اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۳
پاسخ‌های وزیر دانشجویان را قانع کرد؟

پاسخ‌های وزیر دانشجویان را قانع کرد؟

  • فروردین ۲۰, ۱۴۰۲

وزیر علوم بالاخره در نیمه ماه مبارک رمضان میزبان تشکل‌های دانشجویی شد تا بعد از وزیر بهداشت، دومین فرد از کابینه دولت سیزدهم باشد که امسال دیداری به اصطلاح خودمانی با فعالان دانشجویی برگزار کرده است. جلسه افطاری که پنجشنبه ۱۷ فروردین ماه در ساختمان خیابان هرمزان برگزار شد تا دانشجویان چند ساعتی را با مهم‌ترین مدیر آموزش عالی کشور به گپ و گفت بپردازند. دو تن از فعالان دانشجویی حاضر در این نشست به تشریح نکات مطرح‌شده از سوی دانشجویان پرداختند که در ادامه می‌خوانید.

  دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان:
وزارت علوم می‌خواهد محتاطانه کار را پیش ببرد 
امیرمحمد کولانی، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درباره دیدار پنجشنبه شب با وزیر علوم گفت: «در این جلسه معاونان و سخنگوی وزارت هم حضور داشتند و مباحث مختلفی از سوی دانشجویان مطرح شد؛ یکی از موضوعاتی که خودمان در این دیدار طرح کردیم درباره برنامه‌های این وزارتخانه در ایام پیش‌رو به‌ویژه در حوزه عفاف و حجاب بود. موضوع دیگر هم بحث برگزاری کمیته‌های انضباطی بود و از وزیر سوال کردیم که تا امروز چه میزان حکم قطعی صادر شده و محتوای احکام چه بوده است.»
او اظهار داشت: «مباحث هویتی دانشجویان هم از دیگر مطالباتی بود که در این جلسه مطرح و اعلام کردیم با توجه به اینکه مقام‌معظم‌رهبری تاکید ویژه‌ای به این مساله دارند، برنامه وزارت علوم برای تقویت آرمانگرایی دانشجویی و یا بررسی چالش‌های این حوزه چیست و اصلا مسئولان تا چه میزان دغدغه این موضوع را دارند.» دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با تاکید بر اینکه وجود برخی مشکلات مدیریتی در دانشگاه‌ها هم از دیگر مباحث مطرح‌شده بود، ادامه داد: «در این خصوص اعلام کردیم که برخی از روسای دانشگاه‌ها ضعف مدیریتی در ایام اغتشاشات داشتند، همچنین حواشی که برخی روسا و معاونان فرهنگی و زد و بندهای سیاسی که برخی از آنها در استان‌های مختلف دارند هم از دیگر نکات‌مان بود، اما وزیر علوم چندان در این زمینه پاسخگو نبوده و پاسخ قانع‌کننده‌ای به این مطالبه داده نشد.» کولانی به مسائل صنفی و رفاهی دانشجویان هم اشاره و تصریح کرد: «درباره موضوعات صنفی هم به وزیر گفتیم با توجه به نزدیک شدن فصل گرما، برنامه‌شان برای حوزه حجاب چیست و در این زمینه هم وزیر و هم دیگر مسئولان حاضر در این جلسه، توضیحاتی را ارائه کردند. عمده پاسخ داده‌شده از سوی آنها هم درباره شرایطی بود که سال گذشته دانشگاه‌ها در آن بازگشایی شد و یا شرایطی که دولت سیزدهم دانشگاه‌ها را از دولت قبل تحویل گرفت. در این جلسه مسئولان فعالیت‌های صورت‌گرفته در حوزه‌های صنفی و رفاهی مانند راه‌اندازی سلف‌ها، اضافه شدن ظرفیت خوابگاهی و… را هم تشریح کردند. رئیس سازمان امور دانشجویان هم توضیحات مبسوطی را در این زمینه ارائه کرد مبنی‌بر اینکه هر دانشگاه را ۲ تا ۳ بار بازدید داشته و اشراف خوبی نسبت به دغدغه دانشگاه‌ها در این سازمان وجود دارد.»  او با بیان اینکه موضوع دانشگاه اسلامی و عدالت آموزشی را هم باید از دیگر مباحث مطرح‌شده در این جلسه دانست، تصریح کرد: «به نظر می‌رسد وزارت علوم برخی برنامه‌های فرهنگی را برای عادی‌سازی روند دانشگاه‌ها در پیش خواهد داشت، البته در این جلسه زلفی‌گل اعلام کرد که نمی‌توانیم برخوردهای چندان سلبی در دانشگاه‌ها داشته باشیم و در مقابل باید راهکارهای تازه‌ای را اندیشید. آنچه برداشت بنده است اینکه وزارت علوم محتاطانه کار را پیش می‌برد که تا حدودی هم این مساله قابل درک است اما تا حدی هم بیش از حد آن می‌تواند منجر به بی عملی شود.»

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی:
جلسه حول آسیب‌شناسی نهاد علمی و اقدامات دانشگاه در اتفاقات اخیر بود
محمدامین به‌رغمدی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه محور اول صحبت‌های درباره مطالعه سند تحول دولت بود، گفت: «از بند مربوط به گزینش و استخدام اساتید که در این سند آمده، سوال کردیم. هرچند بخشی از این بند مربوط به ساختار اداره استخدامی کشور بوده و نیاز به اصلاح در این بخش داریم، اما درباره بعد علمی و گزینشی که از سوی دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد، چه آنهایی که هیات‌علمی می‌شوند و چه کسانی به‌صورت حق‌التدریس به کار گرفته می‌شوند، از وزیر مطالبه کردیم و زلفی گل هم اعلام کرد که این مساله جزء اولویت‌های ماست اما بخشی از آن از اختیار وزارت خارج است.»
او با تاکید بر اینکه محور جلسه درباره تجربه ۱۴۰۱ و آسیب‌شناسی نهاد علمی و اقدامات دانشگاه در اتفاقات اخیر بود، اظهار داشت: «بر همین اساس بنده عنوان کردم بخشی از این اتفاقات به میدان‌داری برخی اساتید صورت گرفته بود که یا با آنها برخورد جدی نشد یا به‌واسطه سازوکار استخدامی‌ها با حجم زیادی از اساتیدی روبه‌رو هستیم که شاید زیاد التزام علمی و فکری به نظام جمهوری اسلامی نداشته باشند.»
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: «به وزیر گفتیم براساس آسیب‌شناسی ما درطول ۴۰ سال اخیر، به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر دانشجو ذهنش را به اینترنشنال می‌سپارد برای این است که هنوز برخی شبهات برایش حل نشده باقی مانده و حتی با وجود برخی اساتید این شبهات بیشتر هم می‌شود و از وزیر این مطالبه را داشتم که برنامه وزارت علوم برای این بخش چه خواهد بود که البته وزیر در جواب اعلام کرد این اصلاح، یک اصلاح ساختاری محسوب می‌شود و همان بحث تحول به علوم انسانی برمی‌گردد.»
به‌رغمدی خاطرنشان کرد: «وزیر علوم اعلام کرده که در این مسیر گام برداشته اما چون این مسیر، یک عمل تدریجی است نتایج آن امروز احساس نمی‌شود ولی بنده برای این بخش از صحبت‌هایم که برنامه وزارت علوم برای طرح ولایت یا جایگزین کردن دروس و منابع به روزی که در این طرح ارائه می‌شود در دانشگاه‌ها چیست؟ پاسخی دریافت نکردم.»

این رسم سخنگویی نیست!

آنگونه که برخی دانشجویان حاضر در این مراسم به خبرنگار «فرهیختگان» گفتند جلسه اخیر وزیر علوم از جهات مختلف چندان شبیه جلسات قبلی نبوده؛ حضور با تاخیر دانشجویان در جلسه و خروج برخی از اعضای شاخص تشکل‌ها پیش از پایان جلسه نشان از تغییر نگاه دانشجویان فعال نسبت به خروجی جلسات وزیر دارد. نکته جالب دیدار نه مربوط به متن بلکه از دل حواشی آن و مربوط به اصرار سخنگوی وزیر به رسانه‌ای نشدن صحبت دانشجویان است که البته به گفته یکی از دانشجویان حاضر با واکنش منفی وزیر همراه شده است. این رویکرد از فردی که قرار است فضای افکار عمومی یک وزارتخانه را مدیریت کند اتفاقی عجیب به نظر می‌رسد. به هرحال تا زمان تنظیم این گزارش حتی سایت وزارتخانه هم هنوز خبری از این دیدار منتشر نکرده است.

 

منبع:فرهیختگان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *