اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
در نخستین روز اینوتکس۲۰۲۳ چه گذشت؟

در نخستین روز اینوتکس۲۰۲۳ چه گذشت؟

  • اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۲

روز گذشته دوازدهمین نمایشگاه اینوتکس در حالی در پارک علم و فناوری پردیس برگزار شد که گرمای هوا به‌ویژه در سالن‌هایی که مسقف به چادر بودند بسیار احساس می‌شد. در ساعت نخست شروع کار نمایشگاه، راهروها جمعیت کمی داشت و هنوز برخی غرفه‌ها خالی بودند و بعضی دیگر هم مشغول چیدن وسیله‌ها می‌شدند. سالن ۳ که سالن مخصوص فرصت‌آفرینان است، مرتب‌تر و شکیل‌تر از دیگر سالن‌های نمایشگاه میزبان مراکز مالی و صندوق‌هایی است که فرصت لازم برای سرمایه‌گذاری را در اختیار فناوران قرار می‌دهد. در ادامه سالن‌ها که پیش می‌روم، در ابتدای یکی از سالن‌ها با جمعیتی غیرمتعارف نسبت به بقیه سالن‌ها روبه‌رو می‌شوم و بعد از نگاه کردن به غرفه‌داران متوجه می‌شوم که غرفه متعلق به شرکت‌های مختلف روسیه است که به‌عنوان همکار اصلی بین‌المللی ایران در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند. بعد از گشتی که در سالن‌های دیگر می‌زنم، بار دیگر هنگام عبور از مقابل غرفه روسیه با سخنرانی «استفانو» معاون پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و رئیس مرکز صادرات مسکو روبه‌رو می‌شوم که اطلاعاتی درباره فناوری روسیه می‌دهد و در ادامه هم‌ مدیر مرکز صادرات روسیه صحبت‌هایی درباره بخش صادراتی این کشور ارائه می‌دهد. روس‌ها در نمایشگاه اینوتکس امسال حضور فعالی دارند و با حدود ۱۵ شرکت و محصولات متعددی راهی ایران شده‌اند تا برخی از شرکت‌ها بتوانند همکاری‌های فناورانه‌ای با کشورمان داشته باشند و قراردادهایی را هم امضا کنند.
با اینکه قرار بود مراسم افتتاحیه ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه در معرکه اینوتکس برگزار شود، با حدود ۴۵ دقیقه تاخیر و البته در فضایی بسیار کوچک و تهویه‌ای بسیار ضعیف برگزار شد که البته ضعف‌های روز نخست نمایشگاه تنها به مراسم افتتاحیه ختم نشد. حضور بسیار کمرنگ دانشگاه‌ها در میان غرفه‌های متعدد فناور و نوآور، بی‌نظمی در اطلاع‌رسانی و هماهنگی‌های صورت‌گرفته و نادیده گرفتن جایگاه خبرنگاران در بسیاری از قسمت‌های نمایشگاه از جمله نواقصی بود که در روز نخست برگزاری اینوتکس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای فناوری و نوآوری کشور، سوالات زیادی را در ذهن ایجاد کرد.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم:
باید فضا را برای استفاده دانش در حل چالش‌های کشور فراهم کرد

امید رضایی‌فر، سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص نمایشگاه اینوتکس گفت: «مجموعه همایش‌ها که در سطح کشور در طول سال برگزار می‌شود مانند هفته پژوهش و فناوری، جشنواره خوارزمی، جشنواره شیخ بهایی که ما در اصفهان رونمایی و افتتاح آن را خواهیم داشت و نیز مجموعه اینوتکس در مجموع به‌عنوان ابزارهای حضور و رسوخ فناوری در سطح جامعه می‌توانند مطرح شوند و درواقع‌ یک فرآیند فرهنگ‌سازی است که در کنار آن، به‌همرسانی ذی‌نفعان این حوزه می‌تواند در این فضا فعالیت جدی را ایفا کند.»
او در در ادامه اظهار کرد: «باید این فرآیند و جریان را به صورت فضاهایی با تکرار بیشتر در سطح جامعه در سطوح تخصصی‌تر و با موضوعات محوری برگزار کنیم که بتواند در موضوعات منطقه‌ای، ماموریت‌ها و مشکلات و چالش‌هایی که در زیست بوم‌های مختلف استانی مطرح می‌شود، فضا را به صورت جدی در استفاده از دانش در سطح ملی و بین‌المللی برای حل مشکلات و چالش‌های کشور فراهم کند. برنامه «تانا» که در وزارت علوم شکل گرفته، برای استمرار این مسیر است و می‌تواند به‌عنوان یک به‌همرسانی جدی میان صنعت و دانش و رفع نیازها و چالش‌های استانی و منطقه‌ای و بومی در کشور مطرح شود.»
رضایی‌فرد در این رابطه با حضور کمرنگ دانشگاه‌ها در نمایشگاه امسال گفت: «این مساله بیشتر به مقطع زایش فناوری‌ها برمی‌گردد. زایش فناوری از دانش شروع می‌شود و این دانش هم در دانشگاه‌ها شکل گرفته و عملا زمانی که درباره شرکت‌های رشد‌یافته و بزرگ صحبت می‌کنیم، این مجموعه خلا زایش فناوری که منشا آن دانشگاه است، حس می‌شود. این می‌تواند نقطه چالشی باشد که به آن اشاره کردیم و می‌تواند در آینده برای ما مشکلاتی را در ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کند و در این راستا می‌تواند با کمک به این حوزه، ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان را هم ارتقا ببخشد.»
رضایی‌فر در ادامه با اشاره به برگزاری رویداد فینوتکس عنوان کرد: «نخستین دوره این رویداد همزمان با دوازدهمین دوره نمایشگاه اینوتکس در پارک علم و فناوری پردیس در حال برگزاری است، برای به‌همرسانی و فرهنگ‌سازی بازیگران مالی و تامین مالی حوزه فناوری و نوآوری است که به نوعی هم می‌توانند نیازمند یک سری فناوری‌ها در حوزه ابزارهای مالی باشند و هم می‌توانند به‌عنوان برخی ابزارهایی عمل کنند که به تامین مالی فضای فناوری و نوآوری کمک کنند. ما امیدواریم که بخش زیادی از این مجموعه تامین مالی‌ها به سمت زایش فناوری هدایت شود.»
او در ادامه تصریح کرد: «معضلی که ما در کشور داریم این است که مجموعه‌هایی که هنوز دانش‌بنیان نشده‌اند باید به سمتی هدایت شوند که به شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شوند. این مجموعه‌ها به یک هدایت مالی نیاز دارند و در هیچ جایی، بسترهای قانونی و فضاهای بودجه‌ای برای این قبیل شرکت‌ها وجود ندارد. این به‌عنوان چالش جدی برای مسیر توسعه کشور مطرح است و امیدواریم بتوانیم در این فضا بازیگران جدیدی را ببینیم و همت جدی را در بخش برنامه‌ها و بودجه کشور برای این تامین مالی، تامین کنیم. بودجه‌ای که به این بخش اختصاص یافته تقریبا نزدیک به صفر است و تمام حمایت‌ها از دانش‌بنیان‌های محقق‌شده صورت می‌گیرد و عملا شرکت‌هایی که پتانسیل دانش‌بنیان شدن را دارند هیچ پشتیبان مالی به صورت مدون برای آنها تعریف نشده است.»
رضایی‌فر تصریح کرد: «در وزارت علوم سعی کرده‌ایم از بودجه‌هایی که به صورت درآمدهای اختصاصی و اندک که از فضاهای گردش مالی پارک‌ها و دانشگاه‌هاست در حمایت از این برنامه‌ها و ردیف‌های بودجه وزارت علوم به این بخش کمک کنیم که نیازمند یک فضای جدی است مانند مسیر صندوق نوآوری و شکوفایی که برای حمایت از این مجموعه‌ها باید ایجاد شود. چنانچه این اتفاق رخ دهد، رشد تصاعدی بسیار جدی را می‌توان در تولید و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان مشاهده کرد.»

 

منبع:فرهیختگان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *