اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
بازار 5 میلیارد دلاری فناوری‌های آموزشی کره جنوبی

بازار ۵ میلیارد دلاری فناوری‌های آموزشی کره جنوبی

  • فروردین ۱۷, ۱۴۰۲

فناوری‌های آموزشی به ترکیبی از سخت‌افزارها و نرم‌افزارها و تئوری‌های آموزشی در راستای تسهیل فرآیند یادگیری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی اطلاق می‌شود. صنعت فناوری‌های آموزشی (edtech) به تولید و توسعه فناوری‌های مرتبط با حوزه‌های آموزشی می‌پردازد. علاوه‌بر تجربه آموزش عملی، فناوری آموزشی مبتنی‌بر دانش نظری از رشته‌های مختلفی مانند ارتباطات، آموزش، روانشناسی، جامعه‌شناسی، هوش‌مصنوعی و علوم کامپیوتر بهره می‌گیرد. این امر شامل چند حوزه ازجمله تئوری یادگیری، آموزش مبتنی‌بر رایانه، یادگیری آنلاین و آموزش متحرک است که در آن از فناوری‌های تلفن همراه استفاده می‌شود. درواقع فناوری‌های آموزشی با ایجاد، استفاده و مدیریت فرآیندها و منابع فنی در ساده‌تر کردن روند یادگیری و بهبود عملکرد مراکز آموزشی نقش ایفا می‌کنند. کره جنوبی با توجه به اکوسیستم فناورانه قدرتمندی که دارد، از بزرگ‌ترین بسترهای آزمایشی فناوری‌های آموزشی در دنیا به‌شمار می‌رود.

  چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا
کره جنوبی به‌لطف حضور غول‌های فناوری‌اش یکی از کشورهای برتر در حوزه‌های نوآوری، تحقیق و توسعه و آموزش طی دهه‌های اخیر به‌شمار می‌رود و درحال‌حاضر از کشورهای برتر دنیا در زمینه توسعه جهانی استارتاپی محسوب می‌شود، به‌طوری‌که استارتاپ‌های موفقی از اکوسیستم جدید و نوآورانه شکل می‌گیرند. اکوسیستم استارتاپی کره جنوبی در سال ۲۰۲۳ پس از تاثیری که همه‌گیری کرونا در بخش‌های مختلف فناورانه این کشور در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ به‌جا گذاشت، درخشان به‌نظر می‌رسد. اقتصاد کره جنوبی اکنون چهارمین اقتصاد بزرگ در میان کشورهای آسیایی است و مهم‌ترین دلیل این امر را می‌توان برخورداری از برترین زیرساخت‌های بی‌سیم و اینترنتی دانست. این کشور درحالی از نظر اقتصادی جایگاه خوبی را به‌دست آورده که تا سال‌ها پیش از فقیرترین کشورهای جهان بوده و در کمتر از ۶۰ سال به کشوری توسعه یافته تبدیل شده است. موفقیتی که کره جنوبی در تبدیل شدن به یکی از موفق‌ترین کشورها در حوزه فناوری‌های آموزشی کسب کرده ثابت می‌کند که مدیریت اقتصادی خوب در تعیین موفقیت یک کشور بسیار مهم‌تر از ثروت منابع طبیعی است و از اهمیت بالاتری برخوردار است. به گزارش seoulz، کره جنوبی همچنان کشوری مرموز باقی مانده؛ چراکه این کشور یکی از سه کشوری (شامل روسیه و چین) است که گوگل در آنها به‌عنوان موتور جست‌وجو مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، از این رو به‌دلیل آنکه اطلاعات مختلف این کشور روی موتور جست‌وجوی Naver قرار می‌گیرد، دنیا به اطلاعات مرتبط به کره جنوبی دسترسی پیدا نمی‌کند. این موتور جست‌وجو در خارج از کره جنوبی قابل‌دسترسی نیست و تنها در داخل این کشور می‌توان از آن استفاده کرد. به همین دلیل می‌توان نتیجه‌ گرفت که کره جنوبی با محافظت از اطلاعات و دانش فناورانه‌ای که به‌دست آورده، توانسته با سرعت بالایی رشد کند و به یکی از کشورهای پیشرفته در دنیا تبدیل شود.

  اکوسیستم ۱۵ هزار استارتاپی
سال‌ها پیش که جنگ میان دو کره شکل گرفت، کره شمالی بیشتر روی زیرساخت‌های صنعتی و کره جنوبی بیشتر در حوزه‌های کشاورزی فعالیت می‌کرد و حمایت چندانی هم از متحدان خود ازجمله آمریکا دریافت نمی‌کرد. یک‌سوم مردم این کشور بی‌خانمان بودند و بعد از پایان جنگ به‌دلیل ظرفیت‌های اقتصادی که در اختیار داشت و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تحول کشور، در راستای پیشرفت و توسعه قرار گرفت. بیشتر کمک‌های خارجی به این کشور در مدرن‌سازی و ایجاد مدارس و دانشگاه‌ها نقش‌آفرینی کردند. نقش دولت را در این پیشرفت نمی‌توان نادیده گرفت، به‌طوری‌که با حمایت از شرکت‌های برتر کره‌ای در زمینه اعطای وام گام برداشت. دولت کره جنوبی تصمیم گرفت با اعطای وام‌های کم‌بهره و تنفس‌های مالیاتی به شرکت‌ها به آنها اجازه داد تا شرکت‌ها بتوانند با سایر کشورهای دنیا رقابت کنند. شرکت‌های کره‌ای مانند سامسونگ و هیوندای جزء مراکزی بودند که بسیاری از جمعیت کره را مشغول به کار کردند. تمرکز این کشور بر ایجاد فناوری‌های مدرن در سطحی بوده است که بتواند در بازارهای نوظهور جهانی رقابت کند، بنابراین رقبای بین‌المللی در رقابت با نیروی کار تحصیل کرده دچار مشکل می‌شدند. با اقداماتی که طی سال‌ها دولت کره جنوبی انجام داده، درحال‌حاضر شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی جزء بزرگ‌ترین شرکت‌های فناورانه دنیا به‌شمار می‌روند.

  آمادگی برای انقلاب چهار صنعتی
طبق آخرین آمار، در سال ۲۰۲۳ تاکنون بیش از ۱۵ هزار استارتاپ در کره جنوبی حضور داشته‌اند. طی چند سال گذشته، بیش از ۵۵۰ میلیون دلار در سال صرف استارتاپ‌ها شده است. استارتاپ‌های کره‌ای در حوزه‌های بلاگچین، فینتک، فناوری‌های زیستی، اینترنت اشیا، زیبایی، مد و سرگرمی جزء فعال‌ترین استارتاپ‌ها به‌شمار می‌روند. در این میان سال‌هاست فناوری‌های آموزشی جزء برترین‌ها در این کشور محسوب می‌شوند. دولت کره جنوبی درنظر دارد بیش از ۱۰ هزار کارگر را برای انقلاب چهارم صنعتی آماده کار و به کاهش بیکاری استارتاپ‌ها کمک کند. آکادمی نوآوری در کره جنوبی در آینده‌ای نزدیک قرار است دو هزار نیروی جوان را برای حضور در انقلاب چهارم صنعتی آموزش دهد.

  ۳۹ میلیارد دلار ارزش اکوسیستم استارتاپی کره
سئول، پایتخت کره جنوبی در سال ۲۰۲۲ شمار فضاهای اختصاص یافته به استارتاپ‌های فناوری را دو برابر کرد و نیز با همکاری وزارت دادگستری قرار شد ویزای راه‌اندازی سریع برای کارآفرینان جوان خارجی که قصد راه‌اندازی کسب‌وکار در این شهر را دارند، صادر شود. طبق آخرین آمار، ارزش اکوسیستم استارتاپی سئول ۳۹ میلیارد دلار ارزیابی شده و با این اوصاف کره جنوبی در میان ۲۷۰ کشور دنیا، رده ۲۰ را از آن خود کرده است. درست است که سئول یکی از مراکز اصلی فناوری در کره به‌شمار می‌رود اما در آینده‌ای نزدیک بوسان و دایجون هم به دیگر مراکز استارتاپی تبدیل خواهند شد.

  پیروی از مدل سیلیکون‌ولی
رئیس‌جمهور کره جنوبی در جولای ۲۰۲۰ معاهده جدیدی را مطرح کرد و طی آن بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار را به ایجاد بیش از یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار شغل تا ۲۰۲۵ اختصاص داد. علاوه‌بر این، دولت این کشور قرار است ۱۰۰ هزار نفر را در فناوری‌های جدیدی چون هوش‌مصنوعی، ساختمان‌سازی و خودروهای برقی آموزش دهد. یکی از نقاط مثبت پیشرفت فناوری در سیلیکون‌ولی آمریکا گشودن درها روی کارگران خارجی بااستعداد و مهارت‌دیده بوده و کره جنوبی هم با الگوبرداری از این منطقه فناورانه توانسته در پیشرفت استارتاپ‌های فناورانه گام بردارد.

  فناوری آموزشی کره چگونه رشد کرد؟
اگر بخواهیم به بررسی موفقیت اکوسیستم فناوری در کره جنوبی بپردازیم، به‌طور قطع اینترنت پرسرعت این کشور که در آسیا رده سوم و در دنیا رده ۱۹ را دارد، نقطه قوت آن به‌شمار می‌رود. سرعت اینترنت در این کشور به ۱۰۰ مگابایت رسیده است. همان‌طور هم که اشاره شد، شرکت‌های فناوری مانند سامسونگ و ال ‌جی که جزء غول‌های فناوری محسوب می‌شوند، از دیگر نکات مثبتی هستند که به قدرتمند شدن فناوری در این کشور کمک می‌کند. از آنجا که نوجوانان زیادی در این کشور وارد سیستم آموزش عالی دانشگاهی کره جنوبی می‌شوند و خانواده‌ها نیز هزینه‌های هنگفتی را صرف کلاس‌های خارج از مدرسه فرزندان‌شان می‌کنند، این کشور را به یک بستر بزرگ برای استارتاپ‌های فناوری آموزشی تبدیل کرده که به سکوی پرشی برای رقابت با بازارهای جهانی تبدیل شده است. در میان شمار بالای استارتاپ‌هایی که در این کشور فعالیت می‌کنند، تنها ۱۱۷ استارتاپ فناوری آموزشی در سئول فعالیت می‌کنند که حتی رقابت تنگاتنگی با فناوری‌های آموزشی در غرب دارد اما کل استارتاپ‌های فناوری آموزشی در کره جنوبی به ۳۵۱ استارتاپ می‌رسد. برترین فناوری‌های آموزشی در دنیا در سن‌دیگو کالیفرنیا قرار دارد که سیلیکون‌ولی روی پلتفرم‌های آن سرمایه‌گذاری انجام داده است. سئول یکی از پایتخت‌های پرارتباط در دنیاست که از نظر فناوری‌های آموزش عالی وضعیت بسیار مطلوبی دارد. بسیاری از این والدین در انگلیس، آمریکا و استرالیا تحصیل کرده و به کره بازگشته‌اند، بنابراین دولت کره با افرادی سروکار دارد که کاملا از استانداردهای آموزشی جهان پیرامون خود آگاه هستند و تقاضای بهره‌مندی از بهترین‌های فناوری در بخش آموزش را دارند. چین هم از دیگر کشورهایی است که از نظر فناوری‌های آموزشی جایگاه مورد قبولی دارد اما در بازار جهانی فناوری‌های آموزشی، از آنجا که این فناوری برای همان کشور طراحی شده، در خارج از آن کشور قابل‌استفاده نیست.
به‌دلیل فشار زیادی که مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی برای برگزار امتحانات روی دانش‌آموزان و دانشجویان می‌آورند و نیز رواج مراکز آموزشی غیردولتی خصوصی والدین ترجیح می‌دهند بخش زیادی از درآمد خانواده را صرف آموزش فرزندان کنند. این درحالی است که بسیاری از والدین با سیستم قدیمی کاغذی رشد کرده‌اند و فناوری‌های آموزشی اغلب برای مهندسان و طراحان در این کشور در نظر گرفته شده است.

  مدیریت یادگیری با فناوری آموزشی
به دلیل اینترنت پرسرعتی که کره‌جنوبی در اختیار دارد، به‌راحتی و در مدت زمانی کم می‌توان پلتفرم‌های مدیریت یادگیری را با موفقیت در مراکز آموزشی در بوته آزمایش قرار دهند. برخی از این پلتفرم‌های فناوری آموزشی همزمان در کره، ژاپن، آمریکا، سنگاپور و اندونزی هم مورد آزمایش قرار گرفته‌اند که مورد اقبال فراوانی قرار گرفته است. در موسسه پیشرفته فناوری و علوم کره‌جنوبی (KAIST) اغلب فراگیران در حوزه مهندسی و فناوری فعالیت می‌کنند. در قالب این اپلیکیشن‌ها، مدرسان و استادان می‌توانند توانمندی دانشجویان و فراگیران خود را ارزیابی کنند.

  رشد فناوری‌های یادگیری مبتنی‌بر هوش مصنوعی
برخی پلتفرم‌های فناوری آموزشی که در کره‌جنوبی مشغول فعالیتند، منجر به رشد دستیاران آنلاین آموزشی مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌شوند تا به دانشجویان کمک کنند با یکدیگر راحت‌تر ارتباط برقرار کنند. به دلیل آنلاین بودن آموزش‌ها در دوران همه‌گیری و نبود ارتباط نزدیک بین افراد، این پلتفرم تلاش کرده خلأهای ارتباطی را به این شکل پر کند. حتی استفاده از پلتفرم‌ها و فناوری‌های آموزشی هوش مصنوعی در بهبود مشارکت دانشجویان در اپلیکیشن‌های آماده‌سازی آزمون‌ها برای استانداردسازی آزمون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  رشد ۱۶ درصدی بازار فناوری‌های آموزشی تا ۳ سال آینده
به گزارش marketresearch، ارزش بازار فناوری‌های آموزشی در دنیا در سال ۲۰۲۱ چیزی بالغ بر ۲۵۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است و انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۲۷ به ۶۰۶ میلیارد دلار برسد که با متوسط رشد سالانه ۱۵٫۵۲ درصد روبه‌رو خواهد بود. این بازار در جهان با ظهور هوش مصنوعی و فناوری‌های دیجیتالی با انقلاب دیجیتال مواجه شد و گزارش‌ها حاکی از آن است که رشد بازار جهانی فناوری‌های آموزشی در این بازه پیش‌بینی شده بیش از ۱۳۰ درصد خواهد بود. این درحالی است که به گزارش globaldata، ارزش بازار فناوری‌های آموزشی در کره‌جنوبی در ۲۰۲۱ بالغ بر ۵ میلیارد دلار برآورد شده و انتظار می‌رود بین بازه سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶، با رشد ۱۶ درصدی مواجه شود و به رقمی حدود ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار خواهد رسید. رشد هزینه‌ها در سال ۲۰۲۱ در بازار فناوری‌های آموزشی همچنان بالا بود اما به نظر می‌رسد نسبت به هزینه‌های سال ۲۰۲۰ که تغییر فرآیند آموزشی و گرایش به استفاده از پلتفرم‌های یادگیری آنلاین اتفاق افتاد، هزینه‌ها کمی کاهش یافته است. پیش‌بینی‌ها هم حکایت از آن دارد که بازار فناوری‌های آموزشی در کره‌جنوبی مسیر رشد دوبرابری را طی خواهد کرد. تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و اداره‌ها در دوران کرونا هم گرایش به استفاده از فناوری‌های آموزشی را در دو سال گذشته افزایش داده است. به نظر می‌رسد پذیرش فناوری‌های آموزشی در دوران همه‌گیری تاثیر درازمدتی روی مدل‌های آموزشی و خلق فرصت‌هایی برای آموزش‌های از راه دور در آینده به جا می‌گذارد.

  مدل‌های تجاری بازار فناوری آموزشی
بیشتر مدل‌های تجاری بازار فناوری‌های آموزشی جزء مدل‌های رایگان تجاری، مدل‌های مبتنی‌بر تبلیغات، مدل‌های اشتراکی و مدل‌های بازاری به شمار می‌روند. مدل رایگان، محبوب‌ترین مدل تجاری فناوری‌های آموزشی در کره‌جنوبی است که در قالب آن، نسخه اصلی محصول به‌طور رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. ویژگی‌های پیشرفته‌تر آن با پرداخت هزینه اشتراک به کاربران داده می‌شود. چشم‌انداز رقابتی فناوری‌های آموزشی در کره بسیار روشن است و فعالانی در این حوزه فعالیت می‌کنند یکی از آنها شرکت Riiid و Mathpresso است. شرکت فناوری آموزشی کره‌ای Riiid راه‌حل‌هایی را مبتنی‌بر هوش مصنوعی ارائه می‌دهد که جایگزین کپی کتاب‌ها و مقاله‌های قدیمی می‌شوند. همچنین شرکت Mathpresso نیز پلتفرم مکمل آموزشی را ارائه می‌دهد که به دانشجویان اجازه می‌دهد از طریق آن از معلمان و استادان سوال پرسیده و با گرفتن عکس به دنبال راه‌حل‌هایی هستند. سرمایه راه‌اندازی این شرکت از سوی گوگل پرداخت می‌شود.

 

منبع:فرهیختگان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *