اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
3 هزار دانشجوی دانشگاه آزاد تهران به صنعت معرفی می‌شوند

۳ هزار دانشجوی دانشگاه آزاد تهران به صنعت معرفی می‌شوند

  • اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۲

اینوتکس یکی از رویدادهای نمایشگاهی بین‌المللی ایران است که به‌منظور اهدافی مانند سرمایه‌گذاری، مشارکت، گفت‌وگو و شبکه‌سازی بین فعالان فناوری در سال ۱۳۹۰ در پارک علم و فناوری پردیس فعالیت خود را آغاز کرد و حالا تبدیل به بزرگ‌ترین رویداد نوآوری و فناوری در کشور شده است. دیروز هم دوازدهمین دوره نمایشگاه اینوتکس کلید خورد و همین دلیلی شد تا به سراغ حامد افشاری رئیس دانشگاه آزاد واحد علوم و فناوری پردیس رفته و اقدامات این واحد را در زمان برگزاری این رویداد بررسی کنیم.

حامد افشاری، رئیس دانشگاه آزاد واحد علوم و فناوری پردیس با بیان اینکه واحد علوم و فناوری در منطقه نوآوری کشور قرار گرفته و بسیاری از اقداماتی که در این واحد دنبال می‌شود براساس همین امر است، اظهار کرد: «واحد علوم و فناوری دانشگاه آزاد که در شهر پردیس مستقر است، در همجواری پارک علم و فناوری ریاست‌جمهوری قرار دارد و یک اکوسیستم فناوری و نوآوری را در منطقه ایجاد کرده است. همین هم‌جواری مزیتی شده تا دیوارهای بین این دو نهاد برداشته و اکوسیستمی ایجاد شود که دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند در کنار هم یک تعامل مستمر و دو جانبه‌ای را داشته‌باشند. در نتیجه این امر، ۸۰ درصد رشته‌های تعریف‌شده در این واحد براساس همین امر انجام شود. دانشجویانی که جذب این واحد می‌شوند، یک فرآیند آموزشی فنی را با توجه به رشته تخصصی خود خواهند داشت و علاوه‌بر آن در حوزه کسب‌وکار و زبان‌های خارجی برای تعاملات بین‌المللی نیز ترغیب می‌شوند. درنهایت کارآموزی خود را نیز در شرکت‌های دانش‌بنیان خواهند گذراند.»
او درخصوص اقدامات و فعالیت‌های این واحد در زمان برگزاری نمایشگاه اینوتکس عنوان کرد: «این نمایشگاه تا ۲۳ اردیبهشت ماه به همت پارک علم و فناوری ادامه خواهد داشت. با توجه به استقرار دانشگاه در این منطقه نوآور، یک تعامل دو‌جانبه برای این رویداد با همکاری دانشگاه آزاد و پارک علم و فناوری پردیس برگزار شده است. در نتیجه این تعامل «بازی‌سازی» یکی از رویدادهایی است که واحد پردیس برگزار می‌کند. دانشجویان می‌توانند با بهره‌گیری از رویداد بازی‌سازی شرکت‌ها و استارتاپ‌های خود را در حوزه حکمرانی و تربیت توسعه دهند. همچنین رویداد آموزش و فناوری‌های آموزشی نیز در روز پنجشنبه برگزار می‌شود.»

 ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز دانش‌بنیان‌ها در واحد پردیس
معاون برنامه‌ریزی و تحول استان تهران با بیان اینکه این واحد به دنبال ایجاد برخی زیرساخت‌های خاص برای اهداف واحد پردیس است، در این‌باره توضیح داد: «واحد به دنبال آن است که زیرساخت‌های خاصی را در دو حوزه هوش مصنوعی و سلامت به‌طور خاص در حوزه تجهیزات پزشکی ایجاد کند تا تیم‌ها و دانشجویان بتوانند با استفاده از آنها کسب‌وکار خود را به یک نمونه مطلوب برسانند. با این اقدام هزینه تمام‌شده نمونه محصول دانشجویان نیز پایین آمده که پس از آنکه نمونه محصول خود را تولید کردند، بتوانند آن را به یک کسب‌وکار مستقل تبدیل کنند. اقدامات اولیه اجرای این طرح در واحد علم و فناوری پردیس دانشگاه آزاد انجام و معاونت علمی این دانشگاه رضایت اولیه آن را صادر کرده است.» افشاری افزود: «هر دانشجو برای ساخت یک نمونه محصول نیاز به یک‌سری آزمایشگاه و زیرساخت دارد. دانشجویان اقدامات پژوهشی خود را در زمان دانشجویی انجام می‌دهند و بعد از فارغ‌التحصیلی نمی‌دانند برای انجام پروژه‌ها یا رشد و توسعه آنها باید به کجا مراجعه کنند. این زیرساخت‌ها به نوعی ارتباط بین دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان را ایجاد می‌کند تا نمونه محصولات دانش‌بنیانی را رشد دهند و درنهایت به کسب‌وکار برسند.»

 پایه‌ریزی اجرای طرح پویش در پایتخت
رئیس دانشگاه آزاد واحد علوم فناوری پردیس درباره اقداماتی که این واحد دانشگاهی در زمان برگزاری نمایشگاه اینوتکس برگزار می‌کند، بیان کرد: «چهارشنبه علاوه‌بر رویداد بازی‌سازی تمام روسای واحدهای استان تهران در این واحد حاضر شدند تا درباره اجرای طرح پویش در این استان همفکری داشته باشند. در این زمینه استان اصفهان به‌عنوان یک نمونه خوب در اجرای طرح پویش مواردی را ارائه می‌دهد. در نتیجه این هم‌آرایی، بحث و تبادل نظر بین روسای استان تهران و اصفهان اجرای بهتر طرح پویش در پایتخت خواهد بود.»
افشاری درباره اجرای جهشی طرح پویش در استان تهران ادامه داد: «استان اصفهان در این جلسه اقداماتی را که با صنایع و دانشجویان برای اجرای بهتر طرح پویش داشته را برای روسای دانشگاه استان تهران ارائه خواهد داد. امروز دانشجویان به صورت محدود و پراکنده در واحدهای مختلف پایتخت ذیل طرح پویش به صنایع مختلف معرفی شده‌اند. اما با این اقدام در نظر داریم تا در یک جریان هماهنگ حدود ۳ هزار دانشجو را در سال ۱۴۰۲ به صنعت معرفی کنیم.»
او در پاسخ به این سوال که اجرای این طرح در واحدهای مختلف استان تهران چگونه خواهد بود، عنوان کرد: «اجرای این طرح با توجه به ظرفیت‌ها و شرایط هر واحد اجرایی خواهد شد. برای مثال واحد ورامین استان تهران، مامور اجرای صنایع و امنیت غذایی است. بنابراین طرح پویشی که برای این واحد اجرایی می‌شود، براساس همین ماموریت خواهد بود.» معاون برنامه‌ریزی و تحول استان تهران با بیان اینکه براساس سند ۵ ساله تحول و تعالی دانشگاه آزاد این اقدام باید خیلی قبل‌ترها با جدیت دنبال می‌شد و امروز استان تهران از برنامه اجرای طرح پویش به نوعی عقب افتاده، خاطرنشان کرد: «با اجرای این جلسه به دنبال این هستیم تا نقطه عطفی برای جهش برنامه در اجرای طرح پویش انجام شود.» افشاری درباره اقداماتی که در این جلسه انجام یا بررسی خواهد شد، گفت: «در جلسه چهارشنبه تغییرات آئین‌نامه‌ها، مشوق‌های مورد نیاز و چگونگی ارتباط‌گیری با صنایع بررسی خواهند شد. همچنین در مورد روش اجرا طرح پویش نیز تبادل نظر خواهد شد تا شتاب اجرای این طرح در استان تهران افزایش داشته باشد.»
او در پاسخ به این سوال که چرا طرح پویش در دانشگاه‌های تهران با توجه به تمرکز صنایع در آن به درستی اجرایی نشده، گفت: «یکی از علت‌هایی که این امر به صورت جدی تا امروز محقق نشده، عدم تجمیع آمارها و عدم اجرای این طرح به صورت متمرکز در واحدها بوده است. برای مثال هر واحد اقداماتی در این حوزه داشته اما این اقدامات تجمیع نشده است. با این اقدام روحیه جدیدی برای اجرای بهتر این برنامه انجام شود.»

 واحدهای استان تهران شبکه می‌شوند
رئیس دانشگاه آزاد واحد علوم فناوری پردیس درباره برنامه‌هایی که برای تحول فناوری استان تهران وجود دارد، بیان کرد: «با توجه به زیرساخت‌هایی که در استان تهران وجود دارد، به دنبال شبکه‌سازی هستیم. با این اقدام همه واحدها از حالت جزیره‌ای در این استان خارج و به صورت یک شبکه واحد فعالیت خواهند کرد. به بیان دیگر با این اقدام یک دانشجو در واحد تهران غرب به راحتی می‌تواند از زیرساخت‌های مورد نیاز خود از قبیل کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مورد نیاز خود در واحد تهران شمال استفاده کند. همچنین به دنبال ایجاد ارتباط با سرمایه‌گذاران بوده تا استارتاپ‌های موفق بتوانند محصولات خود را با تیراژ بیشتر به تولید برسانند.»

 

منبع:فرهیختگان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *