اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۳
شورای تحول در علوم انسانی باید تقویت شود

شورای تحول در علوم انسانی باید تقویت شود

  • تیر ۱۴, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از ستاد چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی، غلامرضا جمشیدی‌ها جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ارتباط با برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی و اهمیت این جشنواره در ایجاد تحول بنادین در علوم انسانی و تولید علم گفت: اگر تحویل بنیادین در علوم انسانی نیازمند وجود یک نظریه قوی باشد، جشنواره فارابی می‌تواند در تحول موثر واقع شود. به طور کلی وجود هر جشنواره‌ای در هر رشته و زمینه‌ای می‌تواند به رشد منجر شود.

وی با اشاره به وجود تنوع موضوعات در حوزه علوم انسانی گفت: به اعتقاد من اصلی ترین کار هر جشنواره‌ای برنامه‌ریزی و استمرار است و نباید آن را در نیمه راه رها کرد. برای ارتقای هر جشنواره‌ای لازم است که به آن بها داده شود. شاید در کشور ما به حوزه علوم انسانی به اندازه سایر حوزه‌ها بها داده نشده است اما جشنواره فارابی به عنوان جنشواره‌ای که محوریت آن علوم انسانی است، روی این مقوله تمرکز دارد و این اتفاق خوبی است.

این جامعه شناس و استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان جشنواره فارابی را با قدمت ۱۴ دوره برگزاری در متن و ساختار دانشگاه‌های جهان معرفی کرد؟ افزود: این مسئله نیازمند سرمایه‌گذاری است. باید دیدگاه‌های ما درایران و در جوامع غربی و دانشگاه‌های غرب شنیده شود. نباید سطح علمی کشور را پایین درنظر بگیریم درحالیکه اکنون بر دیدگاه‌های غرب تکیه داریم. جشنواره فارابی قابلیت ورود به ساختار دانشگاه‌های جهان را دارد و باید به راهش ادامه دهد.

جمشیدی‌ها در واکنش به این سوال که حمایت‌های مادی و معنوی جشنواره از برگزیدگان برای تکمیل پروژه‌های علمی آنان تا چه اندازه می‌تواند مثمرثمر باشد؟ گفت: جشنواره فارابی به دنبال تاثیرگذاری است. وقتی که برنامه ریزی کرده و بخش‌های مختلف را تعریف می‌کنید، باید جوایزی را برای تکمیل پروژه‌ها در نظر بگیرید. جوایز نفیس باعث افزایش علاقه‌مندی محققان، اساتید و دانشجویان می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره اینکه چه بخش‌ها و ویژگی‌های جدیدی می‌تواند به جشنواره فارابی در آینده اضافه شود؟ خاطرنشان کرد: می‌توان با توجه به بخش‌های مختلف جامعه از جمله دستگاه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، نیازها را به عنوان بخش‌های جدید و یا موضوعاتی که در جشنواره مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، تعریف کرد مانند دکترای استاد محور که توسط دانشجویان روی موضوعات مختلف پژوهش انجام بگیرد.

جمشیدی‌ها در پاسخ به این سوال که آیا دستاوردهای علمی فارابی می‌تواند به نیازهای عینی کشور تبدیل شود؟ اظهار کرد: ما معمولا نیازها را تعریف می‌کنیم و کار را ‌پیش می‌بریم اما باید برای رفع نیازهای‌مان سرمایه‌گذاری کنیم. می‌توان نیازهای عینی را در جشنواره تعریف کرد و از مقالات طرح‌های علمی حمایت لازم را به عمل آورد تا در نهایت بخشی از نیازهای کشور برطرف شود. مشکل ما در کشور بی‌برنامگی است درحالیکه باید با برنامه ‌پیش برویم.

وی در ارتباط با تاثیرگذاری فارابی در عرضه تولیدات علوم انسانی – اسلامی در عرصه بین‌المللی گفت: من چند دوره در این جشنواره مسئولیت داشتم و به تولیدات در عرصه بین المللی توجه شده است. باید بتوانیم پا را فراتر از گستره‌های داخلی بگذاریم. وقتی جشنواره ای آغاز به کار می کند، استمرار مهم‌ترین بخش آن است، بنابراین باید این روند در جشنواره فارابی ادامه پیدا کند تا تاثیرگذاری آن را در عرضه تولیدات علوم انسانی – اسلامی ببینیم.

جمشیدی ها درباره کمک‌های دانشگاه‌ها و فضاهای علمی به جشنواره فارابی در زمینه تحول در علوم انسانی نیز یادآور شد: باید شورای تحول در علوم انسانی تقویت شود. متاسفانه چند سال است که در این شورا همکاری می‌کنم اما این اتفاق نیفتاده است. وقتی برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری خوبی صورت نگیرد، خروجی هم مناسب نخواهد بود. شورای تحول علوم انسانی می‌تواند کار اصلاحاتی را در نحوه برنامه‌ریزی انجام دهد که این مساله تاکنون انجام نشده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *