند؛ بنابراین تشکیل تیم‌های مشترک از نخبگان ایران و عراق با هدف حل مسائل مشترک دو کشور مانند خشکسالی و مدیریت آن و امور مربوط به زیارت اربعین، یک ضرورت است.

باقری مقدم با اشاره به اینکه جهان اسلام توانایی حل مسائل خود را دارد و حتی می‌تواند مسائل جهان را نیز حل کند، گفت: در چند قرن قبل دوران طلایی تمدن اسلام به مرکزیت ایران و عراق تجربه شده است. رسیدن به آن جایگاه با همکاری نخبگان دو کشور هنوز هم امکان‌پذیر است.

وی با تأکید بر اینکه، ما باید همواره به دنبال تحقق شعار «ما می‌توانیم» باشیم، یادآور شد: سال‌های متمادی است که کشور‌های غربی در تلاشند این عقیده را به کشور‌های اسلامی تحمیل کنند که آن‌ها توان تولید فناوری ندارند و نمی‌توانند مشکلات مسائل خود را حل کنند. با این حال ایران امروز علیرغم تمام مشکلات تحریم نشان داد می‌تواند همه مسائل خود را به خوبی حل کند و روند توسعه خود را با سرعت قابل‌قبول پیش بگیرد. این مهم در مقیاس جهان اسلام نیز وجود دارد و اگر کشور‌های جهان اسلام یکپارچه شوند، قطعاً دستاورد‌های بیشتری حاصل خواهد شد.

شایان ذکر است، در این نشست دانشجویان و نخبگان کشور عراق به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود درباره روابط علمی و فرهنگی ایران و عراق پرداختند و مسئولان بنیاد ملی نخبگان به پرسش‌های ایشان درخصوص موارد مطرح شده، پاسخ گفتند.

پرورش نخبه و چگونگی شناسایی، حمایت و هدایت استعداد‌های برتر و نخبگان در حوزه‌های دانش‌آموزی، دانشجویی و سرآمدان، ضرورت ایجاد حلقه ارتباط بین‌المللی و شبکه نخبگانی ایران و عراق، لزوم افزایش تعاملات و گفتگو‌های مشترک میان دو کشور، افزایش همکاری‌های بین‌المللی در زمینه‌های گوناگون، ضرورت ایجاد پلتفرم‌های مشترک نخبگان و توجه به فضای مجازی در راستای تقویت تعامل، همگرایی و اجرای برنامه‌های مشترک نخبگانی به منظور حل مشکلات و توسعه در حوزه‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و … از جمله مهمترین نکات مطرح در این نشست بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *