اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
بهار جذب سرمایه برای فناوری

بهار جذب سرمایه برای فناوری

  • اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۲

دوازدهمین دوره نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳ در حالی قرار است از ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت در پارک علم و فناوری پردیس برگزار شود. اینوتکس به‌عنوان یک نمایشگاه بین‌المللی بین فناوران، صنعت‌گران، بازرگانان و محققان پلی ارتباطی ایجاد می‌کند که در کنار ایجاد فضایی برای انجام مذاکرات تجاری و نمایش محصولات، اطلاعاتی را نیز در مورد قیمت‌های رقابتی جهانی، پیشرفت‌های صنعتی، دستاوردهای پژوهش علمی و فناورانه عرصه می‌کند. نخستین دوره نمایشگاه اینوتکس در سال ۱۳۹۰ با حضور شرکت‌های بین‌المللی برگزار شد که سه هدف اصلی را مدنظر داشته و دارد که می‌توان به گفت‌وگو و شبکه‌سازی میان فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری؛ همکاری میان شرکت‌های فناور و استارتاپ‌های داخلی و بین‌المللی؛ و سرمایه‌گذاری بین سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی با شرکت‌ها و استارتاپ‌ها در خلال این نمایشگاه اشاره کرد. به عبارتی در قالب این نمایشگاه، ارتباط میان صنعت و تامین نیازهای جامعه برقرار می‌شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند با چگونگی سرمایه‌گذاری در شرکت‌های استارتاپی و طرح‌های فناورانه آشنا شوند. اینوتکس یکی از مهم‌ترین رویدادهایی است که در سال در حوزه فناوری و نوآوری برگزار می‌شود که هر سال به طیف علاقه‌مندان آن اضافه می‌شود.

  اکوسیستم فناوری و نوآوری زیر یک سقف
سجاد عباسی‌فشمی، دبیر برگزاری رویداد اینوتکس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «اینوتکس بزرگ‌ترین گردهم‌آیی فعالان فناوری و نوآوری کشور است که ۱۱ دوره تاکنون برگزار شده و امسال دوازدهمین دوره آن از روز سه‌شنبه در پارک علم و فناوری پردیس برگزار می‌شود. این دوره از نمایشگاه با شعار «اکوسیستم فناوری و نوآوری زیر یک سقف» سعی می‌کند تمام بازیگران اصلی و کلیدی زیست‌بوم نوآوری کشور و تمام مجموعه‌هایی را که در رشد و توسعه نوآوری در کشور دخیل هستند، از استارتاپ‌ها گرفته تا شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های سرمایه‌گذاری، پارک‌های فناوری و مراکز رشد را زیر چتر خود قرار داده و همه آنها را دور هم جمع کند.»
او در ادامه با اشاره به اهداف اصلی برگزاری نمایشگاه سالانه اینوتکس اظهار می‌کند: «به‌طورکلی، اینوتکس سه هدف اصلی را دنبال می‌کند. یکی از اهداف نمایشگاه توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نوآوری و فناوری است؛ هدف دیگر، افزایش مشارکت‌ها و تعاملات B2B بین بنگاه‌های اقتصادی‌ و هدف سوم هم شبکه‌سازی است که برای رسیدن به این سه هدف در کنار بخش نمایشگاهی، رویدادهای مختلفی تعبیه شده است که در رسیدن به این اهداف کمک می‌کند و محرکی باشند برای اینکه این اهداف رقم بخورند؛ یعنی به‌گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذاری بیشتر شود و تعاملات B2B و نیز شبکه‌سازی بهتر اتفاق بیفتد.»

 رشد دو برابری مشارکت کننده‌ها
دبیر نمایشگاه اینوتکس پیرامون تفاوت‌های رویداد دوازدهم با یازدهم به «فرهیختگان» می‌گوید: «سود مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه امسال با رشد تقریبا دو برابری همراه شده و امسال برای اولین بار، رویداد اینوتکس با اولین دوره رویداد تامین مال حوزه نوآوری و فناوری و نیز جشنواره معرفی تاثیرگذارترین نهادهای مالی کشور همزمان شده است. برنامه‌ها و رویدادهای دیگری هم که مانند سال گذشته در این نمایشگاه برگزار می‌شود؛ یکی از این برنامه‌ها استیج‌های اینوتکس است که در سه استیج، سخنرانی و پنل‌ها با موضوع آینده تکنولوژی، موضوعات عمومی کسب‌وکارها و قوانینی که در یک سال اخیر بر رشد و توسعه کسب‌وکارها تاثیرگذار بوده و بحث و بررسی و تبادل نظر درباره آنها انجام می‌شود. همچنین جلسات B2B بین مشارکت‌کننده‌ها و هیات‌های تجاری اتفاق می‌افتد. علاقه‌مندان می‌توانند کلیت برنامه را از طریق اپلیکیشن نمایشگاه و از سایت نمایشگاه دریافت کنند.»

 مشارکت ۲۵ شرکت در نمایشگاه امسال
فشمی درباره بخش بین‌الملل نمایشگاه اینوتکس به «فرهیختگان» می‌گوید: «کشور همکار ما در این نمایشگاه کشور روسیه است که در قالب ۲۵ کشور فناور در نمایشگاه امسال در کنار ما حضور دارد. البته از کشورهای دیگر هم پاویون کشورهای عضو B8 شامل فرانسه، آلمان، انگلیس، ایتالیا، ژاپن، آمریکا و کانادا را داریم که روسیه هم جزئی از آنهاست. اما بیشترین مشارکت نمایشگاه امسال از کشور روسیه است.» او همچنین درباره تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره می‌گوید: «در نمایشگاه امسال ۴۵۰ مشارکت‌کننده (غرفه‌دار) داریم که البته هر مشارکت‌کننده پاویونی دارد که هر کدام از آنها به‌عنوان مثال در پاویون X از چند شرکت‌کننده تشکیل شده است. متراژ نمایشگاهی هم از ۵۰۰۰ مترمربع به ۱۰۰۰۰ مترمربع افزایش یافته که دو برابر بزرگ‌تر شده است. تعداد مشارکت‌کننده‌ها هم از ۳۵۰ در سال گذشته به ۴۵۰ مشارکت‌کننده افزایش دارد.»

 هوش مصنوعی و آینده اینوتکس
فشمی درباره بیشترین حوزه‌هایی که شرکت‌ها در نمایشگاه امسال حضور داشته‌اند، اظهار می‌کند که نمایشگاه اینوتکس محدود به زمینه و حیطه فعالیت خاصی نیست و همه حوزه‌های فناوری را شامل می‌شود اما نکته‌ای بیش از همه در این نمایشگاه اهمیت دارد، موضوع نوآوری است؛ به‌عنوان مثال، نوآوری در صنعت موادغذایی یا صنعت نفت و صنعت برق. به عبارتی، این نمایشگاه بیشتر به محصولات و خدماتی می‌پردازد که برای اولین بار ارائه می‌شوند. از اصلی‌ترین مباحثی که در نمایشگاه اینوتکس امسال به آن پرداخته شده هوش مصنوعی است و فشمی هم تاکید می‌کند که دوازدهمین دوره اینوتکس با موضوع هوش مصنوعی برگزار می‌شود و یک روز کامل موضوع بحث و بررسی پیرامون توسعه هوش مصنوعی، کسب‌وکارهای مبتنی‌بر این فناوری، فرصت‌ها و مضرات توسعه هوش مصنوعی است که همه این موارد در رویداد «ایستگاه آینده اینوتکس» برگزار می‌شود و به صورت کامل به مقوله هوش مصنوعی می‌پردازد.»

۱۰ دلیل برای بازدید از اینوتکس ۲۰۲۳

 اینوتکس همیشه نمایشگاه جذابی برای علاقه‌مندان به علم و فناوری و پیشرفت‌های روز کشور بوده و البته هست. در کنار حضور فناوران، برنامه‌های متنوع این رویداد هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برنامه‌هایی که هرکدام می‌تواند دلیلی برای آغاز یک بازدید خاطره‌انگیز از اینوتکس باشد:

۱- مشاوره سرمایه‌گذاری در فینوتکس برای نخستین بار
به دلیل اهمیت توسعه محصولات فناورانه و نوآورانه، تجاری‌سازی آنها و رونق شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد بسترها و زمینه‌های سرمایه‌گذاری، نخستین دوره رویداد بین‌المللی تامین‌مالی نوآوری و فناوری فینوتکس همزمان با اینوتکس با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با هدف معرفی ظرفیت‌های تامین مالی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای رشد حداکثری تولیدات دانش‌بنیان، جذب منابع مالی به نفع اقتصاد دانش‌بنیان برگزار می‌شود. معرفی و تجلیل از تاثیرگذارترین نهادهای تامین مالی و سرمایه‌گذاری در اقتصاد دانش‌بنیان؛ برگزاری پنل‌ها، سمینارها و کارگاه‌های آموزشی؛ کافه سرمایه برای برگزاری جلسات B2B و همرسانی بین تیم‌های استارتاپی و سرمایه‌گذاران؛ استقرار میز مشاوران جهت ارائه خدمات مشاوره تامین مالی و سرمایه‌گذاری و نیز برگزاری نمایشگاه اختصاصی نهادهای مالی و سرمایه‌گذاری از بخش‌های مختلف فینوتکس است.

۲- تماشای یک رقابت جذاب علمی در رقابت کنز
از دیگر رویدادهای اینوتکس، برگزاری سومین رقابت علمی «کنز» توسط بنیاد علم و فناوری مصطفی است که درباره کاربرد دانش و اندیشه برای جامعه و با هدف تعمیق تفکر و ایجاد نوآوری در جامعه دانشگاهی برای رسیدگی به مشکلات جهان اسلام طراحی شده است. در این رقابت علمی، محققان، دانشمندان، دانشجویان، استادان و مبتکران زیر ۴۵ سال جهان اسلام ایده‌ها و دستاوردهای علمی و فناورانه خود را به شکل فایل ویدئویی ارائه می‌دهند. این رقابت در حوزه‌های کشاورزی و صنایع غذایی؛ سلامت و تجهیزات پزشکی؛ آب، انرژی و محیط‌زیست؛ برق، الکترونیک و رباتیک؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوش مصنوعی؛ معدن و صنایع معدنی برگزار می‌شود. بخش ویژه «آینده‌سازان» نیز مخصوص پژوهشگران، نوآوران و دانشگاهیان زیر ۳۰ سال در نظر گرفته شده است که رقابت جوان‌ترها را فراهم می‌کند.

۳- شناخت نوآورانه‌های ایرانی در ۱۰ دقیقه
این بخش از نمایشگاه اینوتکس دوازدهم استیجی کوچک برای معرفی حضوری و مجازی خدمات نوآورانه و محصولات فناورانه استارتاپ‌ها به مخاطبان اینوتکس است. در این معرکه، هر تیم فرصت دارد در ۱۰ دقیقه محصولات و خدمات خود را معرفی کند. تمام ارائه تیم‌ها در معرکه ضبط می‌شود تا بعد از برگزاری رویداد، تیم‌ها بتوانند با انتشار فیلم‌های ضبط شده برای مخاطبان خود، فرصت مناسب‌تری برای آشنایی آنها با محصولات و خدمات نوآورانه خود فراهم کنند.

۴ -رقابت چشم در چشم استارتاپ‌ها  در اینوتکس پیچ
در اینوتکس پیچ که از دیگر بخش‌های اینوتکس امسال است، رقابت استارتاپ‌ها در حضور سرمایه‌گذاران انجام می‌شود و داوران مطرح ایرانی و بین‌المللی به آنها امتیاز می‌دهند. این ششمین دوره از اینوتکس پیچ است که در ۵ استان اصفهان، هرمزگان، خراسان رضوی، اردبیل و تهران در حال برگزاری است. برگزیدگان استانی این رقابت در چهارمین روز اینوتکس رقابت نهایی خود را انجام می‌دهند و درنهایت برندگان که شامل سه تیم هستند، توسط داوران مشخص خواهند شد که ۱۵، ۲۰ و ۳۵ میلیون تومان جایزه دریافت می‌کنند. «بتل استارتاپی» هم از دیگر بخش‌های اینوتکس پیچ است که سومین دوره آن برگزار می‌شود. این رقابت، نبردی دو به دو بین تیم‌هاست و هر تیم تنها در سه دقیقه باید تیم مقابل را از منظر بازاریابی و بازار به چالش بکشد. برنده این نبرد توسط داوران مشخص خواهد شد. ۶ تیم برتر به انتخاب داوران به رقابت می‌پردازند و هر نبرد ۶ دقیقه زمان می‌برد و درنهایت تیم برنده، جایزه ۵ میلیون تومانی را صاحب می‌شود.

۵ -ایستگاه آینده و چالش هوش مصنوعی
ایستگاه آینده که بخش دیگری از نمایشگاه اینوتکس است به مرور روندهای رو به رشد فناوری‌های جدید می‌پردازد که در قالب ۲۰ ساعت پنل، سخنرانی، گفت‌وگو و نمایش فیلم برگزار شده و در آنها به بررسی اثرات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی این فناوری‌ها بر آینده زندگی بشر با حضور میهمانان داخلی و بین‌المللی می‌پردازد. ایستگاه آینده چشم‌اندازی رو به جلو در اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور ارائه می‌دهد که با جریان‌سازی به پژوهش و جمع‌آوری اطلاعات از گزارش‌های آینده‌نگرانه در دنیا و به حوزه‌هایی برای آینده اکوسیستم استارتاپی و توسعه می‌پردازد. در ایستگاه آینده در کنار بررسی روند روبه‌رشد فناوری‌های جدید به بررسی اقتصاد زندگی مجازی، فناوری‌های سازنده زندگی مجازی، محتوای زندگی مجازی، اقتصاد هوش مصنوعی، جایگزینی هوش مصنوعی با انسان، تجربه هوش مصنوعی در ایران و فناوری‌های شکل‌دهنده و وابسته به هوش مصنوعی می‌پردازد.

۶- جلسات «رودررو» در کافه سرمایه اینوتکس
در بخش کافه سرمایه اینوتکس این امکان برای استارتاپ‌ها فراهم می‌شود تا با سرمایه‌گذاران به‌طور مستقیم ملاقات کرده و جذب سرمایه کنند. کافه سرمایه درواقع همان جلسات B2B است که هدف اصلی آن همرسانی سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر است. شرکت‌کنندگان و غرفه‌داران بسته به میزان سرمایه موردنیاز و حوزه فعالیت و خدمات‌شان به سرمایه‌گذاران معرفی شده و جلسات ویژه برای آنها ترتیب داده می‌شود.  پس از ثبت‌نام و تکمیل فرم، آموزش‌های لازم طرح‌ها برای سرمایه‌گذاران ارسال شده و در صورت پذیرش از سوی سرمایه‌گذار، جلسه نخست در نمایشگاه فینوتکس برگزار می‌شود تا به نتیجه برسند. سال گذشته ۴۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری موفق در این بخش انجام شد.

۷- از نیازهای فناورانه بشنوید
در این بخش صنعتگران و شرکت‌های مختلف نیازهای خود را بیان می‌کنند. در این میان، از شرکت‌های فناور، استارتاپ‌ها، ایده‌پردازان و کسانی که توانایی پاسخ دادن به این نیازها را دارند، دعوت می‌شود تا راه‌حل‌های مناسب را بسته به نیاز مطرح‌شده، ارائه دهند. به این شکل، ارتباط بین صنعت و فناور به خوبی برقرار می‌شود.

۸- اولین جام استارتاپی بازی‌های رایانه‌ای 
بخش استارکاپ بخش مهیجی از نمایشگاه اینوتکس امسال است که برای نخستین بار طراحی شده است. در این بخش، استارتاپ‌ها رقابت جذابی با یکدیگر خواهند داشت. این بخش درواقع، جام استارتاپی بازی‌های رایانه‌ای است که رقابتی نفس‌گیر در اکوسیستم استارتاپی کشور در رشته فیفا برگزار می‌شود. هر استارتاپ برای شرکت در این برنامه نماینده خود را که شامل یک تیم دو نفره است، مشخص کرده و ثبت‌نام می‌کند.

۹- استعداد فناورانه کودک و نوجوان در اینوتکسیکاپ
بخش اینوتکسیکاپ فرصتی را برای کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به حوزه‌های فناوری و نوآوری فراهم می‌کند تا با قرارگرفتن در موقعیت‌های عملی، چالش‌ها و مواجهه با مسائل مختلف به‌طور آگاهانه راه‌حل مناسب را برای رفع آنها پیدا کنند.  این بخش این مجال را به این گروه سنی می‌دهد تا از استعدادها، شخصیت و نیازهای روانشناختی خود شناخت بیشتری پیدا کنند تا بتوانند به فردی شایسته، کارآمد و کارآفرین در جامعه تبدیل شوند. در این بخش، به جای استعدادیابی به صورت تستی، در قالب عملی و فعالیت‌های جسمی- حرکتی، شناختی- فکری، روحی- روانی، هیجانی- عاطفی و ارتباطی- اجتماعی به شناخت استعدادها می‌پردازند.

۱۰- جمع گیمرها و بازی‌سازان در رویداد نوآوری گیم
رویداد نوآوری گیم که با عنوان جینو شناخته می‌شود، فعالان حوزه بازی و بازی‌سازی را گرد هم جمع می‌کند. رونق صنعت بازی، فرصت‌های جدیدی را خلق کرده و این رویداد به واسطه همین فرصت، سعی دارد به رشد صنعت بازی کمک کند. «جینو» از سازندگان بازی، گیمرها، استریمرها، رسانه‌های بازی و سازمان‌ها و افراد علاقه‌مند و سرمایه‌گذار در این حوزه استقبال می‌کند تا جدیدترین دستاوردهای خود را در حوزه بازی بررسی کنند.  این رویداد از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که شامل این موارد می‌شود: سخنرانی و پنل؛ پخش مستند درمورد بازی و ویدئوآرت و اجرا؛ ارائه غرفه‌های انحصاری برای سازندگان بازی، سخت‌افزارهای بازی، استارتاپ‌ها و بازی‌های موبایلی؛ معرفی و نمایش بازی‌های ایرانی؛ مسابقات بازی آنلاین؛ مسابقات تخته بازی و بازی‌های آفلاین؛ برگزاری کارگاه‌ها و وبینارها.

منبع:فرهیختگان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *