اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
سرفصل دروس با توجه به نیاز روز جامعه باید بازبینی شوند / راهی جز این نداریم که آموزش را به سمت هوشمندی ببریم + فیلم

سرفصل دروس با توجه به نیاز روز جامعه باید بازبینی شوند / راهی جز این نداریم که آموزش را به سمت هوشمندی ببریم + فیلم

  • خرداد ۲۹, ۱۴۰۲

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد‌علی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  در همایش ملی مدیران فناوری اطلاعت و ارتباط گفت: اطلاعاتی که امروز مبادله و عرضه می‌شود، باید به بخش فناوری اطلاعات مراکز آموزش عالی و ارتقا ارائه خدمات کمک کند.

زلفی‌گل با اشاره به سرعت پیشرفت و تغییرات در حوزه الکترونیک گفت: ما نسلی هستم که بیشترین تغییرات را در حیات خود دیدیم. ما یادمان نرفته که برای انتقال اطلاعات و انتشار برون‌دادهای علمی باید آن را پست می‌کردیم؛ الان که فکر می‌کنیم شبیه لطیفه است.

وی افزود: وقتی که تاریخ را مطالعه می‌کنیم به ارزش علم، فناوری و نوآوری بیشتر آگاه شده و قدرش را بیشتر می‌دانیم. کاری که قبلا ماه‌ها طول می‌کشید؛ الان در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به دسترسی سهل و اسان به پایگاه‌های اطلاعاتی تصریح کرد: دسترسی به اطلاعات اکنون برای دانش‌آموزان، دانشجویان و محققان آسان‌تر شده است و در کمترین زمان با وصل شدن به پایگاه علمی آنرا انجام می‌دهیم. پس می‌توان گفت که امروزه اقلیم زیست اجتماعی در عرصه‌های مختلف تغییر پیدا کرده است و ما راهی جز مدیریت تغییر انتقال نداریم باید نسبت به آن منعطف باشیم و آنرا بپذیریم و تا آنجا که دست خودمان است مطالبق سلیقه خودمان را بومی کنیم.

زلفی‌گل با توجه به راه‌های جدید آموزش تصریح کرد: در آموزش عالی، آموزش جزء برنامه‌های اصلی است. یک استاد دانشگاه راهی جز تطبیق خود با راه‌های جدید علمی ندارد و باید با خود را با بستر جدید وفق دهد.

وی فضای مجازی را یک حقیقت غیرقابل انکار در کنار فضای حقیقی زندگی دانست و خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم هوش مصنوعی و علوم را شناختی نادیده بگیریم و اگر به آن توجه نکنیم اثر بخشی ما بر نسل جوان حداقل خواهد شد.

 امنیت و زیست در فضای مجازی حائز اهمیت است 

وی با اشاره به اهمیت امنیت اطلاعات شخصی افراد افزود: در اطلاعات پایه، اطلاعات شخصی افراد قرار دارد و امنیت آن حائز اهمیت است.

 آموزش هوشمند، عملکرد متفاوت می‌طلبد

زلفی‌گل با اشاره به شروع انوزش هوشمند گفت: قرار است از این به بعد آموزش به شکل هوشمند پیگیری شود؛ بنابراین عملکرد ما نیز باید متفاوت باشد.

وی تصریح کرد: اگر قرار است شیوه تدریس و آموزش ما  هوشمند باشد تغییرات اساسی لازم است. اگر استادی قرار است روش آموزش سنتی را پیش بگیرد نتیجه بخش نخواهد بود. باید نقش استاد، جنبه هدایت و پیمایشی باشد چون دانشجویان ما کاملا مسلط به آموزش هوشمند هستند.

وزیر علوم اموزش مجازی و هوشمند را مکمل اموزش دانست و گفت: ما باید آموزش را به سمت هوشمندی ببریم و از آموزش مجازی برای تکامل چرخه آموزش استفاده کنیم. از این باب است که نقش شما کارشناس فناوری و مدیران مهم می‌شود هزینه کردن برای بخش فناوری مهم است.

آموزش را فدای پژوهش نکنیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به یکی از چالش‌‌های آموزش عالی گفت: یکی از  چالش‌ها و نگرانی‌های بخش آموزش عالی این است که مبادا ما آموزش را فدای پژوهش کنیم. باید آموزش ما پژوهش محور و پژوهش ما آموزش محور باشد.

وی افزود: باید از طریق آموزش، شیوه‌های پژوهش را آموزش دهیم و انتقال مفاهیم آموزشی و پایانامه‌های ارشد و دکتری درس تمرین پژوهش در مقاطع کارشناسی باشد و پژوهش را آموزش دهد. ما می‌خواهیم شیوه جمع‌آوری مطالب، شیوه پژوهش و دفاع  از اطلاعات را به دانشجویان یاد بدهیم.

زلفی‌گل با اشاره به پیشرفت‌ متاورس و هوش‌مصنوعی خاطر نشان کرد: مبادا اشتباهی بشود و با پیشرفت هوش مصنوعی، موضع پژوهش و مطالعات پایین ببریم. استفاده از کارگاه‌ها، ساخت مواد جدید، روش‌های جدید و دستگاهای جدید باید به شکل عملی انجام شود و پیشرفت هوش مصنوعی نباید از پژوهش و تولید داده‌های پژوهشی غافل باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: نیاز آفرینی یک واقعیت است یعنی ما در آموزش عالی پیشگویی کنیم که چندسال آینده به چه سیستم‌ها و فناوری‌هایی لازم دارم و دانشجویان ما در چند سال آینده به چه جیزهایی نیاز دارند.

وی افزود: نکته بعدی اینکه ما با نسل جوانی سرکار دارم که او هم مثل ما در مدت کوتاه زندگی خود، تغییرات زیادی را تجربه کردند و دسترسی به اطلاعات  ساده و سهل شده، در نتیجه آموزش به چنین نسلی کار راحتی نیست و یک استاد دانشگاه باید در روز‌آمد کردن اطلاعات جدیدی جدی باشد.

زلفی گل با اشاره به به روز رسانی سرفصل‌‌های دروس گفت: ما نمی‌توانیم سرفصل‌های دروس را مطابق نیازهای روز جامعه و مشاغل اینده بازنگری نکنیم و این موضوع وظیفه ما در آموزش عالی را سنگین می‌کند.

زلفی‌گل افزود: هر توسعه‌ای از مسیر قانون مقدور است. پیشنهاد من این است که به فکر تدوین و تصويب دستورالعمل برای آموزش هوشمند باشید.
و همچنین در کنار آن باید به اخلاق علمی و قانون مالکیت فکری نیز توجه ویژه شود.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *