اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
برترین دانشگاه‌های بین‌المللی آسیا را بشناسید

برترین دانشگاه‌های بین‌المللی آسیا را بشناسید

  • اردیبهشت ۱۴, ۱۴۰۲

در جدیدترین رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های آسیا در پایگاه تایمز در سال ۲۰۲۲، معیارهای مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند که چشم‌انداز بین‌المللی یکی از آنهاست که درمجموع ۷٫۵ درصد از کل معیارهای مورد بررسی را به خود اختصاص می‌دهد. درواقع، چشم‌انداز بین‌المللی شامل نسبت دانشجویان بین‌المللی به بومی ۲٫۵ درصد، نسبت اعضای هیأت‌علمی بین‌المللی به بومی ۲٫۵ درصد و همکاری‌های بین‌المللی نیز ۲٫۵ درصد می‌شود که همان ۷٫۵ درصد را دربرمی‌گیرد. چشم‌انداز بین‌المللی به توانایی دانشگاه‌ها در جذب دانشجویان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و اعضای هیأت علمی از تمام کشورهای دنیا اشاره می‌کند که می‌تواند باعث موفقیت آن دانشگاه در جایگاه جهانی می‌شود. درواقع در این شاخص رده‌بندی، محققان سهم کلی مجلات پژوهشی منتشر شده یک دانشگاه را محاسبه می‌کنند که حداقل یک نویسنده بین‌المللی داشته باشد و نسخه‌های بالاتر آن مجله جایزه دریافت کرده باشد. برای ارزیابی این شاخص، بازه پنج‌ساله به عنوان مقوله استنادها و تأثیر پژوهش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دانشگاهی که ۹۰ درصد دانشجویانش خارجی هستند
دانشگاه علم و صنعت ماکائوی چین در سال ۲۰۰۰ میلادی افتتاح شد اما در همین مدت زمان نسبتا کوتاه به بزرگ‌ترین دانشگاه چندرشته‌ای در این کشور تبدیل شده به طوری که در میان ۲۰ دانشگاه برتر چین قرار گرفته است. در این دانشگاه ۱۰ دانشکده وجود دارد و رشته‌های متعددی در حوزه‌های علوم اجتماعی، علوم، حقوق، مدیریت، تجارت، پزشکی، داروسازی، گردشگری، هنر، ارتباطات و زبان تدریس می‌شود. در طول سال‌ها، دانشگاه رشد ثابتی را در تعداد مقالات پژوهشی منتشر کرده و خروجی اختراعات از زمان آغاز به کار این مرکز چند برابر افزایش یافته است. این دانشگاه دارای دو آزمایشگاه کلیدی در چین، ۵ پایگاه پژوهشی و آزمایشگاه مشترک با موسسات پژوهشی اصلی در علوم انسانی و علوم اجتماعی وزارت آموزش عالی چین و شماری از موسسات و مراکز پژوهشی است. به گزارش usnews، کل دانشجویان این دانشگاه ۱۱ هزار و ۹۹۳ نفر اعلام شده که از این میان، ۱۰ هزار و ۹۱۸ نفر از آنها دانشجویان بین‌المللی هستند که ۹۱ درصد از کل دانشجویان را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین کل تعداد اعضای هیأت علمی این دانشگاه ۳۱۵ نفر است که ۱۷۶ نفر از آنها اعضای بین‌المللی دانشگاه‌ها هستند. این دانشگاه در رتبه‌بندی ۲۰۲۳ برترین دانشگاه‌های جهان در پایگاه تایمز بین رده ۲۰۱ تا ۲۵۰ قرار گرفته است. در رده‌بندی جهانی usnews نیز این دانشگاه در رده ۱۰۰۲ و در رده‌بندی دانشگاه‌های آسیا در رده ۲۷۳ جای گرفته است. دانشگاه علم و صنعت ماکائو از نظر همکاری‌های بین‌المللی هم با بیش از ۱۰۰ موسسه پژوهشی دنیا در انجام پروژه‌های مختلف پژوهشی مشارکت می‌کند. دانشجویان این دانشگاه از سوی مقامات تشویق می‌شوند تا در قالب برنامه‌های تحصیلات تکمیلی و تبادلی با دانشگاه‌های مرتبط بین‌المللی ارتباط داشته باشند تا از این طریق در زمینه اشتغال هم بتوانند فعالانه‌تر عمل کنند و پس از فارغ‌التحصیلی بتوانند جذب بازار کار شوند. این دانشگاه در چشم‌انداز بین‌المللی امتیاز ۹۹٫۹ را از آن خود کرده و رده نخست را در منطقه آسیا و اقیانوسیه کسب کرده است.

تعامل دانشگاه هنگ‌کنگ با ۴۳۰ دانشگاه برتر جهان
دانشگاه هنگ‌کنگ که قدیمی‌ترین موسسه آموزش دانشگاهی در هنگ‌کنگ به شمار می‌رود، در سال ۱۹۱۱ افتتاح شد و فعالیت‌های برتری در حوزه آموزش، پژوهش و نوآوری دارد. این دانشگاه یکی از برترین دانشگاه‌ها به لحاظ روابط بین‌المللی از دیدگاه پایگاه تایمز محسوب می‌شود و موفق به کسب امتیاز ۹۸٫۸ شده است. دانشگاه هنگ‌کنگ همچنین از نظر پژوهشی یکی از دانشگاه‌های برتر دنیا است و همکاری‌های متعدد بین‌المللی را با دیگر کشورها دارد که شامل پروژه‌های پژوهشی، دیدار با استادان و انجام برنامه‌های دکتری مشترک با موسساتی در سطح کلاس جهان می‌شود. این دانشگاه به طور فعال در شبکه‌های بین‌المللی دانشگاهی ۳۸ مرکز در دنیا مشارکت می‌کند و نیز با بیش از ۴۳۰ دانشگاه برتر در ۴۷ کشور همکاری دارد که به تبادل مفاهیم دانشگاهی و همکاری‌های پژوهش‌های علمی می‌پردازند و این فرصتی را برای تحصیل دانشجویان در خارج از کشور فراهم می‌کند. کل دانشجویان این دانشگاه ۱۸ هزار و ۸۷ نفر است که حدود ۷۷۹۵ نفر از آنها را دانشجویان بین‌المللی شامل می‌شوند. همچنین این دانشگاه ۹۹۶ عضو هیأت علمی دارد که ۶۸۶ نفر از آنها استادان بین‌المللی و خارجی هستند. دانشگاه هنگ‌کنگ ۸۳۶ مورد همکاری بین‌المللی دارد و ۳۰۲ مورد همکاری بین‌المللی هم در ارتباط با کشور انجام می‌دهد.

۱۲۷۹ همکاری بین‌المللی دانشگاه باپتیست با سایر دانشگاه‌ها
دانشگاه باپتیست هنگ‌کنگ در سال ۱۹۵۶ افتتاح شد و مهم‌ترین هدفی که دنبال می‌کند، ارائه آموزش‌های متمایز به دانشجویان است تا بتواند آنها را در بازار نوآوری و تفکر خلاقانه هدایت کند. به لطف قدرت بالایی که این دانشگاه در رشته‌های هنر و علوم انسانی دارد، فضای آموزشی و پژوهشی را برای تقویت فرآیندهای فنی در دانشجویان ایجاد می‌کند. رتبه جهانی این دانشگاه در پایگاه تایمز بین ۵۰۱ تا ۶۰۰ و در سطح آسیا ۹۱ است. این دانشگاه امتیاز ۹۸ را در چشم‌انداز بین‌المللی از آن خود کرده است که این امتیاز از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ سیر صعودی داشته اما از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ یک روند خطی را دنبال کرده است. شمار کل دانشجویان این دانشگاه ۸۳۵۸ نفر است که ۵۱۵۷ نفر از آنها را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. همچنین این دانشگاه ۶۷۳ عضو هیأت علمی در اختیار دارد که ۲۵۳ نفر از آنها از کشورهای دیگر به این دانشگاه آمده‌اند. دانشگاه باپتیست هنگ‌کنگ ۱۲۷۹ همکاری بین‌المللی با سایر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دارد. ۱۴۸۵ مورد همکاری نیز در ارتباط با کشور هنگ‌کنگ ثبت شده است. این مرکز آموزشی همکاری‌هایی را با دانشگاه‌های برتر در سطح بین‌المللی انجام می‌دهد. این همکاری‌ها به گسترش مشارکت در افزایش تنوع و غنی‌سازی تجربه یادگیری در دانشجویان کمک می‌کند.

میزبانی دانشگاه الفیصل از شرکت‌ و سازمان‌های جهانی
دانشگاه الفیصل که در پایتخت عربستان واقع شده در سال ۲۰۰۲ افتتاح شد و به عنوان یک مرکز فعال در حوزه‌های مالی فعالیت می‌کند و از نظر تجاری نفوذ بالایی در این کشور دارد. بسیاری از سازمان‌ها و مراکز چندملیتی در این دانشگاه حضور دارند و همین امر تعاملات بین‌المللی این مرکز آموزشی را با دنیا تسهیل می‌کند. این دانشگاه در میان برترین دانشگاه‌های جهان در رتبه‌بندی تایمز رده ۳۰۱ تا ۳۵۰ را به دست آورده است. کل دانشجویان این دانشگاه ۳۶۲۵ نفر هستند که ۱۲۱۱ نفر از آنها را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. همچنین تعداد اعضای هیأت علمی این دانشگاه هم ۳۲۹ نفر هستند که قریب به ۲۰۰ نفر از آنها از کشورهای دنیا در این دانشگاه مشغول به تدریس هستند. امتیاز این دانشگاه در چشم‌انداز بین‌المللی ۹۶٫۷ است که از ۲۰۱۹ با امتیاز ۹۸٫۷ تا ۲۰۲۳ روندی نزولی را طی کرده است. از جمله همکاری‌های دانشگاه الفیصل می‌توان به همکاری با انجمن اقتصاد جهانی به منظور توسعه اقتصادی عربستان و افزایش رقابت تجاری با دنیا اشاره کرد. دفتر بین الملل این دانشگاه مسئولیت برقراری قراردادهای تبادل دانشجویان با دانشگاه‌های خارجی و نیز اجرای برنامه‌های داوطلبانه، پژوهشی و… را با شبکه‌های محلی و بین‌الملل و همکاری با شرکای آکادمیک دارد.

۷۰ درصد اساتید این دانشگاه بین‌المللی‌اند

از سال ۱۹۹۴ میلادی که دانشگاه سیتی هنگ‌کنگ تأسیس شد، عوامل متعددی منجر به موفقیت این دانشگاه شده تا یکی از پویاترین دانشگاه‌های جوان دنیا لقب بگیرد. این دانشگاه، مرکزی ایده‌آل برای آموزش حرفه‌ای و پژوهش‌های حل مساله با تمرکز بر شیوه‌های One Health، انجمن دیجیتال، شهر هوشمند و سیستم‌های مغزی، مأموریت پاسخ‌دهی به تغییرات اجتماعی و فنی را بر عهده دارد. نخستین و تنها دانشکده دامپزشکی هنگ‌کنگ در همکاری با دانشگاه کورنل در آمریکا تأسیس شده که در آموزش دامپزشکی و پژوهش عملکرد بالایی دارد. این دانشگاه چند سالی است به سمت جهانی‌سازی حرکت کرده و هزاران دانشجوی سیتی هنگ‌کنگ هر ساله برای تحصیل به سایر دانشگاه‌های دنیا می‌روند. این مرکز آموزشی در نظر دارد به منظور ایجاد فرهنگ و فضایی جهانی و بین‌المللی، ۶۰ درصد از آنها را در مسیر تبادل بین دانشگاه‌ها قرار دهد که به نظر می‌رسد به لطف حمایت‌های صورت‌گرفته، به این هدف نزدیک می‌شود. دانشگاه سیتی هنگ‌کنگ در چشم‌انداز بین‌المللی امتیاز ۹۹٫۷ را از آن خود کرده است که از سال ۲۰۱۹ تاکنون امتیاز مشابهی را به دست آورده است. این دانشگاه در رده‌بندی ۲۰۲۳ دنیا در پایگاه تایمز رتبه ۹۹ و در رده‌بندی ۲۰۲۲ آسیا رده ۲۴ را از آن خود کرده و در رتبه‌بندی QS رتبه ۵۴ را به دست آورده است. تحصیل در این دانشگاه یک تجربه بین‌المللی خواهد بود به طوری که ۹۱۰۰ دانشجو که در سیتی هنگ‌کنگ تحصیل می‌کنند و از این بین، ۵۶۸۳ دانشجوی بین‌الملل در دانشگاه حضور دارند. همچنین در این دانشگاه ۷۵۱ عضو هیأت علمی حضور دارد که بیش از ۷۰ درصد از آنها یعنی قریب به ۵۸۰ نفر، استادان بین‌المللی هستند. این دانشگاه ۱۰۴۲ مورد همکاری بین‌المللی با سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در دنیا دارد و ۹۱۱ مورد همکاری هم مرتبط با قطر است. از این میان می‌توان به همکاری‌های بین‌المللی این دانشگاه با دانشگاه اقتصاد و تجارت ویینا در اتریش؛ دانشگاه علوم کاربردی اتریش؛ دانشگاه آی‌تی کوپنهاگن؛ موسسه فناوری Karlsruhe آلمان؛ دانشگاه فنی مونخن و… اشاره کرد.

دانشگاه قطر  و محوریت ۸۵۰ همکاری بین‌المللی 
قطر در حال حاضر از کشورهای دنیاست که مبالغ هنگفتی را صرف سیستم آموزش عالی خود کرده است. دانشگاه قطر در سال ۱۹۷۳ افتتاح شد و بعد از سال‌ها، در توسعه و نوآوری جایگاه قابل قبولی دارد و به این واسطه توانسته تحول رو به رشدی در بازار کار این کشور ایجاد کند. این دانشگاه طبق رتبه‌بندی تایمز در دنیا رتبه ۲۰۱ تا ۲۵۰ و در آسیا رتبه ۴۶ را از آن خود کرده و در معیار چشم‌انداز بین‌المللی نیز امتیاز ۹۸٫۹ را کسب کرده است که طبق آمار سال‌های اخیر، از سال ۲۰۱۹ که امتیاز ۹۹٫۸ را در اختیار داشت، سیری نزولی را تا ۲۰۲۳ طی کرده است. این دانشگاه در مجموع ۹۰۸۴ دانشجو دارد که ۳۱۹۷ نفر از آنها دانشجویان بین‌المللی هستند. همچنین دانشگاه قطر ۱۰۲۹ عضو هیأت علمی دارد که ۹۱۹ نفر از آنها را استادان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. در این دانشگاه ۸۵۰ همکاری بین‌المللی نیز در ارتباط با کشور قطر انجام شده است. از جمله همکاری‌های بین‌المللی این دانشگاه با کشورهای دیگر هم می‌توان به چند مورد اشاره کرد. شورای آکادمیک در سیستم ملل متحد یک انجمن حرفه‌ای جهانی برای همکاری‌های موسسات آموزشی و پژوهشی، محققان و فعالانی است که با ملل متحد، روابط چندجانبه، رهبری جهانی و همکاری‌های بین‌المللی در ارتباط‌اند. این انجمن‌ها شیوه‌های تدریس در حوزه موضوعات مختلف را تقویت می‌کنند. از دیگر همکاری‌ها، طرح پایداری آموزش عالی است که از طریق ارتباط قوی با سازمان ملل متحد، یک ارتباط منحصربه‌فرد بین آموزش عالی، علوم و سیاست‌گذاری فراهم می‌کند. از دیگر همکاری‌ها، واکنش جمعی به اهداف جهانی و پیشرفت نقش حیاتی در ارائه اهداف توسعه پایدار است.

توان‌افزایی تجارت دیجیتال با محوریت دانشگاه شارجه
دانشگاه شارجه در امارات متحده عربی که در سال ۱۹۹۷ افتتاح شد، در رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های دنیا در پایگاه تایمز رده ۲۵۱ تا ۳۰۰ را به خود اختصاص داده است. در این دانشگاه ۱۲ هزار و ۳۷۰ دانشجو حضور دارند که ۷۲۹۸ نفر از آنها دانشجویان بین‌المللی هستند. همچنین ۷۰۳ عضو هیأت علمی در این دانشگاه مشغول فعالیت هستند که بخش اعظمی از آنها از بیش از ۴۵ ملیت مختلف در این کشور تدریس می‌کنند. دانشگاه شارجه همکاری‌های درازمدتی با ۳۱ موسسه آموزشی برتر در دنیا برقرار می‌کند. این دانشگاه همکاری‌هایی هم با دانشگاه‌های استرالیا، کانادا، ژاپن، انگلیس و آمریکا دارد. امتیاز این دانشگاه در حوزه چشم‌انداز بین‌المللی ۹۹٫۳ است و به رغم روند کاهشی این معیار از سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، این دانشگاه در ۲۰۲۳ با رشد ناگهانی روبه‌رو شد به طوری که از ۹۸٫۸ در سال گذشته به ۹۹٫۳ در سال جاری رسیده است. همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه شارجه نوعی توا‌ افزایی در بخش تجارت دیجیتال در خاورمیانه و آفریقا و دانشگاه آمریکا شارجه و موسسه آموزشی و پژوهشی منطقه‌ای است که همکاری‌هایی را برای کشف دانش و درآمدزایی در بخش فینتک برای دانشجویان دانشگاهی انجام می‌دهند. هدف از این همکاری‌ها، تقویت قابلیت‌های دیجیتالی و رهبری در میان جوانان و کمک به آنها در اشتغال‌یابی در فضای فینتک است.

علم و صنعت هنگ‌کنگ؛ هشتمین دانشگاه برتر آسیا
دانشگاه علم و صنعت هنگ‌کنگ در سال ۱۹۹۱ افتتاح شد که یک دانشگاه پژوهشی بین‌المللی در سطح جهانی است که در آموزش و پژوهش‌های برتر و نوین مهارت دارد. مأموریت این دانشگاه، پیشرفت دانش و یادگیری از طریق آموزش و پژوهش به ویژه در حوزه‌های علم، فناوری، مهندسی، مدیریت و تجارت است. این دانشگاه در سال ۲۰۲۳ در میان ۱۵۰۰ دانشگاه برتر جهان رتبه ۵۸ را از آن خود کرده و امتیاز ۹۷٫۷ را در چشم‌انداز بین‌المللی به دست آورده است. امتیاز چشم‌انداز بین‌المللی این دانشگاه از ۸۳٫۴ در سال ۲۰۱۸ به ۹۸ در ۲۰۱۹ رسید و همچنان در یک نمودار خطی ادامه پیدا کرده است. کل دانشجویان این دانشگاه ۹۸۶۴ نفر گزارش شده که از این میان، ۳۱۳۰ نفر دانشجوی بین‌المللی هستند. همچنین ۴۶۹ عضو هیأت علمی در این دانشگاه مشغول به تدریس هستند که ۳۹۷ نفر عضو هیأت بین‌المللی دانشگاهی هستند. دانشگاه علم و صنعت هنگ‌کنگ متحدان زیادی در قالب دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی در سراسر دنیا دارد. این دانشگاه عضوی از گروه «دانشگاه ۲۱» است که شبکه‌ای متشکل از دانشگاه‌های جامع پژوهشی‌محور هستند که در تمام جهان پراکنده‌اند. از مهم‌ترین اهداف این گروه، کمک به اعضای خود برای تبدیل شدن به دانشگاه‌های جهانی و داشتن برنامه‌های بین‌المللی است. بیش از ۳۸۰ موسسه در ۴۶ کشور با این دانشگاه همکاری و مشارکت و برنامه‌های آموزشی و پژوهشی را با یکدیگر تبادل می‌کنند.

مشارکت پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ با ۲۷۰ دانشگاه جهان

دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ ۸۵ سال پیش افتتاح شد و با فعالیت‌های مختلفی که طی سال‌ها انجام داده در رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۳ پایگاه تایمز رده ۷۹ را به دست آورده و با دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی در کلاس جهانی همکاری می‌کند. این دانشگاه که انقلاب چهارم صنعتی را می‌گذراند، تمرکز بالایی روی حوزه‌های علوم، مهندسی و فناوری دارد و از این‌رو به چالش‌ها و فرصت‌های ایجاد شده پاسخ مناسب می‌دهد. شمار کل دانشجویان این کشور به ۱۹ هزار و ۴۶ نفر می‌رسد که از این میان، ۵۷۲۶ نفر دانشجوی بین‌المللی هستند. همچنین، کل اعضای هیأت‌علمی این دانشگاه ۷۵۰ نفر است که ۳۸۸ نفر از آنها استادان بین‌المللی هستند. کل همکاری‌های بین‌المللی این دانشگاه ۱۰۸۳ مورد است و ۱۰۲۸ مورد همکاری بین‌المللی هم در ارتباط با کشور هنگ‌کنگ انجام داده است. امتیاز دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ در چشم‌انداز بین‌المللی ۹۷٫۶ است که از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ روند ثابتی را طی کرده است. این دانشگاه با حدود ۲۷۰ دانشگاه و موسسه بین‌المللی از ۳۹ کشور و منطقه در جهان همکاری می‌کند. بیش از ۴۳۵ توافقنامه همکاری دانشگاهی شامل تبادل دانشجو تا همکاری‌های مشترک پژوهشی در این دانشگاه صورت گرفته است. از جمله همکاری‌ها با دانشگاه‌های دنیا می‌توان به همکاری با دانشگاه‌های فناوری سوئینبورن و کوئینزلند استرالیا، دانشگاه سیدنی، دانشگاه نیوکاسل، دانشگاه‌های بلژیک، کانادا، دانمارک، مصر، فنلاند، فرانسه، آلمان، اندونزی و… اشاره کرد که تمام این مشارکت‌ها به بهبود وضعیت پژوهشی و آموزشی دانشگاه کمک می‌کند.

منبع:فرهیختگان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *