اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳
هیأت مؤسس شبکه همگرای نخبگانی امت واحده اسلامی تشکیل شد

هیأت مؤسس شبکه همگرای نخبگانی امت واحده اسلامی تشکیل شد

  • خرداد ۲۲, ۱۴۰۲

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تشکیل شبکه همگرای نخبگانی امت اسلامی به پیشنهاد سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در دستور کار هیأت رئیسه دومین کنفرانس بین‌المللی همزیستی مسالمت‌آمیز قرار گرفت و شورای مشورتی بررسی ایجاد این شبکه، با حضور ۵۰ استاد و اندیشمند مسلمان شرکت‌کننده در این رویداد برگزار شد.

سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در این نشست مشورتی، به جایگاه دانشگاه تهران در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی، حضور آن در بین ۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا و قرارگیری دانشگاه تهران در برخی حوزه‌های علم در میان ۵۰ دانشگاه اول جهان اشاره کرد و گفت: دانشگاه تهران از یک جایگاه ممتاز بین‌المللی برخوردار است که این افتخار را متعلق به جهان اسلام می‌دانیم و معتقد هستیم که ظرفیت‌های دانشگاه تهران بایستی در خدمت توسعه ملل مسلمان باشد.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه در سال‌های اخیر تعامل ویژه‌ای را با کشور‌های مسلمان آغاز کرده‌ایم، افزود: طبق مصوبه هیأت امنای دانشگاه تهران، دانشجویان از کشور‌های همسایه مانند افغانستان و عراق را به عنوان بورسیه پذیرش می‌کنیم و به دنبال ایجاد شعبه بین‌المللی دانشگاه تهران در عراق، گرجستان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس هستیم.

مقیمی همچنین به رویکرد شبکه‌سازی دانشگاه تهران با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و نخبگانی دنیا اشاره کرد و گفت: به تازگی در جریان سفر رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران به کشور روسیه، مقدمات شکل‌گیری شبکه دانشگاه‌های کشور‌های عضو شانگ‌های را فراهم کردیم.

وی از ایجاد دبیرخانه شبکه دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه در دانشگاه تهران خبر داد و افزود: این دفتر هم در دانشگاه ملی مسکو و هم در دانشگاه تهران مشغول به کار است. ما می‌توانیم از این تجربه برای ایجاد یک شبکه گسترده بین دانشگاه‌های کشور‌های اسلامی استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به طرح پیشنهاد ایجاد شبکه همگرای نخبگانی امت واحده اسلامی، توضیح داد: به دنبال این هستیم که با تشکیل این شبکه، هدف محوری همگرا کردن ملل مسلمان را دنبال کنیم. هر چند که این شبکه می‌تواند کارکرد‌های مختلف دیگری شامل ترویج علم و فناوری در کشور‌های مسلمان هم داشته باشد.

وی افزود: به نظر می‌رسد در گام اول، عمده تمرکزمان را بر روی همگرا نمودن ملل مسلمان در این شبکه بگذاریم. ساختار پیشنهادی برای این شبکه به این صورت خواهد بود که دفتر مرکزی آن در دانشگاه تهران ایجاد خواهد شد و سامانه‌ای برای آن طراحی خواهد شد.
مقیمی با بیان اینکه هیأت مؤسس شبکه همگرای نخبگانی امت واحده اسلامی نسبت به تدوین اساسنامه اقدام خواهد کرد، افزود: شبکه دارای یک شورای سیاستگذاری خواهد بود و کمیته‌های تخصصی ذیل شورای سیاستگذاری شکل خواهد گرفت. اعضای هیأت مؤسس نسبت به ترغیب دانشگاه‌ها و نهاد‌های علمی کشور‌های متبوع خود برای عضویت در شبکه اقدام خواهند کرد.

به گفته رئیس دانشگاه تهران، دفتر این شبکه در کشور‌هایی که عضویت این شبکه را می‌پذیرند، ایجاد خواهد شد که این دفتر به صورت سازمان مردم‌نهاد اداره خواهد شد و وظیفه آن سازماندهی نیرو‌های نخبه کشور‌ها هم در بخش استادی و هم در بخش دانشجویی خواهد بود.

استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران تاکید کرد: برای اینکه این شبکه بتواند از آزادی عمل مناسبی برخوردار باشد بایستی فارغ از وابستگی به هر دولت و سازمان رسمی عمل کند. در این شرایط این شبکه می‌تواند به عنوان یک اتاق فکر به نهاد‌های رسمی و دولت‌ها در کشور‌های اسلامی مشورت دهد و اگر اختلاف و تفارقی بین کشور‌ها یا بخشی از گروه‌های این کشور‌ها اتفاق بیفتد، به عنوان نقش میانجی ایفای نقش کند.

مقیمی خاطرنشان کرد: برای اینکه این شبکه بتواند کارآمد باشد، لازم است فاقد سوگیری و تعصب خاص ملی یا محلی باشد، باید همه فعالیت‌های آن حول قرآن کریم و سنت پیامبر (ص) شکل بگیرد. اقدامات بسیار متنوعی می‌توان در قالب این شبکه انجام داد و فقط مهم این است که بتوانیم تمرکز خود را بر روش‌های علمی و عقل‌گرایی بر مبنای معرفت دینی معطوف سازیم.

کدام چهره‌ها در هیأت مؤسس شبکه همگرای نخبگانی امت واحده اسلامی حضور دارند؟
در نتیجه این نشست، اساتید و اندیشمندانی از کشور‌های ایران، تونس، لبنان، اردن، سوریه، عراق، ترکیه، هند، پاکستان و بریتانیا برای عضویت در هیأت مؤسس شبکه همگرای نخبگانی امت واحده اسلامی اعلام آمادگی کردند.

سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، مهدی شهبازی استاد دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، محمود واعظی، ذوالفقارطلب، خوش منش و نجفعلی میرزایی از اساتید دانشکده الهیات و معارف اسلامی، علی اصغر پورعزت استاد دانشگاه تهران و اندیشمند حوزه حکمرانی، محسن صالح استاد دانشگاه لبنان و رئیس انجمن بین‌المللی کارشناسان سیاسی لبنان، عبدالحق هاشمی رهبر جماعت اسلامی بلوچستان پاکستان، سید سلمان حسینی ندوی رئیس دانشگاه امام احمد بن عرفان هند، توفیق بن عامر استاد دانشگاه تونس، احمد قشلان استاد فقه دانشگاه بلاد شام سوریه، عارف نوشاهی مصحح و پژوهشگر برجسته پاکستانی، محمد خضر استاد دانشگاه لبنان، بلال شعبان از لبنان، علاءالدین زعتری از سوریه، صالح ابوالحاج از اردن، سالم عبدالجلیل از تونس، انور عثمان از ترکیه، صباح برزنجی از عراق، معین الرفاعی از لبنان و حسن التریکی از بریتانیا از جمله چهره‌های شاخص در هیأت مؤسس این شبکه هستند.

اولین نشست هیأت موسس به ابتکار دانشگاه تهران تشکیل خواهد شد.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *