اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
دانشگاه‌ها در جنگ ترکیبی باید به ابزار جدید فناوری مجهز شوند

دانشگاه‌ها در جنگ ترکیبی باید به ابزار جدید فناوری مجهز شوند

  • خرداد ۲۳, ۱۴۰۲

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، نشست «فضای مجازی و جنگ شناختی» با حضور محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح، مهدی نوید ادهم دبیر هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی، در سازمان مرکزی برگزار شد.

طهرانچی در این نشست گفت: واقعیت این است که دنیا از نیمه اول قرن بیستم میلادی جلوه‌ای پیدا کرد که در دو جنگ جهانی تجربه شد و پس از آن به سنت حکمرانی بر پایه توانایی علم و فناوری تبدیل شد. این توانایی، مبنای جنگ سرد بود و پس از جنگ سرد و در دورانی که اقتصاد دانش‌بنیان شکل گرفت و مفاهیم جدیدی از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۰ به وجود آمد و متعاقب آن، پس از جنگ سرد هم از سال ۲۰۰۱ تا امروز، تحولات علم و فناوری که در مفاهیم جدید فناوری شکل گرفته، مبنای قدرت نظام سلطه است.

طهرانچی با اشاره به دیدار جمعی از دانشمندان، متخصصان، کارشناسان و مسئولان صنعت هسته‌ای کشور با مقام معظم رهبری، اظهار کرد: ایشان چالش هسته‌ای ۲۰ ساله دشمنان با جمهوری اسلامی را باعث روشن شدن حقایق متعدد دانستند که مهم‌ترین آنها، بروز توانایی و استعداد خارق‌العاده جوانان ایرانی در دل تهدیدات و تحریم‌های بی‌وقفه است. مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود فرمودند «سلطه‌گران از دو روش ملت‌ها را عقب نگه می‌دارند و به استضعاف می‌کشند؛ روش اول تسلط مستقیم بر ملت‌ها و استعمار آنهاست و روش دوم – که خطرناک‌تر است – القای روحیه بی‌عرضگی و «ما نمی‌توانیم» در ملت‌هاست.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در قرن جدید که بیش از پیش شاهد ثمرات توانایی علم و فناوری هستیم، فناوری‌هایی که مبتنی بر نوع تغییر در ارتباطات ازجمله اینترنت و مباحث هوش مصنوعی، شتابان در حال پیشرفت است، غرب مثل همیشه با پیشرفت در علم و فناوری می‌خواهد فقر خود در حوزه اخلاق و معنویت را به مردم تحمیل کند چرا که مستضعف نگه داشتن کشور‌ها باعث اقتدار نظام سلطه است.

طهرانچی با بیان اینکه استضعاف غرب دو بخش دارد که یکی پیشرو بودن در تمام علم و فناوری و دیگری اخلاقیات و سبک زندگی است، گفت: مقام معظم رهبری در این دیدار با اشاره به دوران قبل از انقلاب فرمودند «آن زمان در جلسه‌ای در دیداری تصادفی با یکی از مسئولان رژیم گذشته به کار‌های آن‌ها انتقاد کردم؛ آن مسئول در حالی که «چپاول منابع نفتی ایران، تسلط بر بازار ایران و دخالت‌های حداکثری غرب در سیاست‌های ایران را نادیده می‌گرفت»، با افتخار گفت این حرف‌های بیهوده را نزنید؛ اروپایی‌ها الان نوکر ما هستند و برای ما اجناس مختلف تولید می‌کنند و ما استفاده می‌کنیم. علاوه بر این نگاه حقیرانه و غرب‌زده مسئولان رژیم گذشته، به جوانان ما هم باورانده بودند که «ایرانی بی‌عرضه و ناتوان است» و به قول یکی از نخست‌وزیران آن دوران، حداکثر استعدادش تولید آفتابه گِلی و سفالی است.»

وی خاطرنشان کرد: این نگاه پیش از انقلاب، اکنون نیز در برخی افراد وجود دارد که معتقدند در حوزه فضای مجازی همه اختراعات و اتصالات و ابداعات برای غرب است و ما در خدمات باید از آن استفاده کنیم و امروز پس از چهل سال، برخی افراد این نگاه را ندارند که اگر در علم و فناوری پیشرو نشویم، برده و مستضعف خواهیم شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سلاح جنگ‌های ترکیبی امروز که جنگ میان حق و باطل است، دیگر تفنگ و نظامی‌گری نیست، گفت: میدان جنگ ترکیبی اکنون در خانه‌ها و کف خیابان هاست و ابزار آن برای القای فرهنگی در دست دشمن است. نمی‌شود با کسی که با اسلحه به جنگ آمده، با شمشیر جنگید و در فضای جدید باید با درک و پیشروی در فناوری اطلاعات و شناخت، وارد جنگ شد. امروز ابزار جنگ، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی و ابزار مقابله نیز در همین فضا تعریف می‌شود و دانشگاه‌ها باید در این زمینه پیشرو بوده و روی آن کار کنند.

طهرانچی با تأکید بر اینکه نباید در برابر توانایی علمی و فناوری دشمن احساس ضعف داشته باشیم، اظهار داشت: خداوند متعال در سوره روم می‌فرماید «وَلَا یَسْتَخِفَّنَّکَ …». رفت و آمد تمدن‌ها نباید باعث شود خود را کوچک بشماریم و تصور کنیم که دشمنان «مُعْجِزِینَ فِی الْأَرْضِ» هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین شبکه حقیقی کشور است، گفت: این دانشگاه در دوره‌ای بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو داشت و اکنون یک میلیون و ۲۵۰ هزار دانشجو به صورت مستقیم با این دانشگاه ارتباط دارند. دانشگاه آزاد اسلامی دارای ۵۴ هزار عضو هیأت علمی و مدرس در ۴۰۰ واحد و مرکز دانشگاهی و همچنین ۸۰۰ مدرسه و شعبات بین‌المللی است. علاوه بر شبکه حقیقی، تصمیم گرفتیم در فضای مجازی نیز قوی باشیم و در زمینه داده‌های بزرگ، اطلاعات بزرگ، مراجعان و… کار کنیم و ارتقای دانش فنی در دانشگاه آزاد اسلامی به وجود آمد و سامانه‌های متعددی راه‌اندازی شد.

طهرانچی با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این برنامه دارای ۱۰ بسته کاری است که یکی از آن‌ها مربوط به فعالیت منسجم و هم‌افزای شبکه‌ای است که در آن، دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان یک شبکه تعریف کرده‌ایم که تنها یک شبکه علمی نیست بلکه شبکه «علمی، تربیتی و فرهنگی یکپارچه دارای توزیع جغرافیایی گسترده منطقه‌ای و شهرپایه همراه با کارکرد‌های اجتماعی، اقتصادی و فناوری» است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: یکی از پنج چرخش تحول‌آفرین دانشگاه آزاد اسلامی در این سند مربوط به «چرخش تحول‌آفرین از رشد کمی، فیزیکی و غیرهدفمند واحد‌های دانشگاهی به توسعه کیفی همراه با بازمعماری واحد‌ها مبتنی بر توجه به بعد مجازی در چارچوب یکپارچه سایبری- فیزیکی دانشگاه، تحول دیجیتال و مأموریت‌گرایی زمینه‌محور …» است. بسیار خوشحالیم که این فضای مشترک به وجود آمده تا بتوانیم در این بازسازی دوباره از ظرفیت‌های کشوری و لشگری استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *