اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
انتقاد از وزارت بهداشت برای انتقال دانشجویان پزشکی به داخل

انتقاد از وزارت بهداشت برای انتقال دانشجویان پزشکی به داخل

  • خرداد ۲۳, ۱۴۰۲

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدامین غفارزاده در میزگرد گفتگو درباره مشکلات دانشجویان ایرانی خارج از کشور عنوان کرد: مدارک مورد نیاز برای متقاضیان معافیت پزشکی نیاز به تایید در کنسولی محل اقامت و سپس ارسال به کنسولی مونیخ جهت بررسی در کمیسیون پزشکی دارد و در صورت تایید متقاضی باید به صورت حضوری به بخش کنسولی مراجعه کرده تا تصمیم نهایی اتخاذ شود. این رویه طولانی است که در حال تلاش هستیم ترتیبی در جلسات آتی هیئت دولت اتخاذ شود تا این رویه کاهش پیدا کند.

وی در پاسخ به محدودیت‌های سامانه همکاری با متخصصان و کارآفرینان خارج از کشور (کانکت)، گفت: این سامانه تحت نظارت ستاد ملی نخبگان و خارج از حیطه امور خارجه است، ولی این قول را می‌دهم که از همکاران مربوطه در این ستاد دعوت بکنم تا جلسه‌ای با حضور نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی و معاونت دانشجویی امور خارجه و نماینده ستاد ملی نخبگان تشکیل شود تا مسائل پیش پای دانشجویان در انجام پروژه‌های به ازای خدمت و دیگر همکاری‌ها بررسی شود.

معاون امور دانشجویان و مدارس ایرانی خارج از کشور وزارت امور خارجه تعداد تردد مجاز به کشور با مهر خروج دانشجویی در سال تحصیلی را سه بار و به مدت ۴ ماه اعلام کرد و افزود: با استفاده از تسهیلات ارائه شده توسط ستاد ملی نخبگان به متخصصان و کارآفرینان این تردد تا ۱۰ مرتبه قابل افزایش است.

وی با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری (مد ظله) مبنی بر اصلاح رویه‌ها و خدمت رسانی به ایرانیان خارج از کشور، این اداره را از این بند مستثنی ندانسته و عنوان کرد: یک بار در سال ۹۷ اصلاح عملکرد انجام و به کلیه نمایندگی‌ها ابلاغ شد و در حال حاظر اصلاح رویه‌ها با هدف کاهش حضور فیزیکی و راحت‌تر شدن خدمات کنسولی به متقاضیان در جریان است که دستورالعمل‌ها از طریق سایت وزارت امور خارجه و نمایندگی‌ها اطلاع رسانی می‌شود.

وی با انتقاد از سخت گیری وزارت بهداشت در انتقال دانشجویان گروه پزشکی به دانشگاه‌های داخل گفت: اکنون طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی متقاضیان انتقال به دانشگاه‌های داخل تنها ۲ درصد از متقاضیان که ۶۰ درصد نمره کامل را احراز کرده اند موفق به انتقال به دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌شوند.

به گفته او، اداره دانشجویی وزارت خارجه به دنبال افزایش این تعداد و هدایت بخشی دیگر از دانشجویان به رشته‌های پیرا پزشکی است که از طریق طرح مسئله در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را دنبال می‌کند. در این میان یکی از شرایط شرکت در آزمون علمی پزشکی برای متقاضیان پسر، تایید وضعیت نظام وظیفه آنهاست که در صورت تصویب لایحه ۳۷ قانون نظام وظیفه این عزیزان نیز مشمول معافیت تحصیلی خواهند شد و می‌توانند در آزمون شرکت کنند.

غفار زاده اظهار داشت: بستر قانون خرید خدمت سربازی برای مشمولین با غیبت بیش از ۸ سال فراهم نیست و ستاد کل نیرو‌های مسلح آن را تبعیض در حق اقشار مختلف ملت ایران می‌داند.

وی همچنین با تشریح ماده ۱۵ قانون گذرنامه تاکید کرد: هزینه خدمات کنسولی از جمله صدور گذرنامه در همه نمایندگی‌های ایران یکسان بوده و تغییر آن در حال حاضر میسر نیست، لکن بخشی از این خدمات برای دانشجویان رایگان بوده که امیدواریم تنوع آن‌ها بیشتر شود.

آخرین سوال مربوط به سردی روابط دیپلماتیک ایران و جمهوری آذربایجان و تأثیر آن بر تردد دانشجویان ایرانی بود که وی عنوان کرد: تصمیم‌هایی که در حوادث بحرانی اتخاذ می‌شود معلول آن شرایط است که خدا را شکر تا کنون مشکل حادی که منجر به اخراج ایرانیان ساکن جمهوری آذربایجان باشد اتفاق نیفتاده است.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *