اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
چهار استاد دانشگاه تهران به مقام «استاد ممتازی» نائل شدند

پیوند مطالعات توسعه و سیاستگذاری در تألیف تازه استاد دانشگاه تهران

  • خرداد ۲۸, ۱۴۰۲

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، کتاب تازه سید احمد موثقی گیلانی، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، به تمایزات سیاستگذاری امور عمومی و امور توسعه‌ای پرداخته است.

این پژوهشگر مسائل توسعه درباره موضوع این کتاب گفت: «در بحث از سیاستگذاری، شرایط کشور‌های در حال توسعه با کشور‌های صنعتی متفاوت است. سیاستگذاری در کشور‌های صنعتی معمولاً متمرکز بر حفظ وضع موجود است، در حالی که کشور‌های در حال توسعه باید بتوانند گذار ساختاری را مدیریت کنند. از این رو اقتباس و تقلید از الگوی سیاستگذاری در کشور‌های صنعتی نمی‌تواند برای کشور‌های در حال توسعه ثمربخش باشد.»

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: «ایده اصلی این کتاب، تفکیک اداره امور عمومی از امور توسعه‌ای، و تأکید بر مشخصه‌های سیاستگذاری توسعه‌ای است. اجرای سیاستگذاری توسعه‌ای مستلزم فراتر رفتن از محدودیت‌های ساختاری و بازسازی ظرفیت دولت با بهره‌گیری از مشارکت مردمی است.»

این محقق حوزه اقتصاد سیاسی توسعه تأکید کرد: «تأمل بر استلزامات سیاسی و اداری توسعه، موجب روشن‌سازی نظری و گشودن افق فکری برای تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران و مدیران کشور است. انگیزه تألیف این کتاب نیز شفاف کردن مفهوم سیاستگذاری توسعه بر مبنای شرایط عینی و تجربه تاریخی ایران است، با این امید که در ارتقای ذهنیت توسعه‌گرا در کشورمان سهیم شود.»

کتاب «اداره امور توسعه و سیاستگذاری توسعه‌ای» به تازگی از سوی انتشارات دانشگاه تهران منتشر و در بازار کتاب عرضه شده است. موثقی گیلانی، پیش از این نیز کتاب‌های «نظریه توسعه»، «اقتصاد سیاسی توسعه و توسعه‌نیافتگی»، «جهانی شدن، ناسیونالیسم و توسعه»، «صلح، امنیت و توسعه» را با همکاری انتشارات دانشگاه تهران منتشر کرده است.

 

منبع:خبرگزاری دانشجو،

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *