اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳

اقدام دانشگاه تهران برای مولدسازی اموال و دارایی‌ها و بهینه‌سازی منابع

  • خرداد ۳۱, ۱۴۰۲

به گزارش غیردولتی نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران روز چهارشنبه ۳۱ خرداد ماه در دومین نشست شورای دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۲ که در محل سالن شهید سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: اصلاح زیرساخت قانونی در زمینه تحقق استقلال اداری و مالی دانشگاه‌ها، به صورت آنی و یک شبه نمی‌تواند صورت بگیرد، بلکه باید در یک فرآیند تکاملی انجام شود.

مقیمی با تاکید بر تمرکززدایی در اداره دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم که ستاد دانشگاه باید در زمینه‌های سیاستگذاری، کنترلی و نظارتی فعال باشد و هر آنچه که قابلیت واگذاری به صف دارد، به واحد‌های دانشگاه واگذار شود. ستاد دانشگاه در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و مالی وظیفه کنترل ورودی و نظارت بر فرآیند و کنترل خروجی را برعهده دارد.

رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگر سخنانش درباره اقدامات توسعه‌ای و ارتقای زیرساختی در دانشگاه، گفت: تابستان بسیار گرم و پر کاری پیش رو داریم، به طوری که در واحد‌های مختلف دانشگاه شاهد تحول زیرساختی خواهیم بود و زمینه‌سازی لازم برای آغاز یک رویکرد جدید در حوزه تحول آموزشی از شروع نیمسال تحصیلی آینده صورت می‌گیرد تا بتوانیم شاهد شور و نشاط متفاوتی در فضای دانشجویی دانشگاه تهران باشیم.

وی با اعلام اینکه به زودی شاهد تحول در آزمایشگاه‌های دانشگاه خواهیم بود، بیان داشت: در پی نشستی که با مدیران ارشد بانک تجاری ایران و اروپا برگزار شد، فرآیند دریافت تسهیلات ارزی برای به‌روزرسانی تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه تهران تقریباً به پایان رسیده است. موضوع دریافت این تسهیلات ارزی در کمیسیون تخصصی شورای اقتصاد هم مصوب شد. این مصوبه اجازه می‌دهد با استفاده از یک ظرفیت قانون بودجه، تسهیلات ارزی را از یک بانک خارجی تأمین کنیم که ۸۵ درصد این تسهیلات را بانک خارجی و ۱۵ درصد دیگر با سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران تأمین می‌شود.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه بخش عمده‌ای از این تجهیزات آزمایشگاهی از کشور آلمان وارد خواهد شد، افزود: این تسهیلات ارزی معادل حدود ۷ هزار میلیارد تومان خواهد شد که با هدف تجهیز آزمایشگاه‌ها و راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی دریافت می‌شود. این آزمایشگاه مرکزی به کل کشور سرویس خواهد داد و امیدواریم با تجهیز آزمایشگاه‌ها، زیرساخت لازم برای بالفعل شدن استعداد دانشجویان، جلوگیری از خروج نخبگان و ایجاد ظرفیت برای توسعه کشور فراهم شود.

مقیمی از اقدام دانشگاه برای مولدسازی اموال و دارایی‌ها و بهینه‌سازی منابع خبر داد و گفت: منابع حاصل از این مولدسازی، در زمینه گسترش خوابگاه‌های متأهلین و همچنین توسعه، بازسازی و نوسازی ساختمان‌های دانشکده‌هایی مانند علوم اجتماعی، روانشناسی، زبان‌ها و ادبیات خارجی، ادبیات و علوم انسانی، محیط زیست، جغرافیا و دانشکده‌های تازه تأسیس اعم از دانشکده‌های حکمرانی، تجارت و مالیه و گردشگری که دچار محدودیت‌هایی در زمینه فضای فیزیکی هستند، صرف می‌شود.

رئیس دانشگاه تهران در زمینه احداث مسکن دانشگاهیان نیز اظهار کرد: مسکن دانشگاهیان هم با جدیت در حال پیگیری است. با همکاری دستگاه‌های مسئول، حدود ۸۰ درصد از عملیات جانمایی زمین برای احداث مسکن اعضای هیأت علمی و کارکنان پیش رفته است و امیدواریم شاهد یک کار ماندگار و تحولی در زمینه مسکن اساتید و کارکنان دانشگاه باشیم.

مقیمی درباره احداث مسجد دانشکدگان فنی دانشگاه تهران که قریب چهار دهه از تصمیم برای احداث آن می‌گذرد، نیز اعلام کرد: عملیات احداث مسجد دانشکدگان فنی در تابستان آغاز می‌شود. ۳۰ میلیارد تومان از منابع دانشگاه برای احداث مسجد دانشکدگان فنی پیش‌بینی شده و ۲۰ میلیارد تومان نیز شهرداری تهران برای احداث این مسجد کمک خواهد کرد؛ همچنین انشا الله خیرین نیک‌اندیش هم پای کار خواهند آمد.

رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگر سخنانش، از تحول محتوایی در دروس، ایجاد رشته‌های جدید و پرداختن به موضوعات مربوط به مهارت‌آموزی، فلسفه مضاف و تحول علوم انسانی به عنوان محور‌های مهم برنامه تحول آموزشی دانشگاه تهران نام برد و از ابلاغ بخشنامه مربوط به برنامه‌های مهارت‌آموزی و کارآمادگی در آینده نزدیک به دانشکده‌ها خبر داد و گفت: طیفی بین ۳ تا ۱۵ واحد آموزشی مرتبط با کارورزی و مهارت‌ورزی دانشجویان رشته‌های مختلف هدفگذاری کرده‌ایم که نحوه اجرای آن در شورای نوآوری و تحول آموزشی در دست بررسی است و به زودی نهایی می‌شود.

مقیمی در آغاز سخنان خود نیز با تبریک روز بسیج اساتید به همه بسیجیان و دانشگاهیان، گفت: افتخار می‌کنیم که شهید چمران فرزند دانشگاه تهران و عضوی پرافتخار از خانواده بزرگ دانشگاه تهران است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *