اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۳
مداخلات مجلس در انتصابات دانشگاه‌ها صدای وزیر را در آورد

مداخلات مجلس در انتصابات دانشگاه‌ها صدای وزیر را در آورد

  • فروردین ۱۶, ۱۴۰۲

قرعه اولین دیدار فعالین دانشجویی در سال جاری به مناسبت ماه مبارک رمضان به نام وزارت بهداشت خورد تا به این ترتیب، سفره افطاری بهرام عین‌اللهی با تشکل‌ها در خیابان سیمای ایران شهرک قدس پایتخت برپا شود. دیداری که با پایان تعطیلات رسمی کشور و در مدت باقی‌مانده از ماه رمضان، در دیگر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها هم انجام می‌شود و باید منتظر ماند و دید دومین مسئولی که قرار است پای صحبت‌های فعالان دانشجویی بنشیند، از کدام وزارتخانه خواهد بود. در این دیدار به رسم همیشه، دانشجویان به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌هایشان پرداختند و در مقابل عالی‌ترین مقام مسئول این وزارتخانه هم در مقام پاسخگویی قرار گرفت. وزارتخانه‌ای که مدتی می‌شود زمزمه‌های استیضاح وزیرش مطرح شده و طبیعتا همین موضوع هم یکی از موضوعات مهمی بود که در این دیدار مطرح شد.

 برای پیشرفت کشور، باید از تشکل‌های دانشجویی استفاده کنیم
وزیر بهداشت در این دیدار با بیان اینکه در نظام آموزشی روش‌های مختلفی برای ارزیابی وجود دارد، گفت: «از بهترین روش‌ها هم بهره‌گیری از خروجی‌ها از جمله ‌استفاده از تجربیات و نظرات فارغ‌التحصیلان و دانشجویان است و امیدواریم چنین جلساتی تداوم یابد.»  وی با اشاره به فراز و نشیب‌هایی که در طول دوران ۴۴ ساله انقلاب اسلامی رخ داده است، گفت: «درصحنه‌های مختلف همواره جوانان در میدان حق‌طلبی و مبارزه علیه باطل حضور موثر داشته‌اند و در برهه کنونی نیز که شاهد جنگ اقتصادی و فرهنگی علیه کشور هستیم نقش دانشجویان و تشکل‌های انقلابی به‌روشنی آشکار است.»
عین‌اللهی، مهم‌ترین لازمه مقابله با جنگ نابرابر دشمنان را جهاد تبیین دانست و عنوان کرد: «اعتقاد کامل دارم که برای پیشرفت کشور باید از جوانان و تشکل‌های دانشجویی استفاده کنیم و به آنان فرصت بدهیم، چراکه دانشجویان متعهد و انقلابی امیدآفرینان کشورند و حمایت از آنان را وظیفه خود می‌دانیم.»  وزیر بهداشت با بیان اینکه یکی از نیازهای اصلی در دانشگاه‌ها توجه به گسترش و تعمیق فعالیت‌های متناسب با فرهنگ اسلامی است، اظهار داشت: «برای تقویت تفکر انقلابی، امید ما به نسل جوان و تشکل‌هایی است که از بدنه دانشجویانند و می‌توانند نیاز آینده ما به اساتید و مسئولان متدین و متخصص را تامین کنند.»  وی با اشاره به جلسه ۱۳ فروردین خود با معاونان، مشاوران و‌ مدیران ستاد وزارت بهداشت که همزمان به‌صورت وبینار با روسا و معاونان دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد، گفت: «وزارت بهداشت به عهدی که با مردم بسته پایبند است و به‌هیچ‌وجه از سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی رهبر معظم انقلاب، راهبردهای رئیس‌جمهور و دولت سیزدهم و برنامه عدالت و تعالی سلامت کوتاه نخواهیم آمد و همه توان‌مان را برای تحقق دسترسی آسان، ارزان و بهنگام مردم همه مناطق کشور به خدمات روزآمد و‌ باکیفیت سلامت به کار خواهیم گرفت.»

مسئول هماهنگ‌کننده بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور:
وزیر بهداشت امتیازدهی به نمایندگان مجلس را قبول نکرد

محمدحسین عباسی، مسئول مرکز هماهنگ‌کننده بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با بیان اینکه از این تشکل ۷ نفر از دانشجویان در افطاری شب گذشته حاضر بوده‌اند، گفت: «در این دیدار از معاونت دانشجویی وزارتخانه تشکر کردیم که به دلیل عملکرد خوبش متحمل هزینه‌های زیادی شد. البته انتقادی هم از وزیر داشتیم و اعلام کردیم که سال گذشته طی ۲ دیداری که او با بسیج داشته، ۱۹ بند را از سوی دانشجویان بسیجی طرح شده، اما برای اجرایی‌سازی ۱۴ بند از آنها طی این یک سال هیچ اقدامی از سوی این وزارتخانه صورت نگرفته و مطالبه‌مان این بود که در سال جاری توجه بیشتری به صحبت‌های دانشجویان وجود داشته باشد. البته این مساله را وزیر قبول نداشت و اعلام کرد که باید به‌صورت مکتوب بندهایی که اجرایی نشده را به وزارتخانه اعلام کنیم.»
او ادامه داد: «یکی دیگر از مباحث هم موضوع اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی بود؛ در این جلسه اعلام کردیم که در بحران اخیر مشخص شد که صرفا دانشجو دچار بحران هویت و مسائل فرهنگی است، بلکه به طرق اعلا برخی از اساتید بیشتر با این مقوله درگیر بوده و نیازمند کار فرهنگی هستند. همچنین بیان کردیم عملکرد برخی اساتید در این زمینه اصلا قابل دفاع نیست. لزوم بازنگری در معیارهای مربوط به جذب و ارتقای اساتید هم از دیگر مطالباتی بود که مطرح شد. به وزیر گفتیم نیاز است برخی آموزش‌ها قبل از جذب اساتید و حتی حین فعالیت‌شان ایجاد شود و وزیر نیز در پاسخ به این مساله عنوان کرد پیشنهادهایی در این زمینه مطرح شده و در حال بررسی است.»
مسئول مرکز هماهنگ‌کننده بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تصریح کرد: «یکی دیگر از اعضای بسیج در این جلسه اعلام کرد که تا چه زمانی باید شاهد کاپیتولاسیون اساتید در دانشگاه‌ها باشیم، به این معنی که هر اقدامی را که استاد انجام می‌دهد، نتوان پیگیری کرد؟ درحالی‌که در ایام اغتشاشات می‌ببینیم برخی اساتید دانشجویان را آزاد گذاشتند تا به اغتشاشات بپیوندند اما هرگاه حرف از اردوهای راهیان نور و کارهای فرهنگی می‌شود، اساتید کاملا نسبت به آن مقاومت کرده و برای دانشجویان غیبت رد می‌کنند.»
عباسی بیان داشت: «امیدآفرینی هم یکی دیگر از موضوعاتی بود که مطرح شد، در این راستا به وزیر گفتیم متاسفانه برنامه مدونی در این زمینه در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی شاهد نیستیم و از او خواستیم تا اهدافی را در راستای آمیدافرینی تدوین و اجرایی کنند. وزیر هم موافق این مساله بود و عنوان کرد که برنامه‌هایی در این زمینه تدارک دیده شده و قرار است آنها با محوریت معاونت دانشجویی وزارتخانه اجرایی شود.»
او اظهار داشت: «بحث استیضاح وزیر و وجود این شائبه که عین‌اللهی برای جلوگیری از انجام آن، در حال امتیازدهی به نمایندگان مجلس است را هم باید از دیگر مباحثی دانست که در افطاری شب گذشته مطرح کردیم. البته وزیر به هیچ عنوان این موضوع را قبول نکرد با این حال از عملکرد برخی نمایندگان مجلس گلایه‌مند بود و عامل اصلی برخی مشکلات را مداخلات مجلس در انتصابات دانشگاه‌ها معرفی کرد. موضوع دیگر نیز زیرساخت‌های کم آموزشی و دانشجویی با توجه به افزایش ظرفیت پزشکی بود، اینکه چرا وزارتخانه نتوانست از بحث افزایش ظرفیت برای گرفتن بودجه بیشتر استفاده کند.»
مسئول مرکز هماهنگ‌کننده بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: «بحث فرزندآوری و قانون حمایت از فرزندآوری هم موضوعی بود که از سوی خواهران این تشکل مطرح شد و آنها خواستار متناسب‌سازی فضای آموزشی و درمانی برای متاهلان و مادران دانشجو، ارائه تسهیلات به مادران و… بودند. وزیر نیز در پاسخ از ایجاد قرارگاهی و برگزاری ۱۸ جلسه در این زمینه خبر داد و عنوان کرد، این مقوله در اولویت وزارت بهداشت قرار دارد. همچنین بحث حجاب، پوشش و اخلاق حرفه‌ای و… هم از دیگر نکاتی بود که مطرح شد که شخص وزیر نیز این مساله را قبول داشت و اعلام کرد بازنگری‌هایی در پوشش حرفه‌ای انجام شده و عملیاتی خواهد شد. همچنین یکی از دوستان‌مان از دانشگاه شهید بهشتی نیز در بهمن‌ماه نامه‌ای را به رئیس‌جمهور زده و خواستار عزل زالی بود که پیرامون این نامه هم مطالبی را عنوان کرد.»

دبیر فرهنگی دفتر تحکیم وحدت:
ساماندهی پژوهشی بهداشت و درمان اولویت اصلی‌مان بود 

نرگس مظهری، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با بیان اینکه اصلی‌ترین مطالبه‌مان درخصوص معاونت پژوهشی این وزارتخانه بود، گفت: «در این جلسه مطرح کردیم موضوعاتی که در قالب پژوهش و پایان‌نامه منتشر می‌شود، هدفمند نیست. یعنی بسیاری از محققان براساس علایق فردیشان یک موضوع را انتخاب می‌کنند و براساس آن هم بودجه‌هایی را می‌گیرند و با وجود صرف بودجه و هزینه، خروجی آن پژوهش به درد جامعه نمی‌خورد و درنهایت فایده آن، این است که آن مقاله در یک ژورنال علمی چاپ و امتیاز دانشگاه افزایش می‌یابد.»
او ادامه داد: «به وزیر پیشنهاد دادیم که معاونت تحقیقات لیستی از نیازهای معاونت درمان وزارتخانه داشته باشد تا با بارگذاری آنها در سایتی، این امکان را به دانشجویان بدهد که بتوانند موضوع مورد نظر خود را انتخاب کنند و با این کار دیگر امکان موازی‌کاری هم ایجاد نمی‌شود. وزیر نیز این مقوله را تایید داشت و البته ما نیز به‌صورت جزئی به این مورد پرداخته و گفتیم مسائل حوزه بهداشت و درمان باید به‌صورت منطقه‌ای و کشوری احصا شود تا بتوان همه موضوعات را تحت پوشش قرار داد.»
دبیر فرهنگی دفتر تحکیم وحدت تصریح کرد: «مساله رزیدنت‌ها هم موضوع دیگری بود که به آن پرداختیم و اعلام کردیم که موضوع مهاجرت در پزشکی به‌ویژه دستیاری‌ها یکی از مسائل مهم است؛چراکه وزارت بهداشت به یک کارخانه تولید پزشک برای دیگر کشورها تبدیل شده است و وضعیت رزیدنت‌های ما در برخی رشته‌ها به حدی سخت است که با وجود تعداد بالای فارغ‌التحصیلان پزشکی عمومی، اما برخی از رشته‌های دستیاری و رزیدنتی ظرفیت خالی دارد و باید برای این مساله فکر اساسی شود.»
مظهری افزود: «درباره افزایش ظرفیت پزشکی هم گفتیم تا زمانی که مساله دستیاری شرایط بهتری نداشته باشد بالا رفتن ورودی در حوزه پزشکی عمومی خیلی فایده‌ای نخواهد داشت هرچند که پاسخ مشخصی از سوی وزیر به این مساله داده نشد. با این حال به وزیر اعلام کردیم با این کار تا وقتی که شرایط در دستیاری بهبود نیابد در آینده به معنی آن است که مهاجرت پزشکان عمومی از کشور هم افزایش خواهد یافت.»

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان:
نسبت به فضای دانشگاه‌ها به وزیر هشدار دادیم

امیرمحمد کولانی، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه مطالب‌مان ۲ حوزه را شامل می‌شد، گفت: «یک مساله درباره مباحث فرهنگی و مدیریتی دانشگاه‌ها بود و اعلام کردیم با توجه به گرم شدن هوا و موضوعات مرتبط با مقوله حجاب، امکان اینکه دوباره فضای دانشگاه‌ها به سمت اغتشاش پیش برود، وجود دارد و در همین راستا از وزیر خواستیم تا برنامه‌های وزارتخانه را فارغ از آنچه روی کاغذ است هم عملیاتی‌تر دنبال کرده و هم برای دانشجویان تبیین کنند. به وزیر هم گفتیم آماده این باشند که با فضای متفاوت نسبت به سال‌های گذشته در فضای دانشگاه‌ها روبه‌رو شوند. صحبت‌های وزیر بهداشت نیز نشان می‌داد که او خود دغدغه این موضوع را دارد.»
او افزود: «یکی دیگر از مسائل نیز مباحث صنفی و موضوعات مرتبط با خود دانشگاه‌ها بود. در این بخش هم بحث حقوق و دستمزد و جذب اعضای هیات‌علمی را مطرح و مطالبه‌مان این بود که از نیروهای انقلابی در دانشگاه‌های علوم پزشکی استفاده شود. در همین راستا بحث سهمیه دارو را هم مطرح و گفتیم در برخی استان‌ها، سهمیه دارو دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها به نسبت خدماتی که ارائه می‌دهند، پایین است و باید فکری به حال آن شود. نکته دیگر هم بحث پوشش حرفه‌ای پزشکان و پرستاران در بیمارستان‌ها بود و اعلام کردیم که با توجه به عدم رعایت آن، باید فکری برای آن شود.»
دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان بیان داشت: «در این جلسه کلیپی هم به نمایش در آمد و وزیر درباره فعالیت‌های مختلف مانند افزایش تخت‌های بیمارستانی و فعال شدن شرکت‌های داروسازی مباحثی را مطرح کرد.»
کولانی افزود: «وزیر بهداشت اعلام کرد که قرار است سرعت به کارگیری نیروهای انقلابی در دانشگاه‌های کشور بیشتر شود، با این حال معتقد بود که این اتفاق در فضای دانشگاهی رخ داده است و این‌طور نیست که هیچ جذبی در این زمینه نداشته باشند.»

دبیر فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:
پوشش اقلام دارویی در بیمه‌های پایه مناسب نیست

سیدمحمدحسین موسوی‌نسب، عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: «فعالیت‌های فرهنگی وزارت بهداشت یکی از محورهای صحبت‌هایمان بود و اعلام کردیم که این بخش می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد. مساله دیگر هم بحث پوشش حرفه‌ای دانشجویان وزارتخانه بود که می‌توان وضعیت مناسب‌تری را در این حوزه و همچنین در داروخانه‌ها داشته باشیم. نکته دیگر هم عملکرد نامناسب بیمه‌ها بود. به عبارت دیگر اعلام کردیم بیمه‌های پایه‌ای که امروز وجود دارد عملا اقلام دارویی را آن‌طور که باید تحت پوشش قرار نمی‌دهد و وزارتخانه باید در این زمینه ورود داشته باشد.»
او ادامه داد: «بحث تجویز بی‌رویه داروها از سوی پزشکان در نظام سلامت کشور هم موضوع دیگری بود که مطرح کردیم. امروز بیماران خودشان با پزشکان صحبت کرده و اعلام می‌کنند که فلان دارو را برای آنها تجویز کنند و آن‌طور که باید نتوانستیم در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم. وزیر نیز عنوان کرد که متوسط تجویز دارو در ایران ۴ قلم است، درحالی‌که متوسط جهانی یک‌ونیم قلم است و باید به متوسط جهانی نزدیک شویم.»  عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تصریح کرد: «تجویز بی‌رویه سرم باعث می‌شود تا گاهی با کمبود سرم روبه‌رو شویم که خود چالش ایجاد می‌کند. وزیر نیز در پاسخ به این مطالبه ‌عنوان کرد که با راه‌اندازی طرح دارویار تلاش می‌شود تا کنترل در این حوزه بیشتر شود. البته وزیر در این جلسه درباره بحث افزایش حقوق دانشجویان دستیار پزشکی هم عنوان کرد که این امر بدون تخصیص بودجه از سوی مجلس صورت گرفته است.»  موسوی‌نسب بیان داشت: «در این جلسه درباره فشار نمایندگان مجلس به وزارت بهداشت هم صحبت شد و وزیر اعلام کرد که همین مساله باعث شد تا ۴ ماه زمان این وزارتخانه صرف تبیین و روشنگری شد. همچنین از وزیر سوال شد که در این مدت طرحی مانند راه‌اندازی دانشکده یا مرکز درمانی را آغاز کرده‌اید تا به‌واسطه آن نگاه نماینده‌ای را تغییر دهید که وزیر این مساله را به‌صورت کامل رد کردند. این موضوع را تقریبا همه تشکل‌ها مطرح کردند و ما نیز به شکل ویژه درباره حضور زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صحبت و اعلام کردیم چنین فردی چرا هنوز در این مسند قرار دارد که البته وزیر پاسخ شفافی به این موضوع نداد.»

 

منبع:فرهیختگان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *