اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
دو مصوبه مهم شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی در حوزه آموزش‌های مهارتی

دو مصوبه مهم شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی در حوزه آموزش‌های مهارتی

  • تیر ۵, ۱۴۰۲

به گزارش غیردولتی نیوز به نقل از  دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رضا نقی زاده، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، امروز در کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیاز محور که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان این که نتایج اجرایی این کنگره حتما در دستور اجرایی قرار خواهد گرفت، گفت: سوال اصلی در حوزه آموزش مهارتی این است که دانشگاه مهارتی مهم‌تر است یا آموزش مهارتی، این موضوع در اجلاس معاونان آموزشی مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در جلسات ۹۵۴ و ۹۵۹ شورای عالی برنامه ریزی آموزشی دو مصوبه مهم داشتیم. نخست اینکه مقرر شد بسته درسی مهارتی اشتغال‌پذیری یا کارآمادگی با هدف توجه ویژه به تدوین برنامه‌های درسی با مهارت‌های شغلی مورد نیاز مشتمل بر حداقل ۳ و حداکثر ۱۵ واحد درسی در کنار بسته دروس عمومی و تخصصی و پایه و اختیاری در دوره کارشناسی لحاظ شود.
موضوع اصلی این است که اجرای این دروس مهارتی چگونه انجام شود. همه می‌دانند که باید بخشی از واحد‌های کارشناسی به دروس مهارتی تخصیص پیدا کند؛ اما نحوه اجرا مورد سوال بود.

وی گفت: در این بسته که قرار است به صورت الزامی ارائه شود. ترجیحا رشته‌هایی که نظری هستند ۶ واحد مهارتی خواهند داشت و رشته‌هایی که عملی هستند ۱۵ واحد مهارتی دارند.

وی خاطرنشان کرد: انواع آموزش‌هایی که در این ۳ تا ۱۵ واحد مورد نظر است شامل چهار نوع آموزش است. یکی آموزش‌های کاربینی که هم‌اکنون هم در حال اجراست. دوم آموزش‌های کارآموزی و سوم آموزش‌های کارورزی که در قالب آموزش در زیست بوم پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد (اینترن‌شیپ)، آموزش در واحد‌های صنعتی (اکسترن‌شیپ) و آموزش در پودمان‌های دانشگاه‌های مهارتی ارائه خواهد شد. نوع چهارم مهارت‌های نرم شغلی و کارآفرینی است.

وی درباره دوره کاربینی تصریح کرد: پیش‌بینی در کاربینی این است که درسی ۳۲ ساعتی تدوین شود که حداقل هشت ساعت آن در محیط‌های کار گذرانده شود.

نقی‌زاده درباره دوره‌های کارورزی در واحد‌های صنعتی و شرکت‌های فناور گفت: این دوره برای دانشجویانی است که یک نیمسال تحصیلی قرار است آموزش مهارتی در صنعت بگذرانند. در این دوره لازم است که حتما یک مدرس حرفه‌ای در کنار دانشجو باشد و بر فعالیت‌های وی نظارت کند.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم افزود: در برخی موارد مشکل اشتغال مربوط به بی‌مهارتی دانشجویان در کار‌های تیمی و مهارت‌های نرم شغلی است و در این راستا، اموزش مهارت‌های نرم شغلی و کارآفرینی در دستور کار قرار گرفته است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *