اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳
فعالان جبهه مردمی در حوزه قرآن بی‌پشتیبان هستند

فعالان جبهه مردمی در حوزه قرآن بی‌پشتیبان هستند

  • فروردین ۱۶, ۱۴۰۲

به گزارش خبرنگار مهر، آئین تکریم و معارفه دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در ساختمان شماره ۲ این شورا، سالن فرهنگ و با حضور وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش و حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این نشست از زحمات و فعالیت‌های دبیر پیشین شورای توسعه فرهنگ قرآنی قدردانی و بیان کرد: حجت‌الاسلام حمید محمدی، جزو پژوهشگران و فعالان شناخته شده قرآنی است و در دوره ایشان، کتاب‌ها و اسناد ارزشمندی در ارتباط با علوم قرآنی منتشر شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رسالت‌های شورا را در چهار حوزه تعریف کرد و گفت: فعالیت‌های ما در چهار زمینه راه‌بینی، راهبردی، راهبری و راه‌سنجی انجام می‌شود و حجت الاسلام حمید محمدی در دو حوزه راهبری و راهبردی، کارهای بسیار با ارزشی انجام داده است.

حجت‌الاسلام خسروپناه در ادامه به فعالیت‌های دبیر پیشین شورای توسعه فرهنگ قرآنی اشاره و بیان کرد: در این شورا کارهای خوبی در زمینه راهبردی انجام و کتاب‌های خوبی درباره قرآن منتشر و به همه ابعاد قرآنی و مباحث فرهنگی پرداخته شده است. در حوزه راهبری هم، تعامل خوبی با سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف چون وزارت علوم، بهداشت، اوقاف، بسیج و بخش بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری داشته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، تعامل میان دستگاه‌های دولتی و تشکل‌های مردمی را ضروری دانست و افزود: فعالان جبهه مردمی در حوزه قرآن متعدد و در عین حال، بدون پشتیبان هستند و ما نباید همه‌چیز را دولتی و دستگاهی ببینیم. از سوی دیگر باید از موازی‌کاری بپرهیزیم و به آموزش و پرورش دانش‌آموزان و علاقه‌مند کردن آنها به مفاهیم قرآنی توجه ویژه‌ای داشته باشیم و بودجه مورد نظر را به خود فعالیت‌های قرآنی اختصاص دهیم.

توسعه معارف قرآنی به تنهایی کافی نیست

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر پیشین شورای توسعه فرهنگ قرآنی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این شورا پرداخت و گفت: سال ۱۳۸۸ منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور با تکیه بر ۳ محور فرهنگ‌سازی، هماهنگ‌سازی و نظام‌سازی تصویب و ابلاغ شد. از آن زمان تاکنون، فعالیت‌های خوبی در زمینه فرهنگ‌سازی و هماهنگ‌سازی صورت گرفته اما در زمینه نظام‌سازی پیشرفت چندانی نداشته‌ایم که این بخش مهم، نیازمند اهتمام بیشتر حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌هاست.

وی معارف، ایمان و رفتار قرآنی را سه ضلع مثلث توسعه فرهنگ قرآنی دانست و افزود: توسعه معارف به تنهایی کافی نیست و ما باید به عمل قرآنی هم توجه کنیم چون بعد از ایمان به خداوند و پیامبر اکرم (ص) باید به کتاب خداوند و توصیه‌های آن توجه کنیم.

حجت‌الاسلام محمدی به ضرورت اجرای اسناد هفت‌گانه‌ای که در شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصویب شده، اشاره کرد: ما هفت سند ابلاغ کرده‌ایم که اجرای این اسناد، موجب قرآنی‌سازی نظام می‌شود چون مقام معظم رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی را قرارگاه دانستند و ما تا رسیدن به این جایگاه، راه دشواری را پیش‌رو داریم.

به گفته دبیر پیشین شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مجلس شورای اسلامی در تمام این سال‌ها به تعداد انگشتان دست، مصوبه قرآنی داشته؛ به عبارتی همه مصوبات قرآنی کشور به این شورا محدود می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به سند اجرایی حفظ قرآن کریم گفت: مقام معظم رهبری به تربیت ۱۰ میلیون حافظ اشاره کرده‌اند و ما تاکنون توانسته‌ایم بالغ بر یک میلیون حافظ قرآن پرورش دهیم. امید می‌رود، معاونت پژوهشی وزارت آموزش و پرورش به این مهم توجه بیشتری داشته باشد.

ضرورت توجه به متولدین دهه ۸۰ و ۹۰

علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این نشست به ارائه گزارش از سی‌امین نمایشگاه قران پرداخت و این رویداد را بزرگ‌ترین نمایشگاه قرآنی در جهان اسلام دانست و گفت: نمایشگاه قرآن در طول این ۳۰ سال، حرکت رو به رشدی داشته. امسال هم ۳۷ دستگاه و نهاد حاکمیتی در این رویداد مهم قرآنی شرکت داشته و علاوه بر این، حضور مجموعه‌های مردم‌نهاد هم پررنگ بوده است.

به گفته وی نمایشاه قرآن کریم در فضایی به مساحت ۵ هزار معتر مربع در مصلای امام خمینی (ره) و با حضور ۲۱ کشور جهان برگزار می‌شود؛ همچنین قرار است محتوای نمایشگاه قرآن به هفت کشور دنیا و همه استان‌های ایران سفر کند.

معاف به دستور صریح مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که مساجد باید به پایگاه‌های قرآنی تبدیل شوند اشاره و بیان کرد: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در قالب یک پویش در پی تقویت مساجد هستیم. در حال حاضر ۱۹۰۰ کانون، کار خود را در مسجدها آغاز کرده‌اند. از سوی دیگر تلاش می‌کنیم تا ضمن همکاری با مجموعه‌های مردمی، مصحف شریف را به خانه‌ها بازگردانیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بخش‌ها و فعالیت‌های مختلف سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت: ارتباط مردم با کلام خداوند از طریق ترجمه است به همین‌خاطر، مردمی که به نمایشگاه می‌آیند همواره این پرسش را مطرح می‌کنند که ترجمه خوب کدام است و ما چه ترجمه و چه مترجمی را انتخاب کنیم؟ از این‌رو ما بخش ترجمه را فعال کردیم. به جز این، بخش مصحف جمهوری اسلامی برای نخستین بار در نمایشگاه امسال راه‌اندازی شده؛ علاوه بر این ۲۲۰ مجموعه که در زمینه محصولات مرتبط با حجاب و عفاف فعالیت می‌کنند هم در این رویداد حضور دارند.

معاف از توجه ویژه به بانوان قرآنی خبر داد و افزود: بنیاد بین‌الملی کوثر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفته و ۱۷۰۰ نفر از بانوان دانشگاهی و حوزوی در آن حضور دارند. علاوه بر این مجموعه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه یکی شده و در قالب یک مجموعه در سی‌امین نمایشگاه قرآن حضو پیدا کرده‌اند.

او به ضرورت توجه به متولدین دهه ۸۰ و ۹۰ اشاره و بیان کرد: ما بخش ویژه‌ای را در قالب موسیقی و بازی و پویانمایی به کودکان و نوجوانان اختصاص داده‌ایم تا آنها را به علوم و فعالیت‌های قرآنی علاقه‌مند کنیم. خوشبختانه موج سلام فرمانده به ما نشان داد بچه‌های این نسل هم عاشق امام زمان (عج) و معارف قرآنی هستند و آنچه اتفاق افتاده نه انقطاع نسلی که حرکت نسلی است. علاوه بر این با شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها هم همکاری خوبی داشته و از ایده‌های خلاقانه آنها بهره برده‌ایم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تعامل خوب با سازمان صدا و سیما و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد و افزود: بخش مهمی از نمایشگاه قرآن به هنر و صنایع دستی اختصاص دارد و ما امسال با وزارت میراث فرهنگی ارتباط خوبی برقرار کرده‌ایم تا از هنرمندان فعال خود در زمینه صنایع دستی برای شرکت در این رویداد دعوت کند. از سوی دیگر با صدا و سیما جهت پوشش اخبار نمایشگاه قرآن، تعمل خوبی داشته‌ایم.

در این جلسه، وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش هم حضور داشتند. همچنین دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از زحمات و تلاش‌های حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر پیشین شورای توسعه فرهنگ قرآنی تقدیر و سید محمدجواد آل احمد را به سرپرستی این شورا انتخاب کرد.

 

منبع:خبرگزاری مهر

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *