اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
حذف ۸۰۰ کد رشته محل از دفترچه کنکور ۱۴۰۲/ بیش از ۲۰۰۰ هزار کد رشته کارشناسی غربالگری می‌شوند

حذف ۸۰۰ کد رشته محل از دفترچه کنکور ۱۴۰۲/ بیش از ۲۰۰۰ هزار کد رشته کارشناسی غربالگری می‌شوند

  • اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۲

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو،   قاسم عمو عابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم در نشست خبری که امروزبرگزار شد گفت: ما به دنبال تحول در آموزش عالی هستیم و این برنامه را در قالب مصوبه تصویب کردیم.این برنامه بخش مهم کار وزیر علوم نیز می‌باشد در این راستا نیز باید بسیاری از برنامه‌ها تغییر در وضعیت موجود یا ریل گذاری برای ایجاد تغییر است. تلاش‌های بسیار خوبی توسط محققین،   اساتید و دانشجویان صورت گرفته  که نتیجه آن را در رتبه بندی‌های بین المللی دانشگاه‌ها دیدم به طوریکه رتبه‌های ۱۵، ۱۶ و ۱۷ را در دوره‌های مختلف بدست آوردیم و این وضعیت برای حوزه‌های فناوری و نانو و تکنولوژی اتفاق افتاده است.

وی در ادامه داد: موفقیت‌های دانشگاه‌های ما در فضایی شکل گرفت که با مشکلات زیادی مواجه بودند؛ بنابراین در وزارت علوم باید جهش وار حرکت کنیم تا بتوانیم قله‌های دانش را فتح نماییم، ضمن اینکه مقام معظم  رهبری بر ایجاد تمدن نوین اسلامی تاکید دارند و برای این امر باید در وضعیت موجود وزارت علوم تحولاتی ایجاد کنیم تا گام دوم انقلاب اسلامی محقق شود.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه اولین دانشگاه جهان در ایران دانشگاه جندی شاپور است، اظهار کرد: خوشبختانه فرهنگ علمی، مدیریت دانشگاه و توسعه علم در ایران اسلامی شکل گرفته است و ایرانیان تمدن ایجاد کردند بنابراین در آینده هم می‌توانند تمدن را ایجاد کنند چرا که علم دوستی، دانش و پژوهش در ذات ایرانیان است.

عمو عابدینی تاکید کرد: ما در تاریخ منشا دانشگاه تمدن ساز بودیم و در طی تاریخ نیز مکتب خانه و حکمت خانه‌هایی را داشتیم، بنابراین اگر قرار است تمدن ساز باشیم باید دانشگاه خاص تمدنی شکل بگیرد و دانشگاه حکمت بنیان را شکل بدهیم. بر این اساس دانشگاه‌های ما باید به این سمت بروند تا دانشجویان ما بعد از تحصیل بیکار نباشند و شغل ایجاد کنند.

وی ادامه داد: باید دید دانشگاه‌های ما شرایط علم نافع را دارند برای این کار باید ۴ چالش یعنی حکمرانی در دانشگاه، آموزش هدف مند، مباحث فرهنگی و دیپلماسی علمی را رفع کنیم که وزیر علوم برنامه ۵ محوری را در این زمینه تدوین کرده است تا شاگرد پروری شکل بگیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: ما در معاونت آموزشی شروع کردیم اقداماتی را بکار بگیریم تا ۴ چالش فوق حل شود و ابلاغیه‌هایی را در این زمینه اعلام کردیم در این راستا آیین نامه‌ای تحت عنوان سرآمد آموزشی را تدوین کردیم و هفته معلم برای ما دهه سرآمدی شد و تمام دانشگاه‌ها معلمین و استادان را تشویق کردند و برای اولین بار دین برنامه کشوری شکل گرفت و معلمان و حکیمان را معرفی میکنیم و چند روز آینده جشنواره داریم که سرآمدان آموزشی را معرفی خواهیم کرد و ۲۰ نفر از اساتیدی که زحمت کشیدند به عنوان استاد و مربی در استان‌ها انتخاب شدند. در واقع این استادان از بین ۱۳۰ برگزیده شدند.

معاون آموزشی وزارت علوم یادآور شد: ما در حوزه آموزش هدفمند نیز ورود کردیم و شورای برنامه ریزی، گسترش و هدایت استعداد‌های درخشان فعال‌تر شدند و برنامه‌هایی را مصوب کردیم یکی از بحث‌های مهم دانشجویان بودند که آموزش هدفمند شوند تا برای ورود به شغل مشکلی نداشته باشند و در کنار آموزش‌های کلاسیک آموزش‌های مهارتی خواهند داشت.

وی افزود: ما محتوی رشته‌های دانشگاهی را غربالگری خواهیم داد تا در حوزه‌ها مختلف انسانی، فناوری و … دانشجویان را هدفمند تربیت میکنیم به طوریکه شیوه نامه‌های آن را اعلام کردیم در این راستا در دانشگاه یزد اعلام شد بورس صنعت داشته باشیم که با این درخواست موافقت شد و واحد‌های مرتبط با آن را جایگزین کردیم یا اینکه در صنعت خودرو دانشگاه می‌تواند ۲۵ واحد را در این خوزه بگذراند و ۱۵ واحد اختیاری را نیز در صنعت حضور داشته باشد.

عمو عابدینی خاطر نشان کرد: در حال حاضر دانشجویان زیر رتبه‌های ۱۰۰۰ وارد رشته‌هایی شدند که بورس صنعت داشتند در حالی که قبلا رتبه‌های چهار هزار وارد این رشته‌ها شدند. به طور کلی ما برنامه‌های خود را در قالب مصوبه به دانشگاه‌ها اعلام کردیم و حدود ۱۲۰۰ نفر از استادان و دانشیاران ما در شبکه تخصصی عضو هستند و برنامه‌های آن‌ها در حوزه ارزیابی محتوای آموزشی پس بررسی در شورای گسترش و آموزش بررسی و در نهایت اعلام می‌شود.

وی گفت: طرح آمایش آموزش عالی ۹ ماده دارد که ۸ ماده آن به ما، دانشگاه آزاد و بهداشت مرتبط است باید این برنامه اجرایی شود ما معتقد هستیم رشته‌های ما باید نیاز محور شود هدف گذاری‌های ما در آموزش عالی روشن است هدف ما این است بتوانیم نیروی ماهر، فرهنگی، محقق و .. داشته باشیم.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: بررسی‌های ما نشان داد یک سری از کد رشته‌ها از نظر شغلی اشباع شده است باید روی این کد رشته محل‌ها در سطح استان ها، منطقه و شهرستان فکر و چاره اندیشی کنیم. مطالعات نشان می‌دهند بسیاری از کد رشته‌ها باید مورد آمایش شغل و رشته قرار بگیرد و این امر در وزارت علوم از یکسال پیش شروع شد.

به گفته وی، امسال بسیاری از کد رشته‌های دفترچه‌ها نیاز محور بودند و رشته‌هایی داریم که صد درصد اصلا دانشجو این کد رشته محل را انتخاب نکردند و مجدد برای این کد رشته‌ها فراخوان دادیم که نه متقاضی داشت و نه شغل، ما مصوب کردیم رشته‌هایی که بالای ۶۰ درصد شغل و متقاضی ندارند برای ۱۴۰۲ پذیرش نداشته باشند.

عمو عابدینی خاطر نشان کرد: برخی از کد رشته‌های دانشگاهی اصلا در آمایش قرار نگرفتند و علوم پایه، علوم اجتماعی و … در مرحله غربالگری نیامدند چرا ما به این رشته‌ها نیاز داریم برای سال ۱۴۰۳ و بعد کار گروهی در استان در زمینه رشته‌ها تصمیم گیر خواهند شد.

عمو عابدینی از غربالگری رشته‌های دانشگاهی در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر ما ۲۰ هزار کد رشته در دوره کارشناسی داریم که ۲ هزار تا از این کد رشته‌ها برای سال جاری غربالگری خواهند شد در نهایت حدود ۸۰۰ کد رشته پس از بررسی‌های لازم از نظر اشتغال و نیاز محوری از دفترچه کنکور امسال حذف خواهند شد.

عمو عابدینی خاطر نشان کرد: برخی رشته‌ها اصلا در طرح آمایش قرار نگرفتند و علوم پایه، علوم اجتماعی و … در مرحله غربالگری نیامدند چرا که ما به این کد رشته‌ها نیاز داریم و از سال ۱۴۰۳ کار گروهی در استان‌ها تشکیل خواهیم داد تا در زمینه کد رشته‌های مربوط به خود تصمیم گیر شوند.

وی افزود: کد رشته‌هایی که از دفترچه حذف می‌شود و مورد نیاز جامعه نباشد، استاد آن کد رشته می‌تواند در رشته‌های موازی تدریس کنند. ضمن اینکه بر اساس مصوبه وزارت علوم رشته‌های نیاز محور در صورت معرفی به این وزارت خانه، این رشته‌ها ظرف سه ماه تصویب خواهند شد.

عمو عابدینی استاد محوری را یکی از برنامه‌های مهم وزارت علوم در سال جاری دانست و گفت: بر اساس این طرح که از بین دانشحویان استعداد درخشان انتخاب می‌شوند، دانشجو با نامه یک استاد معرفی می‌شوند و می‌توانند فعالیت خود را شروع کنند. البته ما برای دانشجویان غیر استعداد درخشان نیز برنامه‌ای به منظور استاد محوری داریم که بر این اساس استاد با توجه به طرح دانشجو او را به سازمان سنجش معرفی می‌کند و پس از بررسی وضعیت دانشجو، فرد برگزیده به استاد معرفی می‌شوند.

 

منبع:خبرگزاری دانشجو

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *