اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳
رئیس شورای علمای هند با رئیس دانشگاه تهران دیدار کرد

رئیس شورای علمای هند با رئیس دانشگاه تهران دیدار کرد

  • خرداد ۳۰, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران روز دوشنبه ۲۹ خرداد ماه در دیدار با حجت‌الاسلام «سید کلب جواد نقوی» رئیس شورای علمای هند و امام جمعه لکهنو هندوستان، گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجازه دو مدرکی را به دانشگاه تهران می‌دهد؛ بنابراین آمادگی داریم با دانشگاه‌های برتر هند، رشته‌های مورد نیاز و علاقه طرفین را به صورت مشترک اجرا کنیم؛ به طوری که دانشجویان ایرانی و هندوستانی شاغل به تحصیل در این رشته‌ها، بخشی از دوران تحصیل را در ایران و بخش دیگر را در هندوستان بگذرانند.

رئیس دانشگاه تهران، اجرای رشته‌های مشترک را با انعقاد تفاهم‌نامه فی‌مابین دو دانشگاه امکان‌پذیر دانست و گفت: هدف دانشگاه تهران از اجرای دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های خارج از کشور، کسب سود و درآمدزایی نیست بلکه به دنبال اثرگذاری فرهنگی و گسترش تعاملات فرهنگی و دانشگاهی هستیم.

مقیمی با اشاره به علاقمندی شیعیان هندوستان به امامین انقلاب اسلامی ایران، بیان داشت: اینکه می‌توان اثری از انقلاب اسلامی را در منازل شیعیان عزیز هندوستان مشاهده کرد، حس علاقه ویژه‌ای در ما نسبت به برادران و خواهران‌مان در هند ایجاد می‌کند.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مرز‌ها را کنار گذاشتیم و بجای تعصبات در محدوه مرز جغرافیایی، آنچه برای ما اهمیت دارد اشتراکات عقیدتی و دینی است. جامعه شیعیان هندوستان، مردمی نجیب و خالص هستند که حس می‌کنیم آن‌ها جزئی از عزیزترین افراد خانواده‌مان هستند و حس برادری با آن‌ها داریم. البته همه ما فارغ از تعصبات شیعی و غیرشیعی خواهان عزت مسلمین هستیم و برای رفاه و آسایش ملل مسلمان و بویژه شیعیان دوست‌داشتنی هندوستان از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد. بر این اساس دانشگاه تهران آمادگی دارد تا با شراکت نهاد‌های علمی هندوستان که به جامعه شیعیان وابسته هستند، واحد دانشگاهی در مناطق شیعه‌نشین هندوستان ایجاد نماید.

مقیمی با اشاره به میزبانی دومین همایش بین‌المللی همزیستی مسالمت‌آمیز توسط دانشگاه تهران که با عنوان «همگرایی جهان اسلام و افق تمدنی آینده با محوریت مقاصد شریعت» و با حضور شخصیت‌های علمی و فرهنگی مسلمان از ۱۵ کشور برگزار شد، گفت: یکی از خروجی‌های این همایش بین‌المللی، تشکیل هیأت مؤسس شبکه همگرای نخبگانی امت واحده اسلامی بود.

رئیس دانشگاه تهران افزود: هدف از تشکیل شبکه همگرای نخبگانی امت واحده اسلامی این است که تلاش کنیم اختلافات را به حداقل برسانیم؛ چون آنچه مهم است بحث تحقق ارزش‌های اسلامی و حرکت زیر چتر قرآن کریم و سیره نظری و عملی رسول گرامی اسلام (ص) و ائمه معصومین علیهم‌السلام است.

حجت‌الاسلام سید کلب جواد نقوی رئیس شورای علمای هند نیز با اشاره به سابقه تبادل فرهنگی و دانشگاهی بین دو کشور ایران و هند، بر تقویت ارتباطات بین اندیشمندان و دانشمندان دو کشور تاکید کرد. وی با اشاره به تلاش‌ها برای توانمندسازی جوانان مسلمان هندی، ایجاد مراکز رشد و نوآوری برای جوانان را زمینه‌ای مهم برای توانمندسازی آنان دانست.

کریم نجفی برزگر دبیرکل شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام، مهدی خواجه‌پیری مدیرعامل مرکز میکروفیلم نور در کشور هند که در زمینه احیای نسخ خطی شیعه در هند فعالیت می‌کند، سید محمد مرندی معاون بین‌الملل دانشگاه تهران، مهدی شهبازی مشاور رئیس دانشگاه و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران، عبدالرضا سیف رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی، یحیی بوذری‌نژاد رئیس پردیس البرز، معصومه ملک مدیرکل امور اعضای هیأت علمی و دانشجویان بین‌الملل دانشگاه و عبدالمجید اسکندری مدیرکل روابط بین‌الملل دانشگاه تهران در این نشست حضور داشتند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *