اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
پژوهش‌ها براساس نیاز کارخانه‌های منطقه طراحی می‌شوند

پژوهش‌ها براساس نیاز کارخانه‌های منطقه طراحی می‌شوند

  • فروردین ۱۷, ۱۴۰۲

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملارد یکی از واحدهای استان تهران است که در فاصله ۴۴ کیلومتری تهران قرار گرفته است. این واحد فعالیت خود را در تاریخ ۱۵ اسفندماه ۱۳۹۰ تحت عنوان مرکز دانشگاهی تحت نظر واحد شهر قدس آغاز کرد. پس از ۲ سال فعالیت با تصویب هیات‌امنا، واحد ملارد توانست از مرکز آموزشی به یک واحد دانشگاهی مستقل ارتقا پیدا کند. سایت این دانشگاه به مساحت ۱۰ هکتاری توسط یکی از خیرین منطقه به دانشگاه اهدا شد و درحال حاضر ۴ ساختمان این دانشگاه در آن قرار دارد. هر کدام از این ساختمان‌ها به بخش‌های مختلف دانشگاه مانند ساختمان اداری، ساختمان آموزشی و پژوهشی، سوله دانشگاه که محل استقرار آزمایشگاه‌ها، سلف و محوطه تربیت بدنی و بخش دیگر که برای تاسیس مدرسه سما در ۲ مقطع متوسطه دخترانه و فضایی برای مرکز رشد واحدهای ملارد، صفادشت و شهرقدس است اختصاص پیدا کرده است. فضای سبز واحد نیز در حدود ۴ هکتار است که درحال حاضر در این فضا گل محمدی و انگور بی‌دانه قرمز پرورش داده می‌شود. کارنامه عملکرد این واحد با توجه به مدت زمان کمی که فعالیت خود را آغاز کرده در سال گذشته توانسته از گرید ۱۸ به ۱۶ ارتقا پیدا کند. شاید همین عامل مهمی در جذب ۳ هزار و ۵۰۰ دانشجویی باشد که در واحد ملارد زیر نظر ۳۳ نفر از اعضای هیات‌علمی تحصیل می‌کنند. اداره ۳ مجموعه شهرقدس، صفادشت و ملارد بر عهده عبدالله قاسمی‌پیربلوطی است. برای اطلاع از روند فعالیت این ۳ مجموعه گفت‌وگویی با عبدالله قاسمی‌پیربلوطی، رئیس دانشگاه آزاد واحدهای شهرقدس، صفادشت و ملارد داشته‌ایم که در ادامه آمده است.

 انتخاب ۴۹۰۰ موضوع به‌عنوان پروژه‌های پایان‌نامه
عبدالله قاسمی‌پیربلوطی، رئیس دانشگاه آزاد واحدهای شهرقدس، صفادشت و ملارد درخصوص ماموریت‌ تعیین‌شده برای این واحدها عنوان کرد: «با توجه به آنکه ۳۰ درصد از صنعت استان تهران در شهرقدس، ملارد و صفادشت قرار دارد ماموریت منطقه‌ای یا نظام موضوعات این واحدها نیز توسط دکتر طهرانچی بر مبنای همین ظرفیت تعریف شده است. بر این مبنا نشست‌های مختلفی بین دانشگاه آزاد منطقه و صنایع برگزار شده است. براساس این نشست‌ها مشکلات و مسائل صنعتی منطقه احصا و روی سامانه پژوهش‌یار بارگذاری شده است. پس از بارگذاری این موضوعات حدود ۴ هزار و ۹۰۰ موضوع توسط اساتید و دانشجویان دانشگاه به‌عنوان پروژه‌های مختلف پایان‌نامه و رساله دکتری انتخاب شده است.»
او با تاکید بر اینکه همه رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های دانشجویان این واحد در قالب نظام موضوعات پایش انجام می‌شود، بیان کرد: «برخی از اراضی سایت دانشگاه در اختیار دانشجویان دکتری واحدهای شهرقدس و ملارد برای انجام پروژه‌های دانشگاهی قرار گرفته است. این دانشجویان در زمینه گیاهان دارویی و براساس عناوین بارگذاری‌شده روی سامانه پژوهشیار فعالیت دارند. درحال حاضر ۴ دانشجو با استفاده از این فضا مشغول تحقیق روی مباحث رساله‌های دکتری خود هستند. این افراد روی گیاهانی مانند رازیانه، زوفا و چند گیاه دیگر تحقیق می‌کنند.»

 پژوهش‌های دانشگاهی براساس نیاز کارخانه‌های منطقه طراحی می‌شوند
قاسمی‌پیربلوطی در ادامه توضیحات خود افزود: «شهر ملارد و صفادشت در قطب کشاورزی شهر تهران قرار گرفته‌اند و تولید قارچ در این منطقه یکی از کشت‌های معمول کشاورزی منطقه است. براساس آمارها حدود ۷۰ درصد قارچ تولیدی کشور توسط تولیدکنندگان منطقه ملارد تولید می‌شود. در نتیجه بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ کشور در این منطقه فعالیت دارند. بر همین اساس نشست‌هایی نیز بین واحد و تولیدکنندگان قارچ منطقه برگزار شده است. امید است تا بسیاری از پروژه‌ها و رساله‌های دکتری واحد نیز برمبنای همین ظرفیت‌ و نیاز منطقه به رشته تحریر درآید.»
رئیس دانشگاه آزاد واحدهای شهرقدس، صفادشت و ملارد با بیان اینکه بخشی از اراضی این واحد در اختیار سرای نوآوری گیاهان دارویی واحد شهر قدس قرار گرفته، بیان کرد: «طرح‌هایی که روی کشت و تولید گیاهان دارویی در سایت دانشگاه انجام می‌شود در قالب طرح پایش پیش می‌رود. برای مثال یکی از کارخانه‌های داروسازی اطراف واحد نیاز به گیاه رازیانه‌ای داشت که ترکیب آناتول آن به جای ۲۰ درصد ارتقا یافته و ۳۰ درصد باشد. در نتیجه این نیاز مطرح و به‌صورت پروژه روی سامانه پژوهشیار قرار گرفت. بنابراین در توضیح می‌توان گفت که براساس اولویت نیاز کارخانه‌های منطقه طرح پایش یا نظام موضوعات در واحد تعریف و پروژه‌های تحقیقاتی انجام می‌شوند.»

 تعریف ۱۰ درصد نظام موضوعات پایش در حوزه صنایع غذایی
او درباره اقداماتی که در قالب طرح پایش دراین واحد دانشگاهی انجام شده، گفت: «حدود ۴۰۰ یا ده درصد از عناوین در قالب طرح پایش و برمبنای مشکلات و مسائل صنایع مختلف غذایی که در این منطقه قرار گرفته‌اند تعریف و روی سامانه پایش قرار گرفته است. شایان ذکر است که این اقدام با استقبال خوبی از جانب اساتید دانشگاه و دانشجویان دکتری رو‌به‌رو شده است و پروژه‌های خود را در مباحث صنایع غذایی، گیاهان دارویی، غذاهای فراسودمند تعریف کرده‌اند.»

 درآمد یک میلیارد تومانی واحد ملارد در سال گذشته
قاسمی‌پیربلوطی درخصوص راه‌هایی که این واحد برای کسب درآمد غیرشهریه استفاده می‌کند، عنوان کرد: «علی‌رغم اینکه این واحد یکی از واحدهای کوچک استان است اما با اجرای چند طرح توانسته در کسب درآمدهای غیرشهریه عملکرد مناسبی داشته باشد. با این اقدامات در سال گذشته واحد ملارد توانست حدود یک میلیارد تومان یا بیش از ده درصد درآمدهای خود را از طریق کسب درآمدهای غیرشهریه داشته باشد.»
رئیس دانشگاه آزاد ملارد در توضیح جزئیات چگونگی اجرای طرح‌های مختلف برای کسب درآمدهای غیرشهریه، اظهار کرد: «واحد ملارد با انجام پروژه‌های برون‌دانشگاهی، برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت و با همکاری مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی واحد شهر قدس در زمینه تولید گیاهان دارویی توانسته اقدام به کسب درآمدهای غیرشهریه کند. در زمینه انجام پروژه‌های برون‌دانشگاهی سال گذشته ۳ طرح بین وزارت نیرو در حوزه آب اجرایی و پیاده‌سازی شد که با اجرای آنها حدود ۵۰۰ میلیون تومان درآمد غیرشهریه به دست آمده است. البته که یک پروژه دیگر نیز در دست بررسی توسط وزارت نیرو است تا به محض اعلام رضایت، آن نیز زیر نظر یکی از استادهای واحد اجرایی شود.»

 اختصاص ۲ هکتار از ارضی سایت واحد به کاشت گل ‌محمدی 
قاسمی‌پیربلوطی در توضیح دیگر اقداماتی که در این واحد برای کسب درآمدهای غیرشهریه انجام شده، اظهار کرد: «چندین دوره آموزشی کوتاه‌مدت پودمانی یا مهارتی در واحد برگزار شده است. یکی از این دوره‌ها آزمون وکالت بود که برای دانشجویان علاقه‌مند به شرکت در این آزمون برگزار و با استقبال بسیار خوبی نیز روبه‌رو شد. همچنین با اختصاص ۲ هکتار از ارضی سایت واحد به کاشت گل‌محمدی حدود ۲ تن گل برداشت شد که از این مقدار حدود ۴ تن گلاب در داخل واحد با استفاده از دستگاه، گلاب‌گیری شده و به بازار عرضه شد. از سوی دیگر در ۱۵ اسفندماه سال گذشته بیش از ۳ هزار انگور بی‌دانه قرمز کشت‌بافت توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان واحد در فضای اراضی کاشته شد. این نوع انگور بسیار بازار پسند بوده و ماندگاری طولانی نیز در بعد از برداشت دارد. با توجه به اینکه نهال‌ها ۲ ساله هستند، امسال یا در‌نهایت سال آینده به بار خواهند نشست و از این طریق نیز می‌توان کسب درآمد کرد.»

 ۱۰ درصد دانشجویان واحد، دانشجوی پویشی می‌شوند
او درباره اقداماتی در‌قالب طرح پویش نیز اظهار کرد: «نشست‌هایی بین دانشگاه و صنایع مختلف برگزار شده و امیدواریم حدود ۱۰ درصد از دانشجویان یا ۳۵۰ نفر از آنها جذب صنایع شوند. شایان ذکر است این تعداد بسته به نیاز صنایع و تخصص‌های مختلف از فنی تا علوم انسانی را در‌برمی‌گیرد. تا واحد ملارد بتواند براساس سند تحول و تعالی اقدامات لازم را در زمینه طرح پویش انجام دهد.»
پیربلوطی گفت: «طبق سند تحول و تعالی در هر واحد باید حداقل ۱۰ درصد به طرح پویش اختصاص داده شود. از آنجایی که ۲۲ هزار دانشجو در شهر قدس مشغول به تحصیل هستند بنابراین باید ۲۲۰۰ دانشجو پویشی شوند. ۱۵۰۰ دانشجو نیز در واحد صفا دشت مشغول به تحصیل هستند که باید ۱۵۰ دانشجو از بین آنها پویشی شوند. مهم‌ترین موضوع ما در تمام حوزه‌ها در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد خواهد بود.»

 آغاز دوره‌های مدرسه طلا و جواهرسازی از هفته آینده
عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد شهرقدس با بیان اینکه پیش از این دانشکده سما همان کارهای مربوط به دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی را انجام می‌داد؛ درباره فعالیت دانشکده‌های مهارتی این واحد بیان کرد: «در‌حال‌حاضر حدود هزار و ۵۰۰ نفر دانشجوی کاردانی پیوسته در خود دانشکده مهارت این واحد تحصیل می‌کنند. در‌نظر داریم تا از ابتدای مهر‌ماه کاردانی‌های ناپیوسته واحدهای مختلف شهرقدس، صفادشت و ملارد به دانشکده‌های مهارتی انتقال پیدا کنند. درحال‌حاضر با اخذ مجوزهای لازم ۲ مدرسه عالی مهارت آشپزی خوراک‌های دارویی و فراسودمند و طلا و جواهرسازی راه‌اندازی شده است. بر این اساس دوره‌های مختلف و جشنواره غذایی مدرسه غذایی فراسودمند با استقبال بسیار خوبی برگزار شد. همچنین دوره‌های تازه آموزشی نیز از اول اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد. از آغاز هفته آینده نیز دوره‌های مدرسه طلا و جواهرسازی این واحد برگزار خواهد شد.»
او در ادامه افزود: «خوشبختانه از اسفند‌ماه موفق به اخذ مجوز فعالیت مرکز مشاوره شغلی واحد از جانب سازمان فنی و حرفه‌ای تهران شده‌ایم و این مرکز از همان تاریخ فعالیت خود را آغاز کرده است. این مرکز در داخل دانشکده مهارتی قرار دارد و به دانشجویان و افراد خارج از دانشگاه مشاوره کاری می‌دهد. شایان ذکر است این مرکز در زمان مشاوره و کاریابی برای افراد خارج از واحد براساس نرخ مشخص اقدام به مشاوره می‌کند که این اقدام نیز می‌تواند راهی برای کسب درآمد واحد ملارد باشد.»

 فعالیت ۵ هسته و شرکت فناور در حوزه بتن
قاسمی‌پیربلوطی با بیان اینکه این واحد به‌صورت مستقل مرکز تحقیقات ندارد، توضیح داد: «در‌حال‌حاضر واحد ملارد ۵ هسته و شرکت فناور دارد که به‌صورت عمده در حوزه بتن فعالیت دارند. یکی از این شرکت‌ها موفق شده تا با استفاده از زیرساخت‌های دانشگاه بتنی را تولید کند که برای استفاده نیازی به میلگرد ندارد. این شرکت بازاریابی خوبی را نیز انجام داده تا بتواند به مرحله تولید تجاری برسد. این شرکت متشکل از ۵ نفر که ۳ نفر دانشجوی رشته زلزله و سازه و ۲ نفر از اعضای هیات‌علمی واحد ملارد هستند.»
پیربلوطی در ادامه در‌خصوص سرای نوآوری دکتر قریب توضیح داد: «سرای نوآوری دکتر قریب با عنوان سرای توسعه صنایع منطقه‌ای مربوط به واحد شهر‌قدس است. سرای نوآوری ما دارای دو بخش است. بخش اول تعدادی شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده هستند که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مستقر شده است که با دانشگاه آزاد تفاهمنامه دارد. یکی از طبقات سرای نوآوری صندوق نوآوری و شکوفایی دانشگاه آزاد مستقر است که استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، هسته‌ها و… را شناسایی کرده و به آنها تسهیلات و وام پرداخت می‌کند. طبقات دیگر نیز شتاب‌دهنده‌ها یا شرکت‌های دانش‌بنیانی هستند که فعالیت‌های خوب و زیرساختی انجام می‌دهند. در‌واقع دفاتر کاری و مرکزی آنها در سرای نوآوری قریب مستقرند که کارها را پیگیری می‌کنند.»
او در ادامه در‌خصوص فعالیت‌های فرهنگی واحد ملارد تصریح کرد: «واحد ملارد در حوزه فرهنگی ایستگاه‌های صلواتی برپا کرده است که البته با شهریه دانشجویان نبوده است. در نیمه‌شعبان گذشته ایستگاه صلواتی برگزار شد. دانشگاه آزاد واحد ملارد در جنب امام‌زاده است که محل قبور شهدا و رفتگان است بنابراین محل خوبی برای برگزاری ایستگاه‌های صلواتی است. ملارد جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر دارد که جمعیت بسیار زیادی است. بنابراین خدمات خوبی به مردم شهر از نظر اجتماعی داده می‌شود.»
او گفت: «یکی دیگر از برنامه‌های فرهنگی بحث راهیان نور بود که دانشجویان استقبال خوبی از آن کردند. روز درختکاری در اسفند‌ماه سال گذشته متقارن با روز تاسیس دانشگاه آزاد ملارد بود که به تناسب هر شهید دانشجو یک نهال کاشته شد. بیش از ۳۵۰۰ شهید دانشجو در کشور داریم و به‌ازای هر‌کدام یک نهال در واحد ملارد کاشته شد.»

 

منبع:فرهیختگان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *